Scientific production about Physical Education in the perspective of the basic education teacher: a look from area periodics
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2021.n3.27627Keywords:
Physical Education, Faculty, Scientific Publication IndicatorsAbstract
BACKGROUND: Researching the recognition of Physical Education for the school community is a recurrent action within the scientific/academic subfield oƒ the area, especially in recent decades. This process is justified, mainly, with regard to the legitimacy of the discipline as a curricular component, its contents and the perceptions of the agents who are part of it.
OBJECTIVE: To investigate the scientific production published in periodicals of Physical Education, in the period 1997-2018, which address the theme of School Physical Education (SPE) in Brazil, from the perspective of the teacher of basic education.
METHODS: It is a research characterized as a state oƒ knowledge, which portrays the scientific production on the present theme of 14 journals in the field of Physical Education. For the searches of articles, the descriptor School Physical Education was used. After surveying the productions, 35 articles were identified, which were analyzed following the thematic analysis method.
RESULTS: From the analysis of the articles, three categories of analysis emerged: a) profile of the main authors who approach SPE from the perspective of the school teacher; b) methodological procedures presented in the production on SPE; and, c) main themes that portray SPE from the perspective of the school teacher.
CONCLUSION: It is noted that the surveys found portray more issues related to barriers in the educational process than facilitators. However, there are indications of coping with such barriers to a significant SPE for their school community.
Downloads
References
ANVERSA, A.; FLORES, P.; SOLERA, B.; OLIVEIRA, A.; COSTA, L.; SOUZA, V. Panorama dos grupos de pesquisa em Educação Física Escolar no Brasil. In: VIII Congresso Norte Paranaense de Educação Física Escolar, 2017, Londrina. Anais... Londrina: Universidade Estadual de Londrina, p. 1, 2017.
BAGNARA, I. C.; FENSTERSEIFER, P. E. Intervenção pedagógica em educação física escolar: um recorte da escola pública. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 316-330, 2016.
BALBINO, S. I.; URT, S. C. Prática pedagógica em educação física para a educação integral em tempo integral. Pensar a Prática, Goiânia, v. 21, n. 4, p. 775-85, 2018.
BARROSO, A. L. R.; DARIDO, S. C. O livro didático na educação física escolar: visão de professores e alunos. Pensar a Prática, Goiânia, v. 20, n. 3, p. 448-502, 2017.
BERTINI JUNIOR, N.; TASSONI, E. A Educação Física, o docente e a escola: concepções e práticas pedagógicas. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 27, n. 3, p. 467-483, 2013.
BOSCATTO, J. D.; DARIDO, S. C. A educação física no ensino médio integrado à educação profissional e tecnológica: percepções curriculares. Pensar a Prática, Goiânia, v. 20, n. 1, p. 99-111, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acessado em: 02 de março de 2021.
CARVALHO, C.; SALERNO, M.; SILVA, R.; ARAÚJO, P. Inclusão na educação física escolar: estudo da tríade acessibilidade-conteúdos-atitudes. Motrivivência, Florianópolis, v. 29, p. 144-61, 2017.
DAOLIO, J. Educação física escolar: em busca da pluralidade. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, Supl. 2, p. 40-2, 1996.
DARIDO, S.; GALVÃO, Z.; FERREIRA, L.; FIORIN, G. Educação física no ensino médio: reflexões e ações. Motriz, Rio Claro, v. 5, n. 2, p. 138-45, 1999.
FONSECA, J. M. C.; FRANCHINI, E.; DEL VECCHIO, F. B. Conhecimento declarativo de docentes sobre a prática de lutas, artes marciais e modalidades esportivas de combate nas aulas de educação física escolar em Pelotas - Rio Grande do Sul. Pensar a Prática, Goiânia, v. 16, n. 2, p. 416 -34, 2013.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GRAMORELLI, L.; NEIRA, M. Dez anos de parâmetros curriculares nacionais: a prática da educação física na visão dos seus autores. Movimento, Porto Alegre, v. 15, n. 4, p. 107-26, 2009.
