Physical growth and living environment: positive and negative influences

Authors

  • Herton Xavier Corseuil Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2001.v3.i1.p33

Keywords:

Growth , Development, Influencing factors

Abstract

This study aimed to analyze the positive or negative influences of environmental characteristics and variables on the physical growth of schoolchildren aged 7 to 14 from Marechal Cândido Rondon - PR. More specifically, it analyzed the behavior of the anthropometric variables height and body weight. The sample comprised 1,185 schoolchildren of both sexes, enrolled in public schools in the municipality. Data collection instruments included a scale and a stadiometer (for weight and height, respectively), as well as a questionnaire with closed questions to assess environmental variables (socioeconomic and cultural). The results may indicate the influence of environmental variables on the growth indices of the children. Although below-normal weight and height indices were found, it is noteworthy that normal and above-normal indices prevail. Thus, it is concluded that the physical growth of the investigated schoolchildren generally demonstrates conditions similar to normality when compared to the reference standard. Furthermore, a strong relationship between living conditions and growth indices was observed through the differences in the schoolchildren's body dimensions when considering some characteristics of the development context. This highlights the need for investigations of this nature to consider the influence of the environment, which may be affecting children's growth indices.

Downloads

References

BOGIN, B. Patterns of human growth. Cambridge: Cambridge University Press, 1993.

BRONFENBRENNER, U. Ecological systems theory. In: VASTA, R. Six theories of child development: revised formulations and current issues. London: Jessica Kingsley Publishers, 1992.

BUKATKO, D.; DAEHLER, M. E. Child development: a topical approach. Boston: Houghton Mifflin Company, 1992.

CORSEUIL, H. X. Esporte, competição e a criança: um ponto de vista. Caderno de Educação Física, v. 2, n. 1, p. 117-177, 2000.

ECKERT, H. M. Desenvolvimento Motor. São Paulo: Manole, 1993.

FORGHIERI, Y. C. Psicologia fenomenológica: fundamentos, métodos e pesquisas. São Paulo: Livraria Pioneira Editora, 1993.

GARBARINO, J. Children and families in the social environment. New York: Aldine Publishing Company, 1982.

HAEFFNER, L. S. B. Comparação do crescimento, maturação sexual e estado nutricional de escolares de 7 a 14 anos. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 1995.

JOB, J. C.; PIERSON, M. Endocrinologia pediátrica e crescimento. São Paulo: Manole, 1980.

KREBS, R. J. (Org.). Teoria dos sistemas ecológicos: um paradigma para o desenvolvimento infantil. Santa Maria: Pallotti, 1997.

LABARBA, R. C. Foundations of developmental psychology. New York: Academic Press, 1981.

MALINA, R. M. Growth and development: the first twenty years. Minneapolis: Burgess Publishing Company, 1975.

MALINA, R. M. Crescimento de crianças latino-americanas: comparações entre os aspectos sócio-econômicos, urbano-rural e tendência secular. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v. 4, n. 3, p. 46-75, 1990.

MALINA, R. M.; BOUCHARD, C. Growth, maturation and physical activity. Champaign: Human Kinetics, 1991.

MARCONDES, E. Pediatria Básica. São Paulo: Sarvier, 1985.

MARCONDES, E. Crescimento da criança: fatores ambientais do crescimento, monitorização do crescimento. In: I Congresso de Educação Pré-Escolar dos Países do Cone Sul. Anais... Santa Maria: Pallotti, 1988, p. 277-312.

MARCONDES, E. Desenvolvimento da criança: desenvolvimento biológico - Crescimento. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Pediatria, 1994.

MUSSEN, P. H.; CONGER, J. J.; KAGAN, J.; HUSTON, A. C. Desenvolvimento e personalidade da criança. São Paulo: Harbra, 1988.

NCHS. Growth curves for children birth-18 years. Vital and Health Statistics. DNEW publ. (PHS), série 11, 165.

PEREZ, L. M. R. Desarrollo motor y actividades físicas. Madrid: Gymnos, 1987.

PIERSON, M.; DESCHAMPS, J. P. Crescimento. São Paulo: Manole, 1980.

SAATKAMP, V. Desafios, Lutas e Conquistas: História de Marechal Cândido Rondon. Cascavel: Assoeste, 1985.

TANI, G.; MANOEL, E. J.; KOKUBUN, E.; PROENÇA, J. E. Educação física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo: EPU: EDUSP, 1988.

TANNER, J. M. Growth as a mirror of the condition of society: secular trends and class distinctions. Acta Paediatr, v. 29, p. 96-103, 1987.

VITALLE, M. S. S. et al. Ambulatório de Adolescência Clínica - Desenvolvimento Puberal e Estado Nutricional. Dados preliminares. Revista Paulista de Pediatria, v. 12, n. 4, p. 308-13, 1994.

Published

01-01-2000

How to Cite

CORSEUIL, H. X. Physical growth and living environment: positive and negative influences. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 3, n. 1, p. 33–54, 2000. DOI: 10.36453/cefe.2001.v3.i1.p33. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1791. Acesso em: 8 jun. 2025.