(Un)Justifications and (im)possibilities of the teacher of physical education in adopt the fights as the thematic unit

Authors

  • Walter Reyes Boehl Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre https://orcid.org/0000-0001-9655-4080
  • Leonardo da Silva Lima Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre
  • Denise Grosso da Fonseca Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p69

Keywords:

Physical Education, Languages, Fights, Thematic Unit

Abstract

The theme of fights in thematic units of Physical Education in schools is not recurrent in class. Even if pedagogical guiding documents point to its use, few teachers take advantage. This research has as scope to identify the difficulties and impediments to use the fights as content in thematic units of physical education school, by teachers without training in martial arts. The specific objectives aim to understand how the teachers perceive the difficulties to insert of the fights; demonstrate which alternatives seek to overcome them; to verify if this body culture of movement has been presenting itself in the classes. The method adopted was qualitative in the descriptive/exploratory type, having as information collection mechanisms questionnaires applied to teachers and trainees, participants of the extension course. Of the 167 enrolled students, 19 participants answered the questionnaire. The analysis of the elements demonstrated that physical education teachers showed insecurity in dealing with a subject that does not dominate; who seek different options to overcome problems and also suggest the need for a greater debate on the subject of fights in the school context.

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Author Biographies

Walter Reyes Boehl, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre

Bacharel em Comunicação Social  (PUCRS); licenciado em Educação Física (UFRGS) e estudante de bacharelado em Educação Física (UFRGS).

Leonardo da Silva Lima, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre

Atualmente é aluno dos cursos de Pós-Graduação Lato Sensu em Ensino de Filosofia pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel) e Psicologia Educacional pelo IERGS/UNIASSELVI, além do curso de bacharelado em Educação Física na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), sendo recém formado em Licenciatura em Educação Física UFRGS. Também atua na pesquisa com o GEDAEF - Grupo de Estudos em Docência e Avaliação em Educação Física; e é auxiliar de professor de Educação Física no Colégio Província de São Pedro. Teve vínculo na iniciação à docência - PIBID da Escola Estadual de Ensino Médio Professor Júlio Grau. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Métodos e Técnicas de Ensino.

Denise Grosso da Fonseca, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre

Professora Adjunta 4 da Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (ESEFID/UFRGS). É coordenadora do GEDAEF ? Grupo de Estudos em Docência e Avaliação em Educação Física e participante dos grupos F3P-EFICE - Grupo de Estudos Qualitativos Formação de Professores e Prática Pedagógica em Educação Física e DIMEEF ? Grupo de Pesquisa em Didática e Metodologia de Ensino em Educação Física (ESEF/UFRGS). Também atuou como professora no Curso de Educação Física do Centro Universitário Metodista - IPA e na Rede Pública Estadual de Ensino do Rio Grande do Sul, exercendo a docência em todos os níveis da Educação Básica. É Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). 

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Published

23-04-2018

How to Cite

BOEHL, W. R.; LIMA, L. da S.; FONSECA, D. G. da. (Un)Justifications and (im)possibilities of the teacher of physical education in adopt the fights as the thematic unit. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 16, n. 1, p. 69–77, 2018. DOI: 10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p69. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/19241. Acesso em: 17 jul. 2024.