HEROLD JÚNIOR, C. Teorias pedagógicas da educação física no Brasil. Maringá: UniCesumar, 2018.
IMPOLCETTO, F.; DARIDO, S. C. Sistematização dos conteúdos do voleibol: possibilidades para a educação física escolar. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Brasília, v. 19, n. 2, p. 90-100, 2011.
JARDIM, N.; PIZANI, J.; TEIXEIRA, F.; BARBOSA-RINALDI, I. A educação física como componente curricular na educação infantil e nas séries iniciais do ensino fundamental. Pensar a Prática, Goiânia, v. 17, n. 4, p. 1-14, 2014.
KLEINUBING, N.; SARAIVA, M. Educação Física escolar e dança: percepções de professores no ensino fundamental. Movimento, Porto Alegre, v. 15, n. 4, p. 193-214, 2009.
MACHADO, A. G.; PIRES, R. G. Identidade de gênero e suas implicações sobre a sexualidade na perspectiva de professores de educação física. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 360-75, 2016.
MATOS, J.; SANTOS, W.; MELLO, A.; SCHNEIDER, O.; FERREIRA NETO, A. Conteúdos de ensino da educação física escolar: saberes compartilhados nas narrativas docentes. Revista da Educação Física, Maringá, v. 26, n. 2, p. 181-99, 2015.
MARTINS, A. B. R.; FREIRE, E. S. O envolvimento dos alunos nas aulas de educação física: um estudo de caso. Pensar a Prática, Goiânia, v. 16, n. 3, p. 619955, 2013.
MIRANDA, A.; LARA, L.; BARBOSA-RINALDI, I. A Educação Física no ensino médio: saberes necessários sob a ótica docente. Motriz, Rio Claro, v.15 n.3 p. 621-30, 2009.
MOLINA, F. F; FREIRE, E. S; MIRANDA, M. L. J. A construção da autonomia nas aulas de Educação Física: aplicação e avaliação de uma proposta pedagógica. Pensar a Prática, Goiânia, v. 18, n. 3, p. 662-74, 2015.
MORAES e SILVA, M.; CÉSAR, M. R. A. As masculinidades produzidas nas aulas de educação física: percepções docentes. Motrivivência, Florianópolis, n. 39, p. 101-12, 2012.
OLIVEIRA, A. La educación física brasileira. Puntos débiles y fuertes de su sistema. In: Congreso Mundial del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, v. VI, 2016, Coruña. Anais... Coruña: Universidade da Coruña, p. 1-7, 2016.
OLIVEIRA, A. A. B.; LISBOA, G. A educação física no ensino noturno das escolas públicas de Maringá. Revista da Educação Física, Maringá, v. 11, n. 1, p. 157-65, 2000.
OLIVEIRA, A.; SILVA, S. Intervenções pedagógicas do professor em relação a conflitos percebidos entre os alunos durante as aulas de educação física. Journal oƒ Physical Education, Maringá, v. 29, e2950, p. 1-12, 2018.
OLIVEIRA, C.; SILVA, L.; MOLINA NETO, V. Arquitetura escolar e o ensino de educação física: relações (im)possíveis. Pensar a Prática, Goiânia, v. 14, n. 2, p. 1-10, 2011.
OLIVEIRA, M. A. T. Existe espaço para o ensino de educação física na escola básica? Pensar a Prática, Goiânia, v. 2, p. 119-135, 1999.
PAES, V.; SOUZA JÚNIOR, O. Relações pedagógicas entre educação física escolar e jogos olímpicos. Pensar a Prática, Goiânia, v. 17, n. 2, p. 443-55, 2014.
