Achievement and personal professional development in physical education students

Authors

  • Adelar Aparecido Sampaio Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)
  • Marcio Alessandro Cossio Baez Universidade do Pampa (Unipampa)
  • Claus Dieter Stobaus Pontifícia Universidade Católica - RS (PUCRS)
  • Joao Ricardo Gabriel de Oliveira Faculdade Centro Mato-Grossense (FACEM)

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2019.v17.n1.p53

Keywords:

Physical Education, Initial formation, Personal and professional development

Abstract

Background: The article presents the initial academic training phase and the personal and professional development perceived by Physical Education students. Objective: to present prospects of professional achievement of potential future teachers from the relationship between initial training and their experiences with the school. Methods: it is a qualitative study at an exploratory-descriptive level, developed with graduates of the last period of Physical Education Degree course of a private institution in the State of Paraná. In the data collection, a questionnaire formulated from the research objectives and treated with content analysis was used. Results: the main results indicate, the desire for personal and professional achievement and continuity in the profession, although explicit thought in opting for another profession. They emerge as demands of the teaching context, attention and improvements in the conditions for the professional exercise, deepening of studies on adversities in the school, greater professional recognition and social valorization of the teachers and increase of opportunities of stable bond in the work. Conclusion: we suggest improvements in the socio-political context of Education, as more investments in initial training, especially in processes of preventive interventions on possible factors inducing teacher malaise, as well as optimization of positive experiences of the teaching profession as a way to potentiate cognitive and affective partner.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adelar Aparecido Sampaio, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

Atua nas áreas de formação docente inicial e continuada, desenvolvendo estudos, oficinas e cursos nos seguintes temas: bem-estar docente, mal-estar docente, formação inicial e continuada de professores e Educação Física escolar. É pesquisador dos grupos de pesquisas: Mal-estar e Bem-estar na Docência da PUCRS; Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar e Grupo de Pesquisa Educação Física e Saúde, da Unioeste

References

BARDIN, L. Análise de conteúdo. 4. ed. Lisboa: Edições 70, 2010.

BATILANI, T. G.; BELEM, I. C.; BOTH, J. Diferentes perfis de motivações e preocupações dos estudantes de Educação Física. Movimento, Porto Alegre, v. 24, n. 2, p. 619-632, abr./jun. de 2018.

CERICATO, I. L. A profissão docente em análise no Brasil: uma revisão bibliográfica. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 97, n. 246, p. 273-89, 2016.

ESQUINSANI, R. S. S.; ESQUINSANI, V. A. O ‘apagão’ docente: licenciaturas em foco. Revista Contrapontos, Itajaí, v. 18, n. 3, p. 258-69, 2018.

ESTEVE, J. M. O mal-estar docente. Lisboa: Escher, 1992.

FLORES, M. A. Reflexões em torna da formação inicial de professores. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 3, p. 182-8, 2010.

FOLLE, A.; FARIAS, G. O.; BOSCATTO, J. D.; NASCIMENTO, J. V. Construção da carreira docente em educação física: escolhas, trajetórias e perspectivas. Movimento, Porto Alegre, v. 15, n. 1, p. 25-49, 2009.

GATTI, B. A. Formação de professores no brasil: características e problemas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-79, 2010.

GRILLO, M. O professor e a docência: o encontro com o alunos. In: ENRICONE, Délcia. Ser professor. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.

ITO, L. H.; SOARES, D. H. P. Projeto do futuro e identidade: um estudo com estudantes formandos. Aletheia, Canoas, v. 27, n. 1, p. 65-80, 2008.

IZA, D. F. V.; SOUZA NETO, S. Os desafios do Estágio Curricular Supervisionado em Educação Física na parceria entre universidade e escola. Movimento, Porto Alegre, v. 21, n. 1, p. 111-24, 2015.

JESUS, S. N.; ESTEVE, J. M. Programa de formación para la prevención del mal estar docente. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, v. 4, n. 5, p. 43-54, 2000.

JESUS, S. N. A motivação para a profissão docente: contributo para a clarificação de situações de mal-estar docente e para a fundamentação de estratégias de formação de professores. Aveiro: Estante, 1996.

JESUS, S. N. Bem-estar dos professores: estratégias para realização e desenvolvimento profissional. Porto: Porto Editora, 1998.

JESUS, S. N. Perspectivas para o bem-estar docente. Porto: ASA Editores, 2002.

JESUS, S. N. Pistas para o bem-estar dos professores. Educação, Porto Alegre, v. 26, n. 43, p. 123-32, 2001.

JESUS, S. N. Professor sem stress: realização profissional e bem-estar docente. Porto Alegre: Mediação, 2007.

JESUS, S. N.; SAMPAIO, A. A.; STOBÄUS, C. D.; MOSQUERA, J. J. M. Promoção do bem-estar docente através de programa de formação continuada. Polimorfia, Nova Mutum, v. 5, n. 1, p. 83-8, 2008.

JESUS, S. N.; LOBO, P.; MARTINHO, J.; CARA-LINDA, I.; LEAL, A. R.; SAMPAIO, A. A.; STOBAUS, C. D.; MOSQUERA, J. J. M. . Impacto da formação sobre a motivação e o bem-estar: estudos realizados com professores em Portugal e Brasil. In: REBOLO, F.; TEIXEIRA, L. R. M. T.; PERRELLI, M. A. S. Docência em questão. Campinas: Mercado de Letras, 2012.

JESUS, S. N.; MOSQUERA, J. J. M.; STOBAUS, C. D.; SAMPAIO, A. A.; REZENDE; M.; MASKARENHAS, S. Avaliação da motivação e do bem/mal-estar dos professores: estudo comparativo entre Brasil e Portugal. Amazônica. Revista de Psicopedagogia, Psicologia Escolar e Educação, Humaitá, v. 7, n. 1, p. 7-18, 2011.

