Gymnastics: knowledge applied to school physical education
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.1999.n1.p38Keywords:
School Gymnastics, Physical Education, Holistic DevelopmentAbstract
The study seeks to identify and describe gymnastics in contemporary contexts, with a particular focus on its application in school Physical Education. It aims to understand how the different manifestations of gymnastics can contribute to the holistic development of students in the educational environment. Gymnastics is analyzed in its various forms, organized into five categories: physical conditioning, competition, therapeutic, body awareness, and demonstration. These categories range from functional activities to educational practices that prioritize social interaction and human development. The text emphasizes general gymnastics, highlighting its potential as an educational tool capable of integrating creative and expressive movements with other elements of body culture, such as dance and folklore. In school Physical Education, gymnastics should go beyond its utilitarian aspects, promoting human values and addressing students' needs and interests. Models such as the General Gymnastics approach from the Unicamp Gymnastics Group are presented as references that combine technical training and human development. Gymnastics, when used educationally, can be an effective means for the holistic development of students, fostering cooperation, creativity, self-expression, and social interaction. By breaking away from a functionalist perspective, gymnastics in schools should be flexible, adaptable, and enriching, valuing both technical skills and human values essential for comprehensive education.
Downloads
References
AYOUB, E. A Ginástica geral na sociedade contemporânea: perspectivas para Educação Física escolar. Campinas: UNICAMP, Tese de Doutorado, 1998.
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino da Educação Física. São Paulo: Cortez, 1993.
GALLARDO, J. S. P. Proposta de uma linha de Ginástica para Educação Física Escolar. In: PICCOLO, V. L. N. (Org.). Educação Física Escolar: ser ... ou não ter? Campinas: Editora da UNICAMP, 1993.
LEI de Diretrizes e Bases da Educação. Acontece Especial: UNIMEP, fev. 1997.
MATURANA, H.; REZEPKA, S. N. de. Formación humana y capacitación. Santiago: Dolmen, 1995.
PICCOLO, V. L. N. Educação Física Escolar: ser ... ou não ter? Campinas: Editora da UNICAMP, 1993.
SOUZA, E. P. M. de. Ginástica Geral: uma área de conhecimento da Educação Física. Tese de Doutorado. Campinas: Universidade Estadual de Campinas, 1997.
SOUZA, E. P. M. de. Educação Motora e Ginástica: A Proposta do Grupo Ginástico UNICAMP. In: Congresso Latino Americano de Educação Motora, 1. Foz do Iguaçu, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2000 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.