Scientific production about Physical Education in the perspective of the basic education teacher: a look from area periodics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2021.n3.27627

Keywords:

Physical Education, Faculty, Scientific Publication Indicators

Abstract

BACKGROUND: Researching the recognition of Physical Education for the school community is a recurrent action within the scientific/academic subfield oƒ the area, especially in recent decades. This process is justified, mainly, with regard to the legitimacy of the discipline as a curricular component, its contents and the perceptions of the agents who are part of it. 
OBJECTIVE: To investigate the scientific production published in periodicals of Physical Education, in the period 1997-2018, which address the theme of School Physical Education (SPE) in Brazil, from the perspective of the teacher of basic education. 
METHODS: It is a research characterized as a state oƒ knowledge, which portrays the scientific production on the present theme of 14 journals in the field of Physical Education. For the searches of articles, the descriptor School Physical Education was used. After surveying the productions, 35 articles were identified, which were analyzed following the thematic analysis method. 
RESULTS: From the analysis of the articles, three categories of analysis emerged: a) profile of the main authors who approach SPE from the perspective of the school teacher; b) methodological procedures presented in the production on SPE; and, c) main themes that portray SPE from the perspective of the school teacher. 
CONCLUSION: It is noted that the surveys found portray more issues related to barriers in the educational process than facilitators. However, there are indications of coping with such barriers to a significant SPE for their school community.

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Author Biographies

Beatriz Teixeira Fernandes, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Brasil

Licenciada em Educação Física pela Universidade Estadual de maringá (UEM).

Kerolen Modena Alves, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Brasil

Licenciada em Educação Física pela Universidade Estadual de maringá (UEM).

Ana Luíza Barbosa Anversa, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Licenciada em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Mestre em Educação Física (UEM). Doutora em Educação Física (UEM). Professora do Departamento de Educação Física da Universidade Estadual de Maringà (DEF/UEM).

Vânia de Fátima Matias de Souza, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, Brasil

Licenciada em Educação Física pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Mestre em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Doutora em Educação (UEM). Professora do Departamento de Educação Física da Universidade Estadual de Maringà (DEF/UEM).

Patric Paludett Flores, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Belo Horizonte, Brasil

Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Mestre em Educação (UFSM). Doutor em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professor do Departamento de Ciências do Movimento Humano da Universidade do Estado de Minas Gerais (DCMH/UEMG).

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Published

06-10-2021

How to Cite

FERNANDES, B. T.; ALVES, K. M.; ANVERSA, A. L. B.; SOUZA, V. de F. M. de; FLORES, P. P. Scientific production about Physical Education in the perspective of the basic education teacher: a look from area periodics. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 19, n. 3, p. 157–165, 2021. DOI: 10.36453/cefe.2021.n3.27627. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/27627. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação Física Escolar: desafios e possibilidades na atualidade