Dance: a content challenger

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2020.v18.n1.p55

Keywords:

Dance, Elementary and high school, Physical Education

Abstract

BACKGROUND: Dance emerges as a challenging content, as it usually faces three initial barriers, namely: teachers’ insecurity in developing it, resistance by students and the structural context of schools. OBJECTIVE: The aim of this study was to report the experience of teaching dance in Physical Education. The experience was developed with students of the 4th grade of the elementary school of a municipal school of São José (SC). METHODS: Regarding the development of this experience, it is noteworthy that the dance content was applied in the first semester of 2018, from April to July (totaling 48 classes). Regarding the planning of activities, to meet the expectations of students and for success in the development of dance, it was thought of performing it in stages, which involved specific strategies to meet the proposed objectives, dividing them into rhythmic activities, musical rhythms and dance performance for the school community. RESULTS: The results were positive, as the children were more knowledgeable about musical rhythms, with greater body control in performing choreographies and with cooperative and supportive attitudes among them. The content went beyond the motor scope, overcoming prejudice, shyness, failures, providing students to learn through dance to respect each other, solidarity with peers, cultural diversity present in rhythms, gender equality, in short, a tangle of relationships, information, and knowledge that are important elements for the formation of the citizen. CONCLUSION: It is concluded that dance can be developed through diversified experiences, which aim to guide students in the discovery of their skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Regina Guimarães, Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC)

Mestre em Ciências do Movimento Humano

Heloise Mariano Bianchini, Prefeitura Municipal de São José (SC)

Professora de Educação Física

References

BETTI, I.C.R. Esporte na escola: mas é só isso, professor. Motriz, Rio Claro, v. 1, n. 1, p. 25-31, 1999.

BETTI, M.; ZULIANI, L. R. Educação física escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 73-81, 2009.

BRASIL, Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação, Brasília, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/#fundamental/educacao-fisica>. Acessado em: 08 de dezembro de 2018.

BRASIL, Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Ministério da Educação, Brasília, 2013. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15548-d-c-n-educacao-basica-nova-pdf&Itemid=30192>. Acessado em: 08 de dezembro de 2018.

BRASILEIRO, L. T. O conteúdo” dança” em aulas de Educação Física: temos o que ensinar? Pensar a Prática, Goiânia, v. 6, n. 1, p. 45-58, 2003.

BUSS-SIMÃO, M. Educação Física nas escolas organizadas por ciclos de formação: socializando uma experiência. Cadernos de Formação RBCE, São Paulo, v. 3, n. 1, p. 75-86, 2012.

DARIDO, S. C. Os Conteúdos da Educação Física na Escola. In: DARIDO, S. C.; RANGEL, I. C. A. (Orgs.). Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2011. p. 122-36.

MARQUES, I. A. Dançando na escola. Motriz, Rio Claro, v. 3, n. 1, p. 20-28, 1997.

PERES, A. T.; RIBEIRO, D. M. D. B.; JUNIOR, J. M. A dança escolar de 1ª a 4ª série na visão dos professores de educação física das escolas estaduais de Maringá. Revista da Educação Física, Maringá, v. 12, n. 1, p. 19-26, 2001.

RODRIGUES, R. M. Conhecendo o mundo na escola: uma intervenção com a dança na educação infantil. Cadernos de Formação RBCE, São Paulo, v. 6, n. 1, p. 80-90, 2015.

ROSÁRIO, L. F. R.; DARIDO, S. C. A sistematização dos conteúdos da educação física na escola: a perspectiva dos professores experientes. Motriz, Rio Claro, v. 11, n. 3, p. 167-78, 2005.

SMOUTER, L.; COUTINHO, S. S. Just dance como possibilidade na dança criativa em contexto escolar. Cadernos de Formação RBCE, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 68-77, 2016.

SOARES, C. L. Educação Física escolar: conhecimento e especificidade. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, v. 10, n. 2, p. 6-12, 1996.

SOUZA, M. I. G. O ensino da dança na escola: técnica ou criatividade? Cadernos de Formação RBCE, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 32-42, 2011.

STRAZZACAPPA, M. A educação e a fábrica de corpos: a dança na escola. Cadernos Cedes, Campinas, v. 21, n. 53, p. 69-83, 2001.

TAHARA, A. K.; CAGLIARI, M. S.; DARIDO, S. C. Celular, corrida de orientação, Educação Física Escolar: elaboração e avaliação de um material didático. Arquivos de Ciências do Esporte, Uberaba, v. 5, n. 1, p. 2-5, 2017.

TONETO, L. C. Educação física escolar: a dança em questão. Corpoconsciência, Cuiabá, v. 12, n. 2, p. 17-26, 2010.

Published

11-02-2020

How to Cite

GUIMARÃES, J. R.; BIANCHINI, H. M. Dance: a content challenger. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 18, n. 1, p. 55–60, 2020. DOI: 10.36453/2318-5104.2020.v18.n1.p55. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/22089. Acesso em: 18 jul. 2024.