The insertion of the additional language in Elementary School I
DOI:
https://doi.org/10.48075/rt.v17i2.30801Keywords:
additional language, academic education, elementary schoolAbstract
The reflections presented in this study seek to instigate higher education institutions to rethink the Political Pedagogical Project of the Languages and Pedagogy Courses. Therefore, based on a documental and interpretive methodology, the intention is to answer two questions: 1) Does the Curriculum for the Municipal Public Education Network of Cascavel include additional language teaching in Elementary School I? 2) Do the Literature and Pedagogy Courses train teachers to work with the additional language in Elementary School I? To answer these questions, studies carried out by Sabadin (2006) were sought, and through a documentary search, to analyze the official documents guiding the teaching of the additional language. This investigation is justified by the need to understand the official documents regarding the teaching of the additional language, and how this teaching is contemplated in the Municipal Curriculum of Cascavel and how the training of teachers who work in this area occurs. The results indicate that only academic training cannot meet all the challenges that future teachers will face in their pedagogical practice, as well as the BNCC (Brasil, 2018) guidelines lack some theoretical explanations about concepts that involve the area of additional language, in addition to curricular directions for additional languages other than English, which demands solid teacher training to fill in the gaps found.
Downloads
References
BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a oferta de Educação Plurilíngue. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/hospitais-universitarios/rehuf/30000-uncategorised/90801-educacao-plurilingue. Acesso em: 01 de julho de 2022.
BRASIL. Lei nº 4.024 de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação da Educação Nacional. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=LEI&numero=4024&ano=1961&ato=339o3YU5keVRVT7a7. Acesso em: 28 maio 2019.
BRASIL. Lei nº 5.692 de 11 de agosto de 1971. Fixa diretrizes e bases para o Ensino de 1 º e 2º Graus, e de outras providencias. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l5692.htm#:~:text=Art.,o%20exerc%C3%ADcio%20consciente%20da%20cidadania. Acesso em: 28 maio 2019.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 28 maio 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC/SEF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso em: 31 nov. 2019.
BRASIL. Resolução CNE/CES nº 1 de 01 de fevereiro de 2005. Estabelece normas para o apostilamento, em diplomas de cursos de graduação em Pedagogia, do direito ao exercício do magistério nos quatro anos iniciais do Ensino Fundamental. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECESN12005.pdf?query=Cursos%20T%C3%A9cnicos. Acesso em: 28 maio 2019.
BRASIL. Resolução CNE/CP 1/2006. Diário Oficial da União, Brasília, 16 de maio de 2006, Seção 1, p. 11 Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf. Acesso em: 28 maio 2022.
BRASIL. Resolução CNE/CP 1/2009. Diário Oficial da União, Brasília, 12 de fevereiro de 2009, Seção 1, p. 16. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=comdocman&view=downl oad&alias=12130-rcp01-09-pdf&category_slug=dezembro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 28 maio 2022.
BRASIL Resolução CNE/CP 1/2011. Diário Oficial da União, Brasília, 22 de março de 2011 – Seção 1 – p. 14-15 Disponível em: https://abmes.org.br/legislacoes/detalhe/210/resolucao-cne-cp-n-1. Acesso em: 28 maio 2022.
BRASIL. Resolução CNE/CP 1/2015. Diário Oficial da União, Brasília, 8 de janeiro de 2015 – Seção 1 – p. 11-12. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16870-res-cne-cp-001-07012015&category_slug=janeiro-2015-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 28 maio 2022.
BRASIL. Resolução CNE/CP 1/2017. Diário Oficial da União, Brasília, 10 de agosto de 2017, Seção 1, p. 26. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70141-rcp001-17-pdf/file. Acesso em: 28 maio 2022.
BRASIL. Resolução CNE/CP 2/2019. Diário Oficial da União, Brasília, 15 de abril de 2020, Seção 1, p. 46-49. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file. Acesso em: 28 maio 2022.
