Athletics in the physical education classes in the state schools in Imbituva – Paraná

Authors

  • Keila Grauciele de Almeida Instituição de Ensino Superior Sant’Ana (IESSA), Ponta Grossa
  • Jeniffer Daiane Kordel Instituição de Ensino Superior Sant’Ana (IESSA), Ponta Grossa
  • Clóvis Marcelo Sedorko Instituição de Ensino Superior Sant’Ana (IESSA), Ponta Grossa

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2017.v15.n2.p97

Keywords:

Sport, Physical Education, Teaching

Abstract

Athletics is considered one of the most accessible sports for the initiation sport of any child, as it is composed of the natural motor skills of the human being. However, the academic literature evidences that this sport is little spread in the school environment, despite the facilities inherent in its teaching. Objective: to identify if the athletics is taught in the Physical Education classes of the state schools of the city of Imbituva. Methods: The research sample consisted of ten Physical Education teachers from the four existing schools in the public school of the mentioned municipality and the instrument used to obtain the data was a questionnaire. The data were categorized using the content analysis technique proposed by Bardin. Results: After analyzing the data, it was verified that most teachers (70%) develop this content in their classes in order to develop in students their basic motor skills. However, he verified that part of the teachers does not develop athletics in an integral way, and the most pointed justifications refer to the lack of interest of the student body and even the teachers themselves. Conclusion: Finally, it is defended that the teacher plays the role of protagonist of the teaching and presents to the students the other contents that integrate the curriculum of the discipline of Physical Education, otherwise it will not be possible to arouse the interest of the students by the said sport modality. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Keila Grauciele de Almeida, Instituição de Ensino Superior Sant’Ana (IESSA), Ponta Grossa

Acadêmica do curso de Licenciatura em Educação Física da Faculdade Santana, Ponta Grossa, PR

Jeniffer Daiane Kordel, Instituição de Ensino Superior Sant’Ana (IESSA), Ponta Grossa

Acadêmica do Curso de Licenciatura em Educação Física  da Faculdade Santana, Ponta Grossa, PR

Clóvis Marcelo Sedorko, Instituição de Ensino Superior Sant’Ana (IESSA), Ponta Grossa

Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Atua como professor do quadro próprio do magistério na disciplina de Educação Física da Seed/Pr e como docente da Faculdade Santana, no município de Ponta Grossa, nos cursos de Bacharelado e Licenciatura em Educação Física. É Pesquisador integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física Escolar e Formação de Professores-GEPEFE (UEPG/CNPq).

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

BETTI, I. C. R. Esporte na escola: mas é só isso, professor? Motriz, Rio Claro, v. 1, n. 1, p. 25-31, 1999.

BRAGADA, J. O atletismo na escola: proposta programática para abordagem dos lançamentos leves. Horizonte, Lisboa, v. 17, n. 99, p. 1-12, 2000.

DA SILVA, A. I.; SEDORKO, C. M. Atletismo como conteúdo das aulas de educação física em escolas estaduais do município de Ponta Grossa. Revista Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 14, n. 3, p. 25-33, 2011.

DIEDER, J. A.; HÖHER, A. J. O atletismo nas aulas de Educação Física das escolas de Novo Hamburgo/RS: possibilidades e limitações. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 27, n. 1, p. 127-46, 2016.

FREIRE, J. B., SCAGLIA, A. J. Educação como prática corporal. São Paulo: Scipione; 2003.

FURBINO, A. P. A.; DE PÁDUA, L. M.; LOUREIRO, M. M. Y.; GEMENTE, F. R. F. A importância do atletismo como conteúdo da educação física escolar. Anais... In: IV Congresso Centro Oeste de Ciência do Esporte. I Congresso Distrital de Ciência do Esporte. Brasília, 2010. Disponível em: <http://congressos.cbce.org.br/index. php/4concoce/4concoce/paper/view/2537/1201>. Acessado em: 13 de novembro de 2016.

