Leisure and recreation in the pedagogic projects of four physical education courses from Brazil, Chile and Uruguay

Authors

  • Verónica Gabriela Silva Piovani Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste) https://orcid.org/0000-0002-4451-8229
  • Franklin Castillo Retamal Universidad Católica del Maule (UCM)

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2019.v17.n1.p189

Keywords:

Curriculum, Leisure activities, Latin America

Abstract

Objective: analyze and compare the presence of the leisure and recreation area in the Pedagogic projects (PP) and the menu of the subjects of Physical Education courses from Brazil, Chile and Uruguai. Methods: Documental analysis of the PP of four courses of Physical Education from one university located in Paraná state (Brazil), one located in the region of Maule (Chile) and one situated in Rivera department (Uruguay). The PP of the courses were downloaded from the websites of the universities. Results: In the PP of the Physical Education Teacher Degree (Brazil), the Pedagogy of Physical Education course (Chile) and the Physical Education Teacher Degree – education practice option (Uruguay), was evidenced the concept of education for leisure. The Physical Education Bachelor Degree (Brazil) had more hours of subjects that approach the leisure and recreation theme in a direct or indirect manner, followed by the Physical Education course from Uruguay and Chile. In general, the subjects approached themes related to the relation of leisure with social and cultural aspects, with public policy, with the intervention using games and with the activities in the nature. Conclusion: There were evidenced similarities and differences in the approaches of leisure and recreation of the four courses studied, which have relationship with the constitution of the field of Physical Education, Leisure and Recreation in these countries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Verónica Gabriela Silva Piovani, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioeste)

Licenciada em Educação Física pela Universidad de la República - Uruguai

Mestre em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina 

Doutoranda do Programa de Pós-graduação Associado em Educação Física UEM/UEL 

Professora do Curso de Educação Física Bacharelado da Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Franklin Castillo Retamal, Universidad Católica del Maule (UCM)

Professor da Faculdade de Ciências da Educação - Departamento de Ciências da Atividade Física da Universidad Católica del Maule - Chile

Licenciado em Educação Física pela Universidad Católica del Maule (UCM) - Chile

Mestrado em Motricidade Humana pela Universidad Autónoma de Chile - Chile

Mestrado em Educação pela Universidad La República - Chile (2007).

Mestrado em Educação Ambiental pela Universidad de Playa Ancha - Chile.

Doutorando em Educação Física pelo Programa de Pós-graduação Associado em Educação Física UEM/UEL - Brasil

References

BARROS, J. M. C. Educação Física na Unesp de Rio Claro: bacharelado e licenciatura. Motriz, Rio Claro, v. 1, n. 1, p. 71-80, 1995.

BRAMANTE, A. C. Recreação e lazer: o futuro em nossas mãos. Em: MOREIRA, W. W. (Org.). Educação física e esportes: perspectivas para o século XXI. 12. ed. Campinas: Papirus, 2005.

CAVALCANTE, F. R. Formação profissional para o lazer nas Universidades Federais do Brasil. In: RODRIGUES, A. T.; SOUZA NETO, S. (Org.). Anais... X Seminário de estudos e pesquisas em formação profissional no campo da educação física. Goiânia: UFG, 2018. p. 98

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J.; DESLAURIERS, J. P.; GROULX, L. H. ; LAPERRIÈRE, A. ; MAYER, R. ; PIRES, A. (Eds.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 295-316.

CERVO, A.; BERVIAN, P. A. Metodologia científica. São Paulo: McGraw-Hill, 1989.

CONSELHO FEDERAL DE EDUCAÇÃO FÍSICA. Resolução CONFEF N° 046/2002. Dispõe sobre a Intervenção do Profissional de Educação Física e respectivas competências e define os seus campos de atuação profissional. Disponível em: <http://www.confef.org.br/extra/resolucoes/conteudo.asp?cd_resol=82>. Acessado em: 15 de dezembro de 2016.

FERNÁNDEZ, J. F. T.; BEDOYA, V. A. M.; GERLERO, J.; BESTRAD, P.; LAZZAROTTI FILHO, A.; DIAS, C.; MORALES, E. P.; CONDE, L.; MARTÍNEZ, E.; ALTUVE, E.; REYES, A. Producción de conocimiento en ocio, recreación y tiempo libre en América Latina. Licere, Belo Horizonte, v. 17, n. 2, p. 192-221, 2014.

