Profile of judo teachers from the State of Paraná - Brazil

Authors

  • Alexandre Miyaki da Silveira Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá
  • Douglas Yuji Takeda Violin Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá
  • Giuliano Gomes de Assis Pimentel Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p21

Keywords:

Physical Education, Martial Arts, Teaching

Abstract

The present study aimed to analyze the profile of judo teachers from the State of Paraná. This research was characterized as a qualitative descriptive study. The sample was composed by 64 judo teachers from the State of Paraná. The instrument used for data collection was a semi-structured questionnaire, with open and closed questions. For data analysis, it was used a content analysis and the descriptive statistics (mean, percentage and standard deviation), as well as tables for the results presentation. The results pointed out that the majority of judo teachers are men that who are graduated or are graduating in physical education; all of them have a long practice time (28.48 years) and the main objective with judo is to train citizens. In conclusion, the senseis pedagogical practice from Parana has been changing gradually and approaching to pedagogical models of contemporary physical education. For these teachers, judo is still an educational practice, disciplinary and a form of character formation. This educational speech is updated to the present through pedagogical and ludic devices in the judo teaching in Paraná.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandre Miyaki da Silveira, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá

Professor doutor do Departamento de Educação Física da UEM; Atua na instituição há 25 anos ministrando a disciplina de lutas;

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (1989); Mestrado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (2000) e Doutorado pelo Programa de Pós-Graduação Associado UEM-UEL (2017). Atualmente é professor da Universidade Estadual de Maringá na graduação (licenciatura e bacharelado). Atua na área de Educação Física, com ênfase nos seguintes temas: idoso, lutas (judô), lúdico, exercício físico e qualidade de vida e ensino da educação física.

É graduado faixa preta 4º Dan de judô

Douglas Yuji Takeda Violin, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá

Possui graduação em Licenciatura e Bacharelado em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (2009). Atualmente cursa o mestrado pelo Programa de Pós-Graduação Associado em Educação Física - UEM/UEL (CAPES 4) na área de Práticas Sociais em Educação Física. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase no judô visando a iniciação motora e desportiva de crianças em academias e escolas. Atuando também com o alto rendimento como Personal Training em academias e espaços funcionais.

Giuliano Gomes de Assis Pimentel, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá

Bacharel e Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal de Viçosa (1996), Mestre (1999) e Doutor (2006) em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas. Possui PósPhD pela Universidade de Coimbra e Pós-Doutorado pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, além de estágio sênior (2015) na Universidade de Munster, Alemanha. Atualmente é professor Associado da Universidade Estadual de Maringá na Graduação (Licenciatura e Bacharelado) e no Programa Associado UEM/UEL de Pós-Graduação em Educação Física (Mestrado e Doutorado). Coordena o GEL - Grupo de Estudos do Lazer (2000). Tem experiência na área de Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: lazer, aventura, complexidade (relações socioculturais e biodinâmicas presentes no movimento humano), cultura, recreação, formação e atuação profissional e ensino da educação física.

References

BRACHT, V. Educação física e ciência: cenas de um casamento (in)feliz. Ijuí: Edunijuí, 1999.

BRACHT, V. Educação física escolar e lazer. In: WERNECK, C. L. G.; ISAYAMA, H. F. (Orgs.). Lazer, recreação e educação física. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

BRACHT, V. Educação física/ciências do esporte: que ciência é essa? Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Brasília, v. 14, n. 3, p. 111-118, 1993.

BRACHT, V. Sociologia crítica do esporte: uma introdução. 3.ed. Ijuí: Edunijuí, 2005.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Educação Física.Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF,1997.

CAVAZANI R. N.; CESANA J.; SILVA L. H.; CRESSONI, F. E. G.; TAVARES JUNIOR A. C.; ARANHA, A. C. M.; DRIGO, A. J. O técnico de judô: um estudo comparativo após 10 anos da regulamentação da Educação Física. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Brasília, v. 21, n. 3, p. 105-17, 2013.

CORREIA, W. R.; FRANCHINI, E. Produção acadêmica em lutas, artes marciais e esportes de combate. Motriz, Rio Claro, v. 16, n. 1, p. 1-9, 2010.