JESUS, S. N.; VIEIRA, J. C.; MOSQUERA, J. J. M.; STOBÄUS, C. D.; ESTEVE, J. M. Formação em gestão de estresse. Revista Mal-Estar e Subjetividade, Fortaleza, v. 2, n. 4, p. 358-71, 2004.

MARCONDES, M. I. Articulando pesquisa e prática nacformação inicial dos professores. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 4, n. 1, p. 134-50, 2013.

MOROSINI, M. C.; COMARÚ, P. A. A dimensão profissional docente: questões do nosso tempo. In: ENRICONE, D. Professor como aprendiz. Saberes docentes. Porto Alegre, EDUPUCRS, 2009. p. 62- 92.

MOSQUERA, J. J. M. O professor como pessoa. Porto Alegre: Sulina, 1978.

MOSQUERA, J. J. M. Psicodinâmica do aprender. 2. ed. Porto Alegre: Sulina, 1977.

MOSQUERA, J. J. M.; STOBÄUS, C. D. O mal-estar na docência: causas e consequências. Revista da ADPPUCRS, Porto Alegre, v. 1, n. 2, p. 23-34, 2001.

MOSQUERA, J. J. M.; STOBÄUS, C. D.; JESUS, S. N.; HERMÍNIO, C. I. Universidade: auto-imagem, auto-estima e auto-realização. UNIrevista, São Leopoldo, v. 1, n. 2, p. 1-13, 2006.

MOSQUERA, J. J. M.; STOBÄUS, C. D. Auto-imagem, auto-estima e realização: qualidade de vida na universidade. Psicologia, Saúde & Doenças, Fortaleza, v. 7, n. 1, p. 83-8, 2006.

NÓVOA, A. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992.

PEREIRA; S. G. P.; MILAN, F. J.; BOROWSKI, E. B. V.; ALMEIDA, T. R.; FARIAS, G. O. Trajetória de estudantes na formação inicial em educação física: o estágio curricular supervisionado em foco. Jounal Physical Education, Maringá, v. 29, n. 1, p. 1-12, 2018

SAMPAIO, A. A. Programa de apoio ao bem-estar docente: construção profissional e cuidar de si. 2008. 125f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

SAMPAIO, A. A. Vivências de docentes e de seus licenciandos no final de formação e passagem para o mundo do trabalho: mal/bem-estar docente/discente, autoimagem e autoestima. 2014. 198f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2014.

SAMPAIO, A. A.; JESUS, S. N.; MOSQUERA, J. J.; STOBÄUS, C. D. Implementação de bem-estar profissional e pessoal através de programa de apoio ao bem-estar docente. In: I Congresso Luso-Brasileiro de Psicologia da Saúde, 2009. Centro Universitário de Investigação em Psicologia da Saúde da Universidade do Algarve - Anais... Faro: CUIP, 2009. v. 1. p. 774-86.

SAMPAIO, A. A.; JESUS, S. N.; MOSQUERA, J. J.; STOBÄUS, C. D. Perspectivas para a promoção do bem-estar profissional do docente. Polimorfia, Nova Mutum, v. 5, n. 1, p. 73-82, 2008.

SAMPAIO, A. A.; JESUS, S. N.; M., J. J.; STOBÄUS, C. D. Implementação de bem-estar profissional e pessoal através de programa de apoio ao bem-estar docente. In: I Congresso Luso-Brasileiro de Psicologia da Saúde, 2009, Centro Universitário de Investigação em Psicologia da Saúde da Universidade do Algarve. Anais... Faro: CUIP, 2009. v. 12. p. 774-86.

SAMPAIO, A. A.; STOBAUS, C. D. Avaliação qualitativa de programa de apoio ao bem-estar docente. In: Simpósio Nacional de Educação, 2, 2010. Semana de Pedagogia, 21. 2010. Anais... Cascavel: UNIOESTE, 2010. p. 1-13.

SAMPAIO, A. A.; STOBAUS, C. D. Perspectivas para o bem-estar docente: Uma formação com alunos do PIBID/Educação Física. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 13, n. 2, p. 27-37, 2015

SAMPAIO, A. A.; STOBAUS, C. D. Programa de apoio ao bem-estar docente: resultados quantitativos passados dois anos de seu desenvolvimento In: Seminário Nacional de Educação, 2., 2009, Francisco Beltrão, Pr; Semana de Pedagogia, 13, 2009, Francisco Beltrão, PR. Anais... Francisco Beltrão: Unioeste, 2009. p. 1-11.

SILVA JUNIOR, A. P.; BÁSSOLI, A. A. B. Estágio curricular supervisionado em educação física: aproximações com a teoria de Norbert Elias. Actualidades Investigativas en Educación, San José, v. 18, n. 3, p. 1-20, 2018.

SOUZA NETO, S.; SARTI, F. M.; BENITES, L. C. Entre o ofício de aluno e o habitus de professor: os desafios do Estágio Supervisionado no processo de iniciação à docência. Movimento, Porto Alegre, v. 22, n. 1, p. 311- 24, 2016.

STOBÄUS, C. D.; MOSQUERA, J. J. M. A formação do professor: do mal-estar ao bem-estar na docência: relatório parcial. Porto Alegre: FACED/PUCRS, 2009.

Published

20-02-2019

How to Cite

SAMPAIO, A. A.; BAEZ, M. A. C.; STOBAUS, C. D.; DE OLIVEIRA, J. R. G. Achievement and personal professional development in physical education students. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 1, p. 53–60, 2019. DOI: 10.36453/2318-5104.2019.v17.n1.p53. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/21101. Acesso em: 18 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação e Desenvolvimento Profissional