Profile of judo teachers from the State of Paraná - Brazil
DOI:
https://doi.org/10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p21Keywords:
Physical Education, Martial Arts, TeachingAbstract
The present study aimed to analyze the profile of judo teachers from the State of Paraná. This research was characterized as a qualitative descriptive study. The sample was composed by 64 judo teachers from the State of Paraná. The instrument used for data collection was a semi-structured questionnaire, with open and closed questions. For data analysis, it was used a content analysis and the descriptive statistics (mean, percentage and standard deviation), as well as tables for the results presentation. The results pointed out that the majority of judo teachers are men that who are graduated or are graduating in physical education; all of them have a long practice time (28.48 years) and the main objective with judo is to train citizens. In conclusion, the senseis pedagogical practice from Parana has been changing gradually and approaching to pedagogical models of contemporary physical education. For these teachers, judo is still an educational practice, disciplinary and a form of character formation. This educational speech is updated to the present through pedagogical and ludic devices in the judo teaching in Paraná.
Downloads
References
BRACHT, V. Educação física e ciência: cenas de um casamento (in)feliz. Ijuí: Edunijuí, 1999.
BRACHT, V. Educação física escolar e lazer. In: WERNECK, C. L. G.; ISAYAMA, H. F. (Orgs.). Lazer, recreação e educação física. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
BRACHT, V. Educação física/ciências do esporte: que ciência é essa? Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Brasília, v. 14, n. 3, p. 111-118, 1993.
BRACHT, V. Sociologia crítica do esporte: uma introdução. 3.ed. Ijuí: Edunijuí, 2005.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Educação Física.Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF,1997.
CAVAZANI R. N.; CESANA J.; SILVA L. H.; CRESSONI, F. E. G.; TAVARES JUNIOR A. C.; ARANHA, A. C. M.; DRIGO, A. J. O técnico de judô: um estudo comparativo após 10 anos da regulamentação da Educação Física. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Brasília, v. 21, n. 3, p. 105-17, 2013.
CORREIA, W. R.; FRANCHINI, E. Produção acadêmica em lutas, artes marciais e esportes de combate. Motriz, Rio Claro, v. 16, n. 1, p. 1-9, 2010.
DRIGO, A. J. O judô do modelo artesanal ao modelo científico: um estudo sobre as lutas, formação profissional e a construção do habitus. 2007. 312f. Tese (Doutorado em Educação Física) - Faculdade de Educação Física da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.
DRIGO, A. L.; SOUZA NETO, S.; CESANA, J.; GOMES TOJAL, J. B. A. Artes marciais, formação profissional e escolas de ofício: análise documental do judô brasileiro. Motricidade, Florianópolis, v. 7, n. 4, p. 49-62, 2011.
FUSHIMI, K. Cultural and historical transformation of judo in the United States and Japan: is sport dependent on the dominant society? 1992. 195f. Dissertation (Masters Degrees in Philosophy) - Oregon State University, Corvallis, 1992.
GOODGER, B. C. The development of judo in britain: a sociological study. 1981. 441f. Thesis (Doctorate Degrees in Philosophy) - Institute of Education, University of London, London, 1981.
GOODGER, B.C.; GOODGER, J. M. Judo in the light of theory and sociological research. International Review of Sport Sociology, London, v. 12, n. 2, p. 5-34, 1977.
ISHII, C. Os pioneiros do judô no Brasil. São Paulo: Évora, 2015.
KANO, J. Energia mental e física: escritos do fundador do judô. São Paulo: Pensamento, 2008.
LOBO FILHO, S. A concepção biologicista na educação física: o discurso do corpo e suas relações saber e poder. 2003. 164f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2003.
MADURO, L. A formação e a sua influência no papel do treinador de judô no planejamento dos treinos e nas competições. 2011. 231f. Tese (Doutorado em Desporto) - Faculdade de Desporto da Universidade do Porto, Porto, 2011.
MESQUITA, C. Judô... da reflexão à competição: o caminho suave. Rio de Janeiro: Interciência, 2014.
PEREIRA, M. P. V. C.; CIRINO, C.; CORRÊA, A. O.; FARIAS, G. O. Lutas na escola: sistematização do conteúdo por meio a teia do conhecimento das lutas em rede. Conexões, Campinas, v. 15, n. 3, p. 338-48, 2017.
RAMOS, J. J. Os exercícios físicos na história e na arte: do homem primitivo aos nossos dias. São Paulo: Ibrasa, 1982.
RIBEIRO, M .L. S. História da educação brasileira. 6.ed. São Paulo: Moraes, 1986.
RUDIO, F. V. Introdução ao projeto de pesquisa científica. 13.ed. Petrópolis: Vozes, 1989.
RUFFONI, R. Análise metodológica da prática do judô. 2004. 110f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Castelo Branco, Rio de Janeiro, 2004.
SANTOS, S. G. Judô: buscando o caminho suave. Florianópolis: Duplic, 2014.
SANTOS, S. G.; FIORESE, L.; BABATA, W. K.; UMEDA, O. Y.; OGAWA, C. T. Estudo sobre a aplicação dos princípios judoísticos na aprendizagem do judô. Revista de Educação Física/UEM, Maringá, v. 1, n. 1, p. 11-4, 1990.
SILVEIRA, A. M. O lúdico no ensino do judô no Paraná: descontinuidades didático-pedagógicas e permanências da educação disciplinar pelos dispositivos de saber-poder. 2017. 134f. Tese (Doutorado em Educação Física) - Programa de Pós-graduação Associado UEM-UEL, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2017.
SUZUKI, L. A história do judô no Paraná. 1994. 134f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade de Ribeirão Preto, Ribeirão Preto, 1994.
THOMAS, J.; NELSON, J. Métodos de pesquisa em atividade física. 3.ed. Porto Alegre: Artmed, 2002.
VILLAMÓN, M.; BROWN D.; ESPARTERO, J.; GUTIÉRREZ, C. Reflexive modernization and the disembedding of judo from 1946 to the 2000 Sydney Olympics. International Review for the Sociology of Sport, London, v. 39,
n. 2, p. 139-56, 2004.
VIRGILIO, S. A arte do judô. Campinas: Papirus, 1986.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Direitor Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.