The teaching of racket sports in the school environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2019.v17.n1.p309

Keywords:

Teaching methodology, Tennis, Primary school education

Abstract

Backgorund: The physical education classes involves an extensive variety of bodily activities. The most common - usually chosen by teachers - being team sports, such as soccer, futsal, basketball, volleyball and handball, which form such a monoculture of five modalities. The activities proposed in the classes need to include new sports experiences in order to maximize the scope of bodily culture contents through sports. Objective: To verify the possibility of inserting racquet sports into primary school physical education classes (7th and 8th years). Methods: Through the application of activities in twenty classes, a content analysis was performed. Results: When considering the notes of the field diary it was noticed that inserting new contents in the classes is a barrier to be overcome. Breaking the paradigm of monoculture is not an easy task, mainly because there is the difficulty of acquiring the materials directed to the execution of the batting abilities, which are not common in the school’s warehouse. But as a way to minimize such difficulties, these materials can be made by the students themselves, arousing in them the curiosity and enthusiasm for the practice of underdeveloped activities. This aspect facilitador, somado to reality of activities non are totalmente coletivas, provocou maior aceitação e participação nas aulas. Conclusion: Therefore, the insertion of new contents in physical education classes is an arduous task, but if applied with an adequate methodology, attractive materials and creative activities, it becomes an interesting and encouraging task, allowing the students to join classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariane Mendes Luiz Corrêa, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

Centro Desportivo da Universidade Federal de Ouro Preto - CEDUFOP , Curso de Educação Física Licenciatura/Bacharelado, Laboratório de Metodologia do Ensino dos Esportes

Tatiane Cristina Rodrigues Freitas, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

Centro Desportivo da Universidade Federal de Ouro Preto - CEDUFOP , Curso de Educação Física Licenciatura/Bacharelado, Laboratório de Metodologia do Ensino dos Esportes

Siomara Aparecida da Silva, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)

Centro Desportivo da Universidade Federal de Ouro Preto - CEDUFOP , Curso de Educação Física Licenciatura/Bacharelado, Laboratório de Metodologia do Ensino dos Esportes

References

ALBUQUERQUE, I.; ALMEIDA, B. S.; ALMEIDA, B. S. F.; DIAS, F. A.; LOPES, M. S. Dificuldades encontradas na Educação Física Escolar que influenciam na não-participação dos alunos: reflexões e sugestões. Lectures, Educación Física y Deportes, Revista Digital, Buenos Aires, v. 14, n. 136, 2009. Disponível em: <http://www.efdeportes.com/efd136/dificuldades-encontradas-na-educacao-fisica-escolar. htm>. Acessado em: 21 de dezembro de 2013.

ALMEIDA, P. C.; CAUDURO, M.T. O desinteresse pela educação física no ensino médio. Lectures, Educación Física y Deportes, Revista Digital, Buenos Aires, v. 11, n. 106, 2007. Disponível em: <https://www.efdeportes.com/efd106/o-desinteresse-pela-educacao-fisica-no-ensino-medio.htm>. Acessado em: 18 de dezembro de 2018.

BETTI, M.; ZULIANI, L. R. Educação física escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 73-81, 2002.

BRACHT, V. A. Constituição das teorias pedagógicas da educação física. Caderno CEDES, São Paulo, v. 19, n. 48, p. 69-89, 1999.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Ciências Naturais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, MEC/SEF, 1998. Disponível em: <http://portal.mec. gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencias.pdf>. Acessado em: 07 de dezembro de 2018.

BUDINGER, U.; KLIPPEL, P.; WEBER, K. Tênis para crianças. Rio de Janeiro: Editora Tecnoprint, 1982.

COSTA, R. C. D.; FLORES, F. S.; MEZZOMO, S. P.; PIOVESAN, A. C.; CARDOZO, P. L.; CORAZZA, S. T. Efeitos da prática de esportes com raquete, no tempo de reação simples e de escolha de crianças. Revista Perspectiva: Ciência e Saúde, Osório, v. 2, n. 2, p. 23-31, 2017.

DARIDO, S. C.; RANGEL-BETTI, I. C.; RAMOS, G. N. S.; GALVÃO, Z.; FERREIRA, L. A.; MOTA, E. V.; RODRIGUES, L. H.; SANCHES, L.; PONTES, G.; CUNHA, F. A educação física, a formação do cidadão e os parâmetros curriculares nacionais. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 17-32, 2001.

