The fights in scholar physical education: an essay on the challenges for its insertion

Authors

  • Gabriela Simone Harnisch Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon https://orcid.org/0000-0002-2928-062X
  • Lizete Wasem Walter Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon
  • Shayda Muniz de Oliveira Guilherme Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon
  • Bruna Poliana Silva Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon
  • Ana Laura Fischer Lottermann Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon
  • Douglas Roberto Borella Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p179

Keywords:

Physical Education, Fights, High school

Abstract

It is an essay aiming to address the challenges for the insertion of content fights in physical education classes. The fights, although contemplated in the guiding documents of physical education classes, still lack more attention, considering that many obstacles are still listed for it to be developed in schools. Therefore, it is suggested that the gaps evidenced regarding teacher training in relation to the fights and the availability of materials and spaces be solved, as well as, that the relationship of fights with violence be less and less present before the school community. It is hoped that this study may stimulate the academic community on the subject so that such content is developed, as predicted in the literature and in the main documents that regulate physical education in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Simone Harnisch, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

Doutora e Mestra em Educação Física (FEF/UNICAMP). Licenciada em Educação Física (UNIOESTE).

Lizete Wasem Walter, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

Aluna do curso de Educação Física - Licenciatura (UNIOESTE).

Shayda Muniz de Oliveira Guilherme, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

Licenciada em Educação Física (UNIOESTE). Aluna do curso de Educação Física - Bacharelado (UNIOESTE).

Bruna Poliana Silva, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

Aluna do curso de Educação Física - Licenciatura (UNIOESTE).

Ana Laura Fischer Lottermann, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

Aluna do curso de Educação Física - Licenciatura (UNIOESTE).

Douglas Roberto Borella, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

Doutor e Mestre em Educação Especial (PPGEEs/UFSCar). Graduado em Educação Física (UNIOESTE). Docente Efetivo do curso de Educação Física - Licenciatura da UNIOESTE.

References

ANTUNES, M. M. Uma breve reflexão sobre a história e as funcionalidades das artes marciais na contemporaneidade. In: ANTUNES, M. M.; ALMEIDA, J. J. G. Artes marciais, lutas e esportes de combate na perspectiva da educação física: reflexões e possibilidades. Curitiba: CRV, 2016. p. 15-42.

BARROS, A. M.; GABRIEL, R. Z. Lutas. In: DARIDO, S. C. (Org.). Educação física escolar: compartilhando experiências. São Paulo: Phorte, 2011. p. 75-96

BETTI, M.; SO, M. R. Saber ou Fazer? O Ensino de lutas na educação Física Escolar. São Carlos: UFSCAR, 2009.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – Educação é a base. Ministério da Educação, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/04/BNCC_ EnsinoMedio_embaixa_site.pdf> Acessado em: 15 de março de 2018.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, MEC/SEF, 1997. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro07. pdf> Acessado em: 10 de marcço de 2018.

BREDA, M.; GALATTI, L.; SCAGLIA, A. J.; PAES, R. R. Pedagogia do esporte aplicada às lutas. São Paulo, Phorte, 2010.

CAMPOS, L. A. S. Metodologia do ensino das lutas na educação física escolar. Várzea Paulista: Fontoura, 2014.

DEL VECCHIO, F. B.; FRANCHINI, E. Lutas, artes marciais e esportes de combate: possibilidades, experiências e abordagens no currículo em educação física. In: SOUZA NETO, S.; HUNGER, D. (Orgs.). Formação profissional em educação física: estudos e pesquisas. Rio Claro: Biblioética, 2006. p. 99- 109.

FABIANI, D. J. F.; SCAGLIA, A. J.; ALMEIDA, J. J. G. O jogo de faz de conta e o ensino da luta para crianças: criando ambientes de aprendizagem. Pensar a Prática, Goiânia, v. 19, n. 1, p. 130-42, 2016.

GOMES, M. S. P. Procedimentos pedagógicos para o ensino das lutas: contextos e possibilidades. 2008. 119f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física, Campinas, 2008.

HARNISCH, G. S.; SACHSER, W. F.; GUILHERME, S. M. O.; SILVA, B. P.; RAMOS, A. L. M.; FARIA, J. R. T.; BORELLA, D. R. O conteúdo lutas nas aulas de educação física dos anos finais do ensinofundamental. In: Congresso Norte Paranaense de Educação Física Escolar, 2017. Anais... Congresso Norte Paranaense de Educação Física Escolar, Londrina, 2017.

LOPES, R. G. B.; KERR, T. O. O ensino das lutas na educação física escolar: uma experiência no ensino fundamental. Motrivivência, Florianópolis, v. 27, n. 45, p. 262-79, 2015.

MATOS, J.; HIRAMA, L.; GALATTI, L. R.; MONTAGNER, P. C. A presença/ausência do conteúdo lutas na educação física escolar: identificando desafios e propondo sugestões. Conexões, Campinas, v. 13, n. 2, p. 117-35, 2015.

MAZINI FILHO, M. L.; SIMÕES, M. R.; VENTURINI, G. R. O.; SAVÓIA, R. P.; MATTOS, D. G.; AIDAR, F. J.; COSTA, S. P. O ensino de lutas nas aulas de educação física escolar. Cinergis, Santa Cruz do Sul, v. 15, n. 4, p. 176-81, 2014.

OLIVEIRA, S. B.; REIS FILHO, A. Ensino de lutas na escola: elemento pedagógico ou estímulo à violência. Lecturas: Educación Física y Deportes, Revista Digital, Buenos Aires, v. 18, n. 180, 2013. Disponível em: <http://www.efdeportes.com/efd180/ensino-de-lutas-na-escola.htm>. Acessado em: 20 de fevereiro de 2018.

RUFINO, L. G.; DARIDO, S. C. Possíveis diálogos entre Educação Física Escolar e o conteúdo das lutas na perspectiva da cultura corporal. Conexões, Campinas, v. 11, n. 1, p. 145-70, 2013.

RUFINO, L. G.; DARIDO, S. C. O ensino das lutas na escola: possibilidades para a educação física. Porto Alegre: Penso, 2015.

SOARES, C. L.; TAFFAREL, C. N. Z.; VARJAL, E.; CASTELLANI FILHO, L.; ESCOBAR, M. O.; BRACHT, V. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1991.

Published

14-05-2018

How to Cite

HARNISCH, G. S.; WALTER, L. W.; GUILHERME, S. M. de O.; SILVA, B. P.; LOTTERMANN, A. L. F.; BORELLA, D. R. The fights in scholar physical education: an essay on the challenges for its insertion. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 16, n. 1, p. 179–184, 2018. DOI: 10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p179. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/19247. Acesso em: 17 jul. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.