DISCURSOS DE ÓDIO CONTRA NEGROS NAS REDES SOCIAIS
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v18i43.28363Keywords:
Discurso, Ódio, Racismo, Negros, Análise do discurso.Abstract
The objective of this work is to present part of the research developed in the thesis seeks to analyze and describe the discursive organization and social function of hate speeches against Blacks on social media with the goal of offering ways to combat them. We conduct a brief overview of the Black Movement in the country as well as reparation policies, recent victories which led to the present historical juncture’s social polarization. We reflect on hate, specifically hate speech, how persons act on the web, legislation about hate on the internet, and what ways we might combat it. We then study these speeches through the lens of discourse analysis, connecting it to Brazil’s social, historic, and economic reality. This research uses as its theoretical base Bakhtin’s dialogism (1997) and understands hate as a system of exclusion as defined by the French philosopher Cornelius Castoriades (1992). We also work with the concept of race as a discursive construct (Stuart Hall 2006) and like Kabengele Munanga (2012) we put race and class in tension. Lastly, we offer some ways and means to counter the constant attacks against Black Brazilians taking into consideration discourse analyses that point to an attempt to dehumanize the Black population, denigrate the African continent, exalt merit as the triumph of the white in opposition to the Black population’s lack of effort , and the constant attack against the Black aesthetic. Teaching Tolerance in the United States inspires our proposals to combat hate speech and motivated this project’s reflections.
References
BAKHTIN. A estética da criação verbal. 2 ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
CASTORIADIS, C. O mundo fragmentado – as encruzilhadas do labirinto 3. São Paulo: Paz e Terra, 1992.
FERES JR, J. Guerreiro Ramos: banquitude, pós-colonialismo e nação. In: D’ADESKY, Jacques. Afro-Brasil, debates e pensamentos. Rio de Janeiro: Cassará Editora, 2015.
FOUCAULT, M. A verdade e as formas jurídicas. Rio de Janeiro: Editora Nau, 2005.
GIORGI, M.C. ; BIAR, L. ; BORGES, Roberto . Estudos da linguagem e questões étnico-raciais: contribuições e limites. Revista ABPN, v. 7, p. 202-218, 2015.
HALL, S. Da diáspora – identidades e mediações culturais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.
MORENO, R. A imagem da mulher na mídia. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2017.
MOURA, Clóvis. O racismo como arma ideológica de dominação. 1994. In http://www.escolapcdob.org.br/file.php/1/materiais/pagina_inicial/Biblioteca/70_O_racismo_como_arma_ideologica_de_dominacao_Clovis_Moura_.pdf
MUNANGA, K. Uma abordagem conceitual das noções de raça, racismo, identidade e etnia. In: https://www.geledes.org.br/wp-content/uploads/2014/04/Uma-abordagem-conceitual-das-nocoes-de-raca-racismo-dentidade-e-etnia.pdf
PAIXÃO, M. Da lenda à esfinge: sobre as relações raciais no Brasil contemporâneo. In:D’ADESKY, Jacques. Afro-Brasil, debates e pensamentos. Rio de Janeiro: Cassará Editora, 2015.
ROCHA, D. Representação e intervenção: produção de subjetividade na linguagem. Gragoatá. Niterói: Ed. UFF, v. 21, p. 355-372, 2006.
_______. Circunscrevendo um caminho em análise do discurso: linguagem-representação e linguagem-intervenção. Intersignos, Rio de Janeiro, v. 6, n. 1, p. 67-82, jun. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.