BRASIL. Resolução CNE/CP 1/2020. Diário Oficial da União, Brasília, 29 de outubro de 2020, Seção 1, p. 103-106. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECPN12020.pdf?query=Educacao%20Ambiental. Acesso em: 28 maio 2022.
BRASIL. Resolução CNE/CP 1/2022. Diário Oficial da União, Brasília, 11 de maio de 2022, Seção 1, p. 234-235. Disponível em: h http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=236781-rcp001-22&category_slug=maio-2022-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 28 maio 2022.
BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Ensino fundamental de nove anos – orientações para a inclusão da criança de seis anos de idade. 2. ed. Brasília, MEC, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Ensfund /ensifund9anobasefinal.pdf . Acesso em: 20 abr. 2020.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: Língua Estrangeira. MEC/SEF, Brasília, DF, 1998.
CASCAVEL (PR). Secretaria Municipal de Educação. Currículo para a Rede Pública Municipal de Ensino de Cascavel: volume II: Ensino Fundamental - Anos Iniciais. Cascavel: SEMED, 2020.
LIBERALI, F. C. O Desenvolvimento Reflexivo do Professor. The Especialist, v. 17.1, p. 19-37, 1996.
MAGALHÃES, M. C. C. (org.). A Formação do professor como um profissional reflexivo: linguagem e reflexão. Mercado de Letras, Campinas, São Paulo, 2002.
PARANÁ. Secretaria da Educação e do Esporte. Referencial Curricular do Paraná. SEED, Curitiba, 2018. Disponível em: http://www.referencialcurriculardoparana.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=20. Acesso em: 20 abr. 2020.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Currículo da rede estadual paranaense. SEED, Curitiba, 2021. Disponível em: https://professor.escoladigital.pr.gov.br/crep. Acesso em: 20 abr. 2022.
PARANÁ. Superintendência da Educação. Diretrizes curriculares orientadoras para o ensino da rede estadual da educação básica de língua estrangeira moderna. SEED, DEB, Curitiba, Paraná, 2008.
SABADIN, M.N. O ensino de inglês em uma escola pública municipal do oeste paranaense: um estudo de caso etnográfico. Dissertação (Mestrado). Universidade Estadual do Oeste do Paraná. Cascavel, 2006.
SCHLATTER, M; GARCEZ, P. M. Línguas adicionais (espanhol e inglês). In: RIO GRANDE Do SUL, Secretaria de Estado da Educação, Departamento Pedagógico (org.). Referenciais curriculares do Estado do Rio Grande do Sul: linguagem, códigos e suas tecnologias. Porto Alegre: Secretaria de Estado da Educação, Departamento Pedagógico, v. 1, p.125-172, 2009.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ Projeto Político Pedagógico: Curso de Letras Português/Inglês/Espanhol/Italiano, do campus de Cascavel, Paraná, 2021. Disponível em: https://midas.unioeste.br/sgav/arqVrtConteudo/download?arqCntCodigo=8613. Acesso em: 03 dez. 2021.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ Projeto Político Pedagógico: Resolução nº 265/2016-CEPE, de 08 de dezembro de 2016. Curso de Pedagogia do campus Cascavel, 2020. Disponível em: https://www.unioeste.br/portal/prograd-outros/cursos-campus-todos/cascavelcursos?campi=0&curso=%20CSC0046. Acesso em: 03 dez. 2021.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ. Resolução nº 214 /2015-CEPE, de 10 de dez. de 2015. Alterada pela Resolução nº 313/2017-CEPE, de 30 de novembro de 2017. Curso de Letras Português/Inglês/Espanhol/Italiano, do campus de Cascavel, Paraná, 2020. Disponível em: https://midas.unioeste.br/sgav/arqVrtConteudo/downloadarqCntCodigo=8613. Acesso em: 03 dez. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License (CC-BY-NC-SA 4.0), which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.