Planning and organization of pedagogical sports competition for children and adolescents: an example on basketball
DOI:
https://doi.org/10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p259Keywords:
Teaching, Training, Collective sports games, Fair PlayAbstract
The sport competition for children and adolescents needs pedagogical adjustments that, above the result, contribute to sportive and human formation. The objective was to report an experience about a pedagogical basketball competition. Methodology: systematization of experiences discussed in the light of Siedentop (1987) and Freire (2011). As a results, the competition adopted organization, statute and adaptations of rules that sought to contribute to the generation of inclusion, competence and autonomy of players, in relation to basketball, according to the model/proposal of the cited authors. Finally, the positive evaluation by the participants and the finding that it is close to the assumptions of important authors of Sports Pedagogy credit the systematized competition as a good experience to be shared in order to contribute to the formation of peers.
Downloads
References
CAMPO, G.; GARCÍA LÓPEZ, L.; CHAPARRO JILETE, R.; FERNÁNDEZ SÁNCHEZ, A. Aplicación del modelo de Educación Deportiva en segundo de Educación Primaria. Percepciones del alumnado y el profesorado. Cuadernos de Psicología del Deporte, Murcia, v. 14, n. 2, p. 131-44, 2014.
CUEVAS, R.; GARCÍA-LÓPEZ, L.; CONTRERAS, O. Influencia del modelo de Educación Deportiva en las necesidades psicológicas básicas. Cuadernos de Psicología del Deporte, Murcia, v. 15, n. 2, p. 155- 62, 2015.
FREIRE, J. Pedagogia do futebol. 3.ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
GINCIENE, G.; MATTHIESEN, S. O modelo do Sport Education no ensino do atletismo na escola. Movimento, Porto Alegre, v. 23, n. 2, p. 729-42, 2017.
GRAÇA, A. Modelos e concepções de ensino do jogo. In: TAVARES, F.; GRAÇA, A., GARGANTA, J.; MESQUITA, I. (Org.). Olhares e contextos da performance nos jogos desportivos. Porto: Universidade do Porto, 2008. p. 25-41.
GRACA, A.; MESQUITA, I. A investigação sobre os modelos de ensino dos jogos desportivos. Revista Portuguesa de Ciências do Desporto, Porto, v. 7, n. 3, p. 401-21, 2007.
GRAÇA, A.; MESQUITA, I. Modelos e concepções de ensino dos jogos desportivos. In: TAVARES, F. (Ed.). Jogos desportivos coletivos – ensinar a jogar. Porto: Universidade do Porto, 2013. p. 9-54.
JARA HOLLIDAY, O. Para sistematizar experiências. 2.ed. Brasília: MMA, 2006.
KRAVCHYCHYN, C.; COSTA, L. Esportes coletivos: handebol e basquetebol. Maringá: UniCesumar, 2016.
LUQUIN, A.; HASTIE, P.; PÉREZ, D. El modelo de educación deportiva (sport education model). ¿metodología de enseñanza del nuevo milenio? Revista Española de Educación Física y Deportes, Madrid, v. 63, n. 395, p. 63-79, 2011.
MEROÑO, L.; CALDERÓN, A.; HASTIE, P. Efecto de una intervención basada en el modelo de Educación Deportiva sobre variables psicológicas en nadadores federados. Cuadernos de Psicología del Deporte, Murcia, v. 15, n. 2, p. 35-46, 2015.
MESQUITA, I.; GRAÇA, A.; Modelos de ensino dos jogos desportivos. In: TANI, G.; BENTO, J. O.; PETERSEN, R. D. S. (Org.). Pedagogia do desporto. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2006. p. 269- 83.
MESQUITA, I.; PEREIRA, C.; ARAÚJO, R.; FARIAS, C.; SANTOS, D.; MARQUES, R. Modelo de educação esportiva: da aprendizagem à aplicação. Revista da Educação Física/UEM, Maringá, v. 25, n. 1, p. 1-14, 2014.
MONTAGNER, P. (Org.). Intervenções pedagógicas no esporte: práticas e experiências. São Paulo: Phorte, 2011.
PAES, R.; MONTAGNER, P.; FERREIRA, H. Pedagogia do esporte: iniciação e treinamento em basquetebol. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2009.
PARLEBAS, P. Juegos, deporte y sociedad: léxico de praxiología motriz. Barcelona: Paidotribo, 2001.
REVERDITO, R.; SCAGLIA, A.; MONTAGNER, P. (Orgs.). Pedagogia do esporte: aspectos conceituais da competição e estudos aplicados. São Paulo: Phorte, 2013.
SANTANA, W. Futsal: apontamentos pedagógicos na iniciação e na especialização. 2.ed. Campinas: Autores Associados, 2008.
SIEDENTOP, D. Sport education: a retrospective. Journal of Teaching in Physical Education, Birmingham, n. 21, p. 409-418, 2002.
SIEDENTOP, D. The theory and practice of sport education. In: BARRETE, G.; FEINGOLD, R.; REES, R.; PIERÓN, M. (Ed.). Myths, models & methods in sport pedagogy. Champaign: Human Kinetics, 1987. p. 79-87.
SIEDENTOP, D. Thinking differently about secondary physical education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, London, v. 63, n. 7, p. 69-77, 1992.
SIEDENTOP, D. What is sport education and how does it work? Journal of Physical Education, Recreation & Dance, London, v. 69, n. 4, p. 18-20, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Direitor Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.