JUSTINO, E. O.; RODRIGUES, W. Atletismo na escola: é possível? Educacaofisica.org, Revista Digital, Ipatinga, 2011. Disponível em: <https://www.educacaofisica.org/wp/atletismo-na-escola-e-possivel/>. Acessado em: 8 de setembro de 2016.

KIRSCH, A.; KOCH, K.; ORO, U. Antologia do atletismo: metodologia para iniciação em escolas e clubes. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1983.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. 8. ed. Ijuí: Unijuí, 2014.

LIMA, C. N. S.; LADEIRA, A. P. X.; MOTA E SILVA, E. V.; MATTHIESEN, S. Q. O ensino do atletismo nas aulas de educação física no ensino fundamental II: a visão de alunos praticantes da modalidade. Lecturas, Educación Física y Deportes, Revista Digital, Buenos Aires, v. 19, n. 194, 2014. Disponível em: <http://www.efdeportes. com/efd194/o-ensino-do-atletismo-nas-aulas-de-educacao-fisica.htm>. Acessado em: 8 de setembro de 2016.

MATTHIESEN, S. Q. Atletismo na escola. Maringá: Eduem, 2014.

MATTHIESEN, S. Q. Atletismo: teoria e prática. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2007.

MENDONÇA, B. C. A.; COSTA, E. S. O atletismo enquanto conteúdo das aulas de educação física nas escolas públicas no estado de Sergipe. Revista Campus, Paripiranga, v. 2, n. 3, p. 22-30, 2009.

NOLL, M.; SUÑÉ, F.; OPPERMANN, R. O desenvolvimento do atletismo nas escolas de Teutônia, RS: um estudo exploratório. Lecturas, Educación Física y Deportes, Revista Digital, Buenos Aires, v. 13, n. 121, 2008. Disponível em: <http://www.efdeportes.com/efd121/o-desenvolvimento-do-atletismo-nas-escolas-de-teutonia. htm>. Acessado em: 8 de setembro de 2016.

OLIVEIRA, M. C. M. Atletismo escolar: uma proposta de ensino na educação infantil. Rio de Janeiro: Sprint, 2006.

PEDROSA, O. P.; PINHO, S. T.; DE PAULA, A. R.; SILVA, A. C. A prática de atletismo nas aulas de educação física nas escolas de ensino fundamental no município de Porto Velho. Anais... In: Semana Educa, I Encontro de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Roraima, Porto Velho, 2010. Volume 1. Disponível em: <http://www.periodicos.unir.br/index.php/semanaeduca/article/viewFile/108/148>. Acessado em: 5 de outubro de 2017.

REVERDITO, R. S.; SCAGLIA, A. J. Pedagogia do esporte: jogos coletivos de invasão. São Paulo: Phorte, 2009.

RUSSO, E. L. Os conteúdos e os métodos desenvolvidos nas aulas de educação física escolar. 2010. 150f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade São Judas Tadeu, São Paulo, 2010.

SEDORKO, C. M. Os esportes individuais na educação física escolar: o atletismo e algumas possibilidades de ensino. In: FINCK, S. C. M. (Org.) Educação física escolar: saberes, práticas pedagógicas e formação. Curitiba: Intersaberes, 2014.

SEIFERT NETTO, R.; PIMENTEL, G. G. A. O ensino do atletismo nas aulas de educação física. Secretaria de Estado da Educação do Paraná. PDE. 2008. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/ cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2007_uem_edfis_artigo_reynaldo_seifert_netto.pdf>. Acessado em 08 de setembro de 2016.

Published

30-11-2017

How to Cite

ALMEIDA, K. G. de; KORDEL, J. D.; SEDORKO, C. M. Athletics in the physical education classes in the state schools in Imbituva – Paraná. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 15, n. 2, p. 97–104, 2017. DOI: 10.36453/2318-5104.2017.v15.n2.p97. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/18050. Acesso em: 27 sep. 2024.