The brands of the exposure in the broadcasting of football matches: gaucho championship case of 2008

Authors

  • Taís Steffenello Ghisleni Centro Universitário Franciscano (Unifra), Santa Maria
  • Lauren Lopes Centro Universitário Franciscano (Unifra), Santa Maria
  • Cristina Munaski Jobim Hollerbach Centro Universitário Franciscano (Unifra), Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2009.v8.i14.p47

Keywords:

Sports, Soccer, Campeonato Gaucho, Marks, Strategy

Abstract

Of the various subjects exposed in the media today, the sport is one that gets highlighted. Among the ways, football is out, attracting large investments, and giving its advertisers a large exposure. This work is a case study, which were analyzed in two games of the Campeonato Gaucho in 2008 to make it possible to understand the use of brand advertisers in games of football. The analysis was based on the televising of games by RBSTV of Rio Grande do Sul All brands were listed in the transmission from the pre-game, the plates in the field, the players' shirts, commercial breaks and other forms. The exposure time of each brand was timed, allowing an assessment of the quality of the exposure of these brands.

Downloads

References

BOURDIEU, P. Sobre a televisão. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.

BRASILESCOLA. Copa do Mundo. 2007. Disponível em: https://www.brasilescola.com/educacao-fisica/copa-mundo.htm. Acesso em: 20 jan. 2008.

CYRINO, E. S. et al. Aptidão aeróbia e sua relação com os processos de crescimento e maturação. Revista da Educação Física, Maringá, v. 13, n. 1, p. 17-26, 2002.

DIENER, E.; SUH, M. E. Subjective well-being and older age: an international analysis. In: SCHAIE, K. W.; LAWTON, M. P. (Orgs.). Annual review of gerontology and geriatrics: focus on emotion and adult development. New York, v. 17, p. 304-324, 1998.

GASTALDO, E. O futebol como uma das manifestações culturais no Brasil contemporâneo. Revista de Ciências Sociais, v. 5, n. 2, p. 21-29, 2002.

GORDON, C. C.; SHUMLEA, W. C.; ROCHE, A. F. Stature, recumbent length, and weight. In: LOHMAN, T. G.; ROCHE, A. F.; MARTORELL, R. Anthropometric standardization reference manual. Champaign: Human Kinetics, 1991.

HOFF, T.; GABRIELLI, F. Comunicação e marketing esportivo. Revista Brasileira de Comunicação, v. 4, p. 03-10, 2004.

KOTLER, P. Administração de marketing: a edição do novo milênio. São Paulo: Prentice Hall, 2000.

KOTLER, P. Marketing para o século XXI. São Paulo: Futura, 2003.

LÉGER, L. et al. The multistage 20 metre shuttle run test for aerobic fitness. Journal of Sports Sciences, v. 6, p. 93-101, 1988.

LOHMAN, T. G. Applicability of body composition techniques and constants for children and youth. Journal of Physical Education, Recreation and Dance, v. 58, n. 9, p. 98-102, 1986.

LUPETTI, M. Comunicação integrada de marketing. São Paulo: Cengage Learning, 2007.

MARTINS, J. Propaganda e comunicação de marketing. São Paulo: Atlas, 1999.

MELO NETO, F. P. Marketing esportivo e comunicação: estratégias para promoção de marcas no esporte. São Paulo: FGV, 2001.

MELO NETO, F. P. Marketing esportivo: impacto e influência na sociedade contemporânea. São Paulo: Pearson, 2007.

MUNIZ, C. Mídia e publicidade: impactos e influências. Revista de Comunicação e Publicidade, v. 2, n. 1, p. 10-20, 2004.

PINHO, J. B. O que é marketing. São Paulo: Brasiliense, 2001.

PUC-PR. Laboratório de Pneumologia. Disponível em: https://www.pucpr.br/saude/laboratorios/pneumologia/ergoespirometria. Acesso em: 25 set. 2004.

ROCHA, E. Televisão e publicidade no Brasil. Revista Brasileira de Estudos Midiáticos, v. 3, n. 2, p. 190-205, 1999.

ROESCH, S. Metodologia da pesquisa em administração. São Paulo: Atlas, 2006.

SAMPAIO, R. Propaganda e promoção: um guia para estratégias de comunicação. São Paulo: Pearson, 2003.

SHIMP, T. Comunicação integrada de marketing. São Paulo: Cengage Learning, 2002.

SOUZA, A. Publicidade e propaganda: conceitos e estratégias. Lisboa: Editorial Verbo, 2004.

TANNER, J. M. Growth at adolescence. 2. ed. Oxford: Blackwell Scientific Publications, 1962.

THOMAS, J. R.; NELSON, J. K. Métodos de pesquisa em atividade física. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2002.

TRITSCHLER, K. A. Medida e avaliação em Educação Física e Esportes de Barrow & McGee. Barueri: Manole, 2003.

ZENONE, L. A comunicação e o marketing esportivo no Brasil. Revista Brasileira de Comunicação Esportiva, v. 5, p. 5-12, 2006.

Published

10-03-2009

How to Cite

GHISLENI, T. S.; LOPES, L.; HOLLERBACH, C. M. J. The brands of the exposure in the broadcasting of football matches: gaucho championship case of 2008. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 8, n. 14, p. 47–68, 2009. DOI: 10.36453/cefe.2009.v8.i14.p47. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/2265. Acesso em: 21 apr. 2025.