FILIPPIS, A. D.; MARCELLINO, N. C. Formação profissional em lazer, nos cursos deEducação Física, no Estado de São Paulo. Movimento, Porto Alegre, v. 19, n. 3, p. 31-56, 2013.

INSTITUTO SUPERIOR DE EDUCACIÓN FÍSICA. Programa conjunto Administración Nacional de Educación Pública - Universidad de la República. Licenciatura en Educación Física. Opción prácticas educativas. Plan 2014. Disponível em: <http://isef.edu.uy/wp-content/uploads/sites/31/2012/10/VF-Programa-conjunto-a-color-con-modificaci%C3%B3n-CSE-publicada-DO.pdf>. Acessado em: 14 de dezembro de 2018

ISAYAMA, H. F. Recreação e lazer como integrantes de currículos dos cursos de graduação em educação física.

250f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.

MARCELLINO, N. C. A dicotomia teoria/prática na Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, v. 7, n. 8, p. 73-8, 1995.

MARIN, E. C. Currículo e Formação do profissional do lazer. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 23, n. 1, p. 123-30, 2001.

MARINHO, A. Conexões entre lazer, esporte e natureza. Em: MARINHO, A.; COSTA, E. T.; SCHWARTZ, G. M. (Orgs.). Entre o urbano e a natureza: a inclusão na aventura. São Paulo: Lexia, 2011. p. 169-79.

MARKONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MONTENEGRO, G. M.; FERNANDES, V. L. da C. Formação em Educação Física no âmbito do lazer: o que revelam os docentes da UEPA? Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 10, n. 18, p. 29-37, 2011.

PINTO, L. M. S. M. Formação de educadores e educadoras para o lazer: saberes e competências. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 22, n. 3, p. 53-71, 2001.

SILVA, S. G. da; MINATTO, G.; FARES, D.; SANTOS, S. G. dos. Caracterização da pesquisa (Tipos de pesquisa). Em: SANTOS, S. G. dos. (Org.). Métodos e técnicas de pesquisa quantitativa aplicada à Educação Física. Florianópolis: Tribo da Ilha, 2011. p. 67-73.

UNIVERSIDAD CATÓLICA DEL MAULE. Informe de acreditación de la carrera de Pedagogía en Educación Física. Universidad Católica del Maule, 2015. Disponível em: <http://www.qualitas.cl/wp-content/uploads/2017/05/ AcuerdoN419.pdf>. Acessado em: : 09 de abril de 2019.

UNIVERSIDAD CATÓLICA DEL MAULE. Pedagogía en educación física. Información. Disponível em: . Acessado em: 14 de dezembro de 2018.

UNIVERSIDAD CATÓLICA DEL MAULE. Pedagogía en Educación Física. Malla curricular. Disponível em: . Acessado em: 14 de dezembro de 2018.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ. Resolução Nº 209/2013-CEPE, de 5 de dezembro de 2013. Cascavel, PR: Unioeste, 2013.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO OESTE DO PARANÁ. Resolução Nº 246/2014-CEPE, de 13 de Novembro de 2014. Cascavel, PR: Unioeste, 2014. Disponível em: <http://www.unioeste.br/servicos/arqvirtual/arquivos/2462014- CEPE.pdf>. Acesso: 14 de dezembro de 2018.

VALENTE, M. C. A disciplina recreação e lazer no currículo de formação de profissionais de educação física: o que dizem e o que fazem os professores do nordeste do brasil. 1993. 120f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1993.

WAICHMAN, P. Tempo livre e recreação. 4. ed. Campinas: Papirus, 1997.

Published

06-03-2019

How to Cite

SILVA PIOVANI, V. G.; CASTILLO RETAMAL, F. Leisure and recreation in the pedagogic projects of four physical education courses from Brazil, Chile and Uruguay. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 1, p. 189–197, 2019. DOI: 10.36453/2318-5104.2019.v17.n1.p189. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/21372. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Formação e Desenvolvimento Profissional