Physical education in high school: educational experiences inspired by Freire’s teachings

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2020.v18.n1.p49

Keywords:

Physical Education, High School, Ethical-Critical-Political Principles

Abstract

OBJECTIVE: To report an educational experience, produced in high school Physical Education classes, which was inspired by Paulo Freire’s liberating education. METHODS: The project took place with a class of the 3rd year of the Electronics course integrated to the High School of the Federal Institute of São Paulo, during 2019. RESULTS: The students experienced games, fights, dances, gymnastics and sports from different cultures, reflected on the historical, economic, political, social, biological and physiological knowledge that cross the manifestations of body culture and produced knowledge on body practices. CONCLUSION: At the end of the report, ethical-critical-political principles were built that can inspire the political-pedagogical practice of progressive Physical Education teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Teixeira Maldonado, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (CEFET/SP)

Doutor em Educação Física pela Universidade São Judas. Professor de Educação Física do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo

Valdilene Aline Nogueira, Universidade São Judas (USJ)

Mestrado em Educação Física pela Universidade São Judas. Docente da rede municipal de São Paulo e da Universidade de Guarulhos

References

ARROYO, M. Experiências de inovação educativa: o currículo na prática da escola. In: MOREIRA, A. F. B. Currículo: políticas e práticas. 4. ed. Campinas, SP: Papirus, 1999. p. 131-164.

BARBOSA, R. A. Ndule, Ndule: assim brincam as crianças africanas. São Paulo: Melhoramentos, 2011.

BAUMAN, Z. Vida para o consumo: transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BOSSLE, F. Atualidade e relevância da educação libertadora de Paulo Freire na Educação Física Escolar em tempos de “Educação S/A”. In: SOUSA, C. A.; NOGUEIRA, V. A.; MALDONADO, D. T. Educação física Escolar e Paulo Freire: ações e reflexões em tempos de chumbo. Curitiba: CRV, 2019. p. 17-32.

BOSSLE, F. Nosso “inédito viável”: professor de Educação Física intelectual transformador. In: MALDONADO, D. T.; NOGUEIRA, V. A.; FARIAS, U. S. Os professores como intelectuais: novas perspectivas didático-pedagógicas na Educação Física Escolar brasileira. Curitiba: CRV, 2018. p. 19-34.

BOSSLE, F.; BOSSLE, C. B. “O conhecimento de quem é mais valioso?” Educação Física Escolar, educação crítica e pesquisa científica no grupo DIMEEF/UFGRS. In: BOSSLE, F. Educação Física Escolar, etnografias e autoetnografias: a formação de intelectuais transformadores. Curitiba: CRV, 2018. p. 15-32.

BRANDL, C. E. H. O novo Ensino Médio e a Educação Física. Caderno de Educação Física, Marechal Cândido Rondon, v. 3, n. 2, p. 79-87, 2001.

CASTELLANI FILHO, L.; SOARES, C. L.; TAFFAREL, C. N. Z.; VARJAL, E.; ESCOBAR, M. O.; BRACHT, V. Metodologia do Ensino da Educação Física. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

CORTI, A. P. Política e significantes vazios: uma análise da reforma do Ensino Médio de 2017. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 35, p. e201060, 2019.

CRESCÊNCIO, G. S.; BENITES, L. C. A reforma do Ensino Médio nos jornais: elementos para o diálogo sobre a Educação Física. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 16, n. 1, p. 193-205, 2018.

CUNHA, D. A. Brincadeiras Africanas para a Educação Cultural. Castanhal: Edição do Autor, 2016.

FIORI, E. M. Aprender a dizer a sua palavra. In: FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 59. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015. p. 11-30.

FREIRE, P. Conscientização. São Paulo: Cortez, 2016a.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. 49ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014a.

FREIRE, P. Pedagogia da Tolerância. 5. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2016b.

FREIRE, P. Política e Educação. São Paulo: Paz e Terra, 2014b.

FREIRE, P.; GUIMARÃES, S. A África ensinando a gente: Angola, Guiné-Bissau, São Tomé e Príncipe. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

GRANDO, B. S. Jogos e culturas indígenas: possibilidades para a educação intercultural na escola. Cuiabá: EdUFMT, 2010.

HOOKS, B. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. 7. ed. Ijuí: Unijuí, 2006.

MALDONADO, D. T.; NEIRA, M. G. Didática(s) da educação física escolar: colocando em evidência histórias que não se contam. In: Anais do II Encontro Pensando a Educação Física Escolar. Anais... Belo Horizonte/Minas Gerais: IFMG e UFMG, v. 1. p. 70-78, 2019.

NEIRA, M. G. Educação Física Cultural: inspiração e prática pedagógica. Jundiaí: Paco, 2018.

OLIVEIRA, J. F. A função social da educação e da escola: tensões, desafios e perspectivas. In: FERREIRA, E. B.; OLIVEIRA, D. A. Crise da escola e políticas educativas. 2ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013. p. 237-252.

PRISTA, A.; TEMBE, M.; EDMUNDO, H. Jogos de Moçambique. Instituto Nacional de Educação Física – Maputo. Lisboa: Centro de Documentação e Informação Almir Cabral, 1992.

RIPPOL, O.; CURTO, R. M. Jogos de todo o mundo. São Paulo: Ciranda Cultural, 2011.

SAVIANI, D. Teorias Pedagógicas contra-hegemônicas no Brasil. Revista do Centro de Educação e Letras da UNIOESTE, Câmpus de Foz do Iguaçu, v. 10, n. 2, p. 11-28, 2008.

SLEE, T. Uberização: a nova onda do mercado precarizado. São Paulo: Editora Elefante, 2017.

Published

04-02-2020

How to Cite

MALDONADO, D. T.; NOGUEIRA, V. A. Physical education in high school: educational experiences inspired by Freire’s teachings. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 18, n. 1, p. 49–54, 2020. DOI: 10.36453/2318-5104.2020.v18.n1.p49. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/23502. Acesso em: 17 jul. 2024.