Body, physical education and textbook: building interfaces
DOI:
https://doi.org/10.36453/2318-5104.2015.v13.n2.p61Keywords:
Physical Education, Body composition, TextbooksAbstract
That essay explores the idea of the knowledge about the body disseminated by education as a strategy they use educational materials to achieve outcome. Recovers on authors such as Le Breton and Ghiraldelli Jr. body vicissitudes, central theme for Physical Education. The materials didactic are immersed a single match of forces and should not be discarded beforehand, but placed under scrutiny. By this way, the construction of interfaces can be fruitful.
Keywords: Physical education; Body; Textbooks.
Downloads
References
BARROS, D. do R. O corpo relacional. In: VARGAS, A. Reflexões sobre o corpo. Rio de Janeiro: Sprint, 1998. p. 37-49.
BETTI, M. Educação física como prática científica e prática pedagógica: uma reflexão à luz da filosofia da ciência. Revista Brasileira de Educação Física (Especial), São Paulo, v. 19, n. 3, p. 183-97, 2005.
CHAUÍ, M. Cultura e democracia: o discurso competente e outras falas. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2000.
CHAUÍ, M. Conformismo e resistência: aspectos da cultura popular no Brasil. 3. ed. São Paulo: Brasiliense, 1989.
DARIDO, S.; MATTHIESEN, S. Q.; LORENZETTO, L. A.; IÓRIO, L. S.; RANGEL, I. C. A.; RODRIGUES, L. H.; NETO, L. S.; SILVA, E. V. M.; VENÂNCIO, L.; CARREIRO, E. A.; MONTEIRO, A. A.; GALVÃO, Z. Linguagem, corpo e educação física. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 129-39, 2008.
GHIRALDELLI JÚNIOR, P. O corpo: filosofia e educação. São Paulo: Ática, 2007.
GRAMSCI, A. Concepção dialética da história. 9. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.
KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. Ijuí: Unijuí, 1994.
LE BRETON, D. A sociologia do corpo. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
LOVISOLO, H. Em defesa do modelo JUBESA (juventude, beleza e saúde). In: BAGRICHEVSKY, M.; PALMA, A.; ESTEVÃO, A.; DA ROS, M. (Orgs.) A saúde em debate na educação física (v. 2) Blumenau: Nova Letra, 2006. p. 157-178.
MELO, F. G. Livro didático: a construção de uma política educacional e social. Revista Educação e Emancipação, São Luís, v. 9, n. 1, p. 58-79. 2016.
MUNAKATA, K. Produzindo livros didáticos e paradidáticos. 1997. 218f. Tese (Doutorado em História e Filosofia da Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1997.
NEIRA, M. G. Teorias pós-críticas da educação: subsídios para o debate curricular da educação física. Dialogia, São Paulo, n. 14, p. 195-206, 2011.
NUNOMURA, M.; TSUKAMOTO, M. H. C. Fundamentos das ginásticas. Jundiaí: Fontoura, 2009.
OLIVEIRA, M. A. T.; OLIVEIRA, L. P. A.; VAZ, A. F. Sobre corporalidade e escolarização: contribuições para a reorientação das práticas escolares da disciplina de educação física. Revista Pensar a Prática, Goiânia, v. 11, n. 3, p. 303-18, 2008.
PALMA, A.; ASSIS, M.; VILAÇA, M.; ALMEIDA, M. N. Os “pesos” de ser obeso: traços fascistas no ideário de saúde contemporâneo. Movimento, Porto Alegre, v. 18, n. 4, p. 99-119, 2012.
PERETI, É. S.; SILVA, A. M. A técnica moderna e o corpo do desafio. Revista Pensar a Prática, Goiânia, v. 8, n. 2, p. 181-96, 2005.
REVERDITO, R. S.; SCAGLIA, A. J. Pedagogia do esporte: jogos coletivos de invasão. São Paulo: Phorte, 2009.
SANT’ANNA, D. B. Corpo, ética e cultura. In: BRUNHS, H. T.; GUTIERREZ, G. L. (Orgs.) O corpo e o lúdico: ciclo de debates lazer e motricidade. Campinas: Autores Associados, 2000. p. 111-132.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 9. ed. Campinas: Autores Associados, 2005.
SOARES, C. L.; FRAGA, A. B. Pedagogia dos corpos retos: das morfologias disformes às carnes humanas alinhadas. Pro-Posições, Campinas, v. 14, n. 2, p. 77-90, 2003.
SOARES, C. L.; TAFFAREL, C. Z.; CASTELLANI, L.; BRACHT, V.; ESCOBAR, M. O.; VARJAL, M. E. M. P. Metodologia do ensino da educação física. São Paulo: Cortez, 1992.
VILHENA, J. de; NOVAES, J. N.; ROCHA, L. Comendo, comendo e não se satisfazendo: apenas uma questão cirúrgica? Obesidade mórbida e o culto ao corpo na sociedade contemporânea. Revista Mal-estar e Subjetividade, Fortaleza, v. 8, n. 2, p. 379-406, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.