The care itself to promote the well being of the teacher in the municipality of Ibema - Paraná

Authors

  • Adelar Aparecido Sampaio Faculdade Centro Mato-Grossense (FACEM), Sorriso

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2008.v7.i12.p23

Keywords:

Physical activity, Uneasiness, Wel been of the teacher

Abstract

A program of activities involving the physical, social, affective, cognitive and spiritual dimensions, a quality and quantitative study that emphasized the physical dimension, during the school year of 2006, with 15 elementary and fundamental school teachers from the town of Ibema – Paraná – Brasil. As a result, it’s important to notify that the levels of stress, professional axhaustion, self-image and self esteem, increased in the strategies of coping used by the teachers, mainly in questions related with their inter personal relations an caring for their health in every way.

Downloads

References

ANTONELLI, P. E. O repensar na promoção da saúde do ser humano. Revista Consciência, Palmas, v. 19, n. 1, p. 09-30, 1987.

ANTUNES, H. K. M. et al. Exercício físico e função cognitiva: uma revisão. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, v. 12, n. 2, p. 108-113, mar./abr. 2006.

BACCARO, A. Como detectá-lo e superá-lo. Petrópolis: Vozes, 1990.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2004.

GUEDES, D. P.; GUEDES, J. E. R. P. Exercício físico na promoção da saúde. Londrina: Midiograf, 1995.

JESUS, S. N. Bem-estar dos professores: estratégias para realização e desenvolvimento profissional. Porto: Porto Editora, 1998.

JESUS, S. N. Perspectivas para o bem-estar docente. Porto: ASA Editores, 2002.

LIPP, M. N. (org.). Pesquisas sobre stress no Brasil: saúde, ocupações e grupos de risco. Campinas: Papirus, 1996.

MONTEIRO, W. D. Manual para avaliação e prescrição de condicionamento físico. Rio de Janeiro: Sprint, 1999.

MOSQUERA, J. J.; STOBÄUS, C. D. O professor, personalidade saudável e relações interpessoais. In: ENRICONE, D. (Org.). Ser Professor. 4ª ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004, p. 91-107.

MOSQUERA, J. J.; STOBÄUS, C. D. O mal-estar na docência: causas e consequências. Revista da ADPPUCRS, n. 32, p. 23-34, nov. 2000.

MOSQUERA, J. J.; STOBÄUS, C. D. O mal-estar na docência: causas e consequências. Educação – PUCRS, v. 19, n. 31, p. 139-146, 1996.

NIEMAN, D. C. Exercício físico e saúde. São Paulo: Manole, 1999.

SAMPAIO, A. A. Programa de Apoio ao Bem-estar Docente: construção profissional e cuidar de si. 2007. 134 f. Dissertação (Mestrado) - PUCRS, Porto Alegre, 2008.

SAMPAIO, A. A. Quantificação do Bem/Mal-estar Docente em Professores do Ensino Fundamental e Médio do Município de Ibema-PR. In: VI Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul - ANPED,. Anais... Santa Maria/RS. 2006.

SANTOS, O. A. Ninguém morre de trabalhar: o mito do stress. 3. ed. São Paulo: Textonovo, 1995.

STOBÄUS, C. D. Desempenho e auto-realização em amadores e profissionais de futebol: análise de uma realidade e implicações educacionais. Dissertação de Mestrado em Educação. Porto Alegre: Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 1983.

TAVARES, J. T. (org.). Resiliência e educação. São Paulo, 2002.

TIMM, E. Z. O bem-estar na docência: dimensionando o cuidado de si. Tese (Doutorado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006.

Published

10-03-2008

How to Cite

SAMPAIO, A. A. The care itself to promote the well being of the teacher in the municipality of Ibema - Paraná. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 7, n. 12, p. 23–32, 2008. DOI: 10.36453/cefe.2008.v7.i12.p23. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1794. Acesso em: 1 apr. 2025.