DARIDO, S. C.; ROSÁRIO, L. A sistematização dos conteúdos da educação física na escola: a perspectiva dos professores experientes. Revista Motriz, Rio Claro, v. 11, n. 3 p. 167-78, 2005.

DIAS, J. M.; RODRIGUES, O. A. F. O tênis nas escolas: uma prática apropriada à cultura escolar. In: BALBINOTTI, C. O ensino do tênis: novas perspectivas de aprendizagem. Porto Alegre: Artmed. 2009. p. 61-79.

EMERIQUE, P. S. O lúdico e a escola. In: SCHWARTZ, G. M. (Org.). Dinâmica lúdica: novos olhares. Barueri: Manole, 2003. p. 1-17.

FREIRE, E. S.; SEBASTIÃO, L. L. A utilização de recursos materiais alternativos nas aulas de educação física: um estudo de caso. Revista Pensar a Prática, Goiânia, v. 1, n. 3, p. 1-12, 2009.

FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. 4. ed. São Paulo: Scipione, 1997.

GRECO, P, J.; SILVA, S. A.; ABURACHID, L. Iniciação esportiva universal: uma escola da bola aplicada ao tênis. In: BALBINOTTI, C. O ensino do tênis: novas perspectivas de aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2009. p 80-98.

GRECO, P. J.; SILVA, S. A. Treinamento da coordenação motora. Barueri: Manole, 2013. p. 185-90.

LIPPELT, R. T. Violência nas aulas de educação física: estudo comparado entre duas escolas da rede pública do distrito federal. 2004. 74f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Católica de Brasília, Brasília, 2004.

PINTO, J. A.; CUNHA, F. H. G. O tênis como alternativa no currículo escolar para crianças entre 8 e 12 anos. Motriz, Rio Claro, v. 4, n. 1, p. 26-34, 1998.

SANTOS, R. M.; DUQUE, L. F. Evasão na aula de educação física: fatores que interferem na participação do aluno. Lectures, Educación Física y Deportes, Revista Digital, Buenos Aires, v. 15, n. 149, 2010. Disponível em: <https://www.efdeportes.com/efd149/evasao-na-aula-de-educacao-fisica.htm>. Acessado em: 3 de janeiro de 2014.

SCARPATO, M. Educação física: Como planejar aulas na Educação Básica. São Paulo: Avercamp, 2007.

SEBASTIÃO, L. L.; FREIRE, E. S. A utilização de recursos materiais alternativos nas aulas de educação física: um estudo de caso. Pensar a Prática, Goiânia, v. 12, n. 3, p. 1-12, 2009.

SILVA, C. G.; MOURA, C. M.; GOMES, M. S. M.; CARVALHO, M. B.; COSTA, R. R. Pedagogia de projetos aplicados na iniciação esportiva do mini-tênis utilizando materiais alternativos na escola. Coleção Pesquisa em Educação Física, Várzea Paulista, v. 16, n. 2, p. 129-36, 2017.

SILVA, S. A. Bateira de testes para medir a coordenação com bola de crianças e jovens. 2010. 154f. Tese (Doutorado em Educação Física) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre 2010.

SIQUEIRA, M. Tênis: jogando melhor. Rio de Janeiro: Objetiva, 1991.

SOLER, R. Educação física escolar. Rio de Janeiro: Sprint, 2003.

SOUSA, M. P. D.; RAMOS, G. N. S. Sistematização dos conteúdos de ensino da educação física escolar no ensino fundamental: um estudo de caso. In: I Congresso Internacional de Formação Profissional; V SEPEF – Explorando os referenciais teóricos e metodológicos na formação e intervenção, 2010, Rio Claro. Anais... Educação: Teoria e prática, Rio Claro, 2010. v. 20. p. 84-85.

SOUZA, S.; JUNIOR, J. Tênis nas escolas: diagnóstico da necessidade e perspectivas para sua implantação. In.: VI Encontro Internacional de Produção Científica. Anais... Maringá, Universidade Estadual de Maringá, 2009.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

18-03-2019

How to Cite

CORRÊA, M. M. L.; FREITAS, T. C. R.; SILVA, S. A. da. The teaching of racket sports in the school environment. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 1, p. 309–316, 2019. DOI: 10.36453/2318-5104.2019.v17.n1.p309. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/20301. Acesso em: 27 sep. 2024.