The importance of physical education teacher in the early years elementary school

Authors

  • Carmem Elisa Henn Brandl Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon
  • Inácio Brandl Neto Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2015.v13.n2.p97
Supporting Agencies
Fundação Araucária

Keywords:

Physical Education, Professional Qualification, Elementary School

Abstract

A project named "Physical Education in the of elementary school: a proposal for social inclusion through motor activities", which was part of a State Government program " University Without Borders " was developed in two cities with low HDI (Human Development Index) in west Paraná State, where physical education classes began to be taught by licensed teachers, rather than teachers with other backgrounds. The aim of this paper is to investigate the importance of the licensed Physical Education teacher, with a graduate degree, to teach classes in the early years of elementary school, taking into account the experience acquired in these municipalities. The methodology of this descriptive research was guided to two aspects. First, in the form of standardized tests with 340 children; and second, in the form of a questionnaire conducted with parents (16), directors (2), teachers (11) and students who attended the project (340). The test results showed that there was an increase of children’s development in relation to the initial diagnosis (beginning of school year) when compared to that achieved at the end of the year, considering the standard scores for dribbling, throwing, kicking, tests of balance, body structure, spatial awareness, fine and gross motor skills. The questionnaires results demonstrated that children improved in social-affective, cognitive and motor aspects, as a result of lessons ministered by teachers of the project.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBERTI, H.; ROTHENBERG, L. Ensino de jogos esportivos. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1986.

ALVES-MAZZOTTI, A. J. O método nas ciências sociais. In: ALVES-MAZZOTTI, A. J.; GEWANDSZNAJDER, F. O método nas ciências naturais e sociais: pesquisa quantitativa e qualitativa. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2001.

AMOP. Associação dos Municípios do Oeste do Paraná. Departamento de Educação. Currículo básico para a escola publica municipal: educação infantil e ensino fundamental – anos iniciais. Cascavel: Assoeste, 2007.

ANDRÉ, M. D. A. A pesquisa no cotidiano escolar. In: FAZENDA, M. (Org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2001.

BERSCH, A. R.; MACHADO, B.; RUDEK, E.; MORAIS, L. O.; RECALCATTI, L.; BARBOSA, M. A.; SCHARAM, S.; SCHIMIDT, S. M. S. Proposta de educação física para a pré-escola, primeira e segunda séries do primeiro grau. In: BRANDL NETO, I. (Org.). Educação física nas séries iniciais. Toledo: EdT, 1996. p. 49-78.

BRANDL NETO, I.; ALVES, C. M. M. K. Jogos competitivos e cooperativos: um estudo nas escolas municipais de Cascavel. Caderno de Educação Física, Marechal Cândido Rondon, v. 7, n. 12, p. 33-40, 2008.

BROTTO, F. O. Jogos cooperativos: o jogo e o esporte como um exercício de convivência. Santos: Projeto Cooperação, 2002.

CAPON, J. Propostas de atividades para educação pelo movimento. São Paulo: Manole, 1989.

COSTE, J. C. A psicomotricidade. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

DE MEUR, A.; STAES, L. Psicomotricidade: educação e reeducação. São Paulo: Editora Manole, 1989.

FONSECA, V. Psicomotricidade. São Paulo: Martins Fontes, 1983.

FREIRE, J. B. O jogo: entre o riso e o choro. Campinas: Autores Associados, 2002.

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro. 2. ed. São Paulo: Scipione, 1991.

FERREIRA NETO, C. A. Motricidade e jogo na infância. Rio de Janeiro: Sprint, 1995.

GALLARDO, J. S. P.; OLIVEIRA, A. A. B. ARAVENA, C. J. O. Didática de educação física: a criança em movimento, jogo, prazer e transformação. São Paulo: FDT, 1998.

GALLAHUE, D. L.; OZMUN, J. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. São Paulo: Phorte Editora, 2005.

GRESPAN, M. R. Educação física no ensino fundamental: 1° Ciclo. Campinas: Papirus, 2002.

KUSIAK, S. Educação física nas séries iniciais do ensino fundamental e suas práticas pedagógicas em dez municípios da microrregião de Cascavel – Paraná. 2009. 69f. Monografia (Especialização em Educação Física Escolar) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Educação Física, Marechal Cândido Rondon, 2009.

LE BOULCH, J. Educação psicomotora. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.

MARTINS, J.; BICUDO, M. A. V. A pesquisa qualitativa em psicologia. São Paulo: Moraes - EDUC, 1989.

MATTOS, M. G.; NEIRA, M. G. Educação física infantil: construindo o movimento na escola. Guarulhos: Phorte Editora, 1999.

MANOEL, E. J. Aspectos básicos do desenvolvimento motor: implicações para a Educação Física infantil. Boletim Técnico de Educação Física e Desportos, Manaus, v. 20, n. 36/37, p. 12-35, 1985.

MELLO, A. M. Psicomotricidade, educação física e jogos infantis. São Paulo: Ibrasa, 1989.

NEGRINE, A. O ensino da educação física. 2. ed. Rio de Janeiro: Globo, 1977.

NEGRINE, A. Educação psicomotora: a lateralidade e a orientação espacial. Porto Alegre: Palloti, 1986.

NEGRINE, A. Corpo na educação infantil. Caxias do Sul: EDUCS, 2002.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Currículo básico para a escola pública do Estado do Paraná. Curitiba, SEED, 1990.

ROSA NETO, F. Manual de avaliação motora. Porto Alegre: Artmed, 2002.

SANTIN, S. Da alegria do lúdico a opressão do rendimento. Ijuí: Unijuí, 1994.

TANI, G.; MANOEL, E. J.; KOKUBUN, E.; PROENÇA, J. E. Educação física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo: EPU, 1988.

VAYER, P. A criança diante do mundo. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986

Published

12-09-2016

How to Cite

BRANDL, C. E. H.; NETO, I. B. The importance of physical education teacher in the early years elementary school. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 13, n. 2, p. 97–106, 2016. DOI: 10.36453/2318-5104.2015.v13.n2.p97. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/14973. Acesso em: 30 jun. 2024.