A ALTERNÂNCIA DO ITEM LEXICAL “CACETE” COMO EXPRESSÃO RETÓRICA
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v6i12.5123Keywords:
Sociolinguística, Léxico, IdentidadeAbstract
This study presents, from the concepts of identity and linguistic diversity, the results of an observation theoretically based on the ethnography of communication (improved by the micro-ethnography) with a 26 year-old Portuguese speaker who was born in capital of São Paulo state and who lives in Cascavel, PR. On the perspective of the interactional sociolinguistics, we present how the speaker’s vernacular was observed in order to notice the idiosyncrasies in his communicative interactions. According to this in loco observation, the repetition of the lexical item “cacete” was noticed and we sought to understand its meaning when used by the speaker. In this analysis, we start from the observed/interviewee’s own explanation that the term is not used with a rude connotation as it initially seemed but as a rhetorical expression of the term “etc”. We can conclude that this rhetorical expression “cacete” is usually used by the speaker and it is also manifested in his vernacular through the oral expression present in the discourse of middle class youngsters from São Paulo.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.