PEREIRA, A. S.; GOMES, D. P.; CARMO, K. T.; SILVA, E. V. M. Aplicação das leis 10.639/03 e 11.645/08 nas aulas de educação física: diagnóstico da rede municipal de Fortaleza/CE. Revista Brasileira Ciências do Esporte, Brasília, v. 41, n. 4, p. 412-8, 2018.
PERES, A. T.; RIBEIRO, D. M. D. B.; MARTINS JUNIOR, J. A dança escolar de 1ª a 4ª série na visão dos professores de educação física das escolas estaduais de Maringá. Revista da Educação Física, Maringá, v. 12, n. 1, p. 19-26, 2001.
PIRAGIBE, V.; FERRAZ, O. Formação continuada em educação física para professores de educação infantil: a técnica dos diários de aula. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 20, n. 4, p. 227-37, 2006.
RESENDE, H. G.; SOARES, A. J. G; MOURA, D. L. Caracterização dos modelos de estruturação das aulas de educação física. Motriz, Rio Claro, v. 15, n. 1, p. 37-49, 2009.
RETONDAR, M. J. As representações sociais do ato pedagógico dos professores de educação física que atuam no ensino fundamental no município do Rio de Janeiro. Motrivivência, Florianópolis, n. 32, p. 211-29, 2009.
RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
ROSÁRIO, L. F. R.; DARIDO, S. C. A sistematização dos conteúdos da educação física na escola: a perspectiva dos professores experientes. Motriz, Rio Claro, v. 11 n. 3 p. 167-78, 2005.
ROMANOWSKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo “estado da arte” em educação. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, 2006.
SEVERINO, C.; GONÇALVES, F.; DARIDO, S. A visão dos professores quanto ao processo de ensino e de aprendizagem do basquetebol nas aulas de Educação Física: a realidade de Volta Redonda/RJ. Movimento, Porto Alegre, v. 20, n. 4, p. 1283-304, 2014.
SEVERINO, C. D.; GONÇALVES, F. J. M.; DARIDO, S. C. A prática do basquetebol por meninas nas aulas de educação física escolar no município de Volta Redonda: a visão dos professores. Motricidade, Ribeira de Pena, v. 11, n. 2, p. 36-47, 2015.
SANTOS, I.; MATTHIESEN, S. Orientação sexual e educação física: sobre a prática pedagógica do professor na escola. Revista da Educação Física, Maringá, v. 23, n. 2, p. 205-15, 2012.
SANTOS, M. A. G. N.; NISTA-PICCOLO, V. L. O esporte e o ensino médio: a visão dos professores de educação física da rede pública. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 65-78, 2011.
SANTOS, M. Escola, educação física e juventude: caminhos para a cidadania. Motrivivência, Florianópolis, v. 27, n. 46, p. 154-70, 2015.
SILVA, M. M.; CÉSAR, M. As masculinidades produzidas nas aulas de educação física: percepções docentes. Motrivivência, Florianópolis, n. 39, p. 101-12, 2012.
SILVA, L.; MOLINA NETO, V. Os sentidos da escola e da educação física para estudantes e docentes de uma rede púbica municipal. Movimento, Porto Alegre, v. 20, n. 3, p. 1139-58, 2014.
SILVA, S. A pesquisa qualitativa em educação física. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 10, n. 1, p. 87-98, 1996.
SILVA JÚNIOR, A. P.; BRANDL, C. H. Articulações entre as diretrizes curriculares, os projetos pedagógicos e as práticas pedagógicas de professores de educação física. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 18, n. 1, p. 95-104, 2020.
TEIXEIRA, N. Metodologias de pesquisa em educação: possibilidades e adequações. Caderno Pedagógico, Lajeado, v. 12, n. 2, p. 7-17, 2015.
VARGAS, C. P. Avaliação na educação física escolar: tensões para além das epistemologias. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 31, n. 4, p 819-34, 2017.
ZANETTE, M. Pesquisa qualitativa no contexto da educação no Brasil. Educar em Revista, Curitiba, n. 65, p. 149-66, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Direitor Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.