Innovative pedagogical practices: the fights as a content of physical education in middle school

Authors

  • Carmem Elisa Henn Brandl Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon
  • Cristiane Boelhouwer Secretaria Estadual de Educação do Paraná (SEED/PR), Marechal Cândido Rondon
  • Kymberli Nadine Guiosi Secretaria Estadual de Educação do Paraná (SEED/PR), Marechal Cândido Rondon

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p89

Keywords:

Physical Education, Pedagogical Practice, Fights

Abstract

Based on the assumption that the Fights are poorly developed in physical education classes, although they are part of the body culture, and so the contents that must be taught in the school, this research aimed to evaluate a pedagogical proposal of this content, based on pedagogy history- critical, comparing students’ initial and final knowledge. The research was characterized as qualitative descriptive. A high school class and a physical education teacher from a State School of Paraná participated in the research. The data was collected through a questionnaire and through a field diary. The procedure consisted of study groups, elaboration of didactic material, pedagogical intervention and data collection. The results showed that while students are aware of different types of fights, the concept is limited and often misleading, especially relating it to violence. On the pedagogical practice, when comparing the previous knowledge with the knowledge demonstrated after the classes carried out, having as reference the proposed objectives, one can verify an evolution in both the conceptual dimension and in the attitudinal and pro-cedural dimensions. It was concluded that from innovative and systematized pedagogical practices there is great possibility of introducing the content fights in the classes of Physical Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carmem Elisa Henn Brandl, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste), Marechal Cândido Rondon

Grauação em Educação Física, Mestrado em Educação/Educação Motora, Doutorado em Educação Física/Pedagogia do Movimento. Professora do curso de Educação Física da UNIOESTE Campus de Mal.Cândido Rondon. Líder e Pesquisado do GEPEFE/UNIOESTE - Linha de Pesquisa Educação Física Escolar.

References

BETTI, M. Educação Física Escolar: ensino e pesquisa-ação. Injuí: Unijuí, 2009.

BRANDL, C. E. H.; SILVA JUNIOR, A. P. Um estudo sobre a aplicação das Diretrizes Curriculares Estaduais do Paraná na prática pedagógica de professores de Educação Física. Anais do 8º Congresso Norte Paranaense de Educação Física Escolar. Londrina: UEL, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto, Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Curriculares Nacionais – Educação Física. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Base Nacional Curricular Comum - BNCC. Brasília: MEC/SEF, 2017.

CARREIRO, E. A. Lutas. In: DARIDO, S. C.; RANGEL, I. C. A. Educação Física na escola: Implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

CINTRA, M. M.; LEMOS, M, P; LUIZ ANTÔNIO SILVA CAMPOS, L.A.S.; SIMÕES, R. O ensino das Lutas na Educação Física Escolar: o estado da arte. Coleção Pesquisa em Educação Física. Várzea Paulista. Vol. 15, n. 1, 2016.

GASPARIN, J. L. Uma Didática para a Pedagogia Histórico-Crítica. 5 ed. Campinas: Autores Associados, 2009.

GIL, A. C. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. São Paulo: Atlas, 1991.

KRAVCHYCHYN, C.; CARDOSO, S. M. V.; MORETTI, L. H. T.; OLIVEIRA, A. A. B. Educação física escolar brasileira: caminhos percorridos e “novas/velhas” perspectivas. Rev. Teoria e Prática da Educação, v. 14, n. 1, p. 107-118, jan./abr. 2011.

MAZINI FILHO, M. L.; SIMÕES, M. R.; VENTURINI, O.G. R.; SAVÓIA, R. P.; MATTOS, D. J.; AIDAR, F. J.; COSTA, S. P. O ensino de Lutas nas aulas de Educação Física Escolar. Cinergis. Ano 15 - Volume 15 - Número 4 - Outubro/Dezembro, 2014.

NASCIMENTO, P. R. B.; ALMEIDA, L. A tematização das Lutas na Educação Física Escolar: restrições e possibilidades. Movimento, Porto Alegre, v. 13, n. 03, p. 91-110, setembro/dezembro de 2007.

PARANÁ. Diretrizes Curriculares Estaduais da Educação Básica (DCEs) do Paraná. Curitiba: Secretaria de Estado de Educação, 2008.

RICCI, M.C.P. A ginástica geral na Educação Física Escolar e a Pedagogia Histórico-crítica. Revista Digital. Buenos Aires. Ano 12. nº 116. Janeiro, 2008.

RODRIGUES, A. I. C.; BAIÃO JUNIOR, A. A; ANTUNES, M. M.; ALMEIDA, J. J. G. Percepção dos dirigentes das escolas do município de Jaguariúna sobre as Lutas. Phys. Educ. v. 28, e2809, 2017.

ROESCH, S.M.A. Projetos de Estágios e de Pesquisa em Administração: Guia para Estágios, Trabalhos de conclusão, Dissertações e Estudo de Caso. São Paulo: Atlas, 2005.

RUFINO, L. G. B; DARIDO, S. A separação dos conteúdos das “Lutas” dos “esportes” na Educação Física Escolar: necessidade ou tradição? Pensar a Prática. Goiânia, v. 14, n. 3, p. 117, set./dez. 2011.

RUFINO, L. G. B; DARIDO, S. O ensino das Lutas nas aulas de Educação Física: análise da prática pedagógica à luz de especialistas. Rev. Educ. Fís da UEM. v. 26, n. 4, p. 505-518, 4. trim. 2015.

Published

14-05-2018

How to Cite

BRANDL, C. E. H.; BOELHOUWER, C.; GUIOSI, K. N. Innovative pedagogical practices: the fights as a content of physical education in middle school. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 16, n. 1, p. 89–98, 2018. DOI: 10.36453/2318-5104.2018.v16.n1.p89. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/19250. Acesso em: 18 jul. 2024.