DRIGO, A. J. O judô do modelo artesanal ao modelo científico: um estudo sobre as lutas, formação profissional e a construção do habitus. 2007. 312f. Tese (Doutorado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.

DRIGO, A. L.; SOUZA NETO, S.; CESANA, J.; GOMES TOJAL, J. B. A. Artes marciais, formação profissional e escolas de ofício: análise documental do judô brasileiro. Motricidade, Florianópolis, v. 7, n. 4, p. 49-62, 2011.

FUSHIMI, K. Cultural and historical transformation of judo in the United States and Japan: is sport dependent on the dominant society? 1992. 195f. Dissertation (Masters Degrees in Philosophy) - Oregon State University, Corvallis, 1992.

GOODGER, B. C. The development of judo in britain: a sociological study. 1981. 441f. Thesis (Doctorate Degrees in Philosophy) - Institute of Education, University of London, London, 1981.

GOODGER, B.C.; GOODGER, J. M. Judo in the light of theory and sociological research. International Review of Sport Sociology, London, v. 12, n. 2, p. 5-34, 1977.

ISHII, C. Os pioneiros do judô no Brasil. São Paulo: Évora, 2015.

KANO, J. Energia mental e física: escritos do fundador do judô. São Paulo: Pensamento, 2008.

LOBO FILHO, S. A concepção biologicista na educação física: o discurso do corpo e suas relações saber e poder. 2003. 164f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2003.

MADURO, L. A formação e a sua influência no papel do treinador de judô no planejamento dos treinos e nas competições. 2011. 231f. Tese (Doutorado em Desporto) - Faculdade de Desporto da Universidade do Porto, Porto, 2011.

MESQUITA, C. Judô... da reflexão à competição: o caminho suave. Rio de Janeiro: Interciência, 2014.

PEREIRA, M. P. V. C.; CIRINO, C.; CORRÊA, A. O.; FARIAS, G. O. Lutas na escola: sistematização do conteúdo por meio a teia do conhecimento das lutas em rede. Conexões, Campinas, v. 15, n. 3, p. 338-48, 2017.

RAMOS, J. J. Os exercícios físicos na história e na arte: do homem primitivo aos nossos dias. São Paulo: Ibrasa, 1982.

RIBEIRO, M .L. S. História da educação brasileira. 6.ed. São Paulo: Moraes, 1986.

RUDIO, F. V. Introdução ao projeto de pesquisa científica. 13.ed. Petrópolis: Vozes, 1989.

RUFFONI, R. Análise metodológica da prática do judô. 2004. 110f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Castelo Branco, Rio de Janeiro, 2004.

SANTOS, S. G. Judô: buscando o caminho suave. Florianópolis: Duplic, 2014.

SANTOS, S. G.; FIORESE, L.; BABATA, W. K.; UMEDA, O. Y.; OGAWA, C. T. Estudo sobre a aplicação dos princípios judoísticos na aprendizagem do judô. Revista de Educação Física/UEM, Maringá, v. 1, n. 1, p. 11-4, 1990.

SILVEIRA, A. M. O lúdico no ensino do judô no Paraná: descontinuidades didático-pedagógicas e permanências da educação disciplinar pelos dispositivos de saber-poder. 2017. 134f. Tese (Doutorado em Educação Física) - Programa de Pós-graduação Associado UEM-UEL, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2017.

SUZUKI, L. A história do judô no Paraná. 1994. 134f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto, 1994.

THOMAS, J.; NELSON, J. Métodos de pesquisa em atividade física. 3.ed. Porto Alegre: Artmed, 2002.

VILLAMÓN, M.; BROWN D.; ESPARTERO, J.; GUTIÉRREZ, C. Reflexive modernization and the disembedding of judo from 1946 to the 2000 Sydney Olympics. International Review for the Sociology of Sport, London, v. 39,

n. 2, p. 139-56, 2004.

VIRGILIO, S. A arte do judô. Campinas: Papirus, 1986.

Published

21-02-2018

How to Cite

SILVEIRA, A. M. da; VIOLIN, D. Y. T.; PIMENTEL, G. G. de A. Profile of judo teachers from the State of Paraná - Brazil. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 16, n. 1, p. 21–30, 2018. DOI: 10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p21. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/18755. Acesso em: 17 jul. 2024.