The dark side of virtual world and its consequences for racquet sports athletes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/2318-5104.2020.v18.n2.p31

Keywords:

Psychology, Sports, Social Networking, Racquet Sports

Abstract

BACKGROUND: Nowadays society has a high use of technological resources, which has positive and negative points. Thus, it is necessary to understand the risks and influences that can occur in different contexts due to the misuse of existing tools in the virtual sphere, including in sports.
OBJECTIVE: Analyze the occurrence of the phenomena that occur in cyberworld and the consequences in tennis and table tennis college players.
METHODS: This study has a quali-quantitative approach, with a descriptive nature. The sample consisted of 14 university athletes (10 male and 4 female), tennis and/or table tennis players, with an average age of 23.42 years. A questionnaire was applied, referring to several aspects of performance in the virtual world. Descriptive statistical analysis of the data was performed.
RESULTS: It was possible to perceive that the participants presented a high use of virtual social networks and other technological resources, admitting that they have already seen or experienced virtual crimes, being exposed to the dangers existing in the network. In addition, most of the athletes admited that relationships can be negatively affected if virtual crime situations occur within the team. Part of the sample mentions that they would abandon the sport due to cases of sexting and/or cyberbullying. However, few athletes seem to take any action when they see cybercrime occurring in cyberspace. Another highlighted point is that several emotional changes arise in the face of embarrassing situations in cyber world, generally seen as negative, resulting in a drop in income.
CONCLUSION: The Internet and its resources, when misused, can generate emotional interference in athletes, requiring them to know how to deal with these situations. Therefore, it is essential that individuals should be better informed about the risks and dangers that exist in the cyberworld, mainly due to the high exposure that users may experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALCÂNTARA, C. Cumplicidade Virtu@l. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2013.

BLASZKA, M. An examination of sport consumers’ Twitter usage. Master Degree Dissertation. Georgia States University. Georgia, USA, 2011.

EISENSTEIN, E. Desenvolvimento da sexualidade da geração digital. Adolescência & Saúde, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 51 -60, 2013.

FERNÁNDEZ, J. F. Sexting, sextorsão e grooming. In: ABREU, C. N.; EISENSTEIN, E.; ESTEFENON, S. G. B. Vivendo esse mundo digital: impactos na saúde, na educação e nos comportamentos sociais. Porto Alegre: Artmed, 2013. p. 72-92.

GERONÇO, A. S.; PEREIRA, L. T.; SILVA, A. A.; MENGUER, L. S.; EUZÉBIO, C. A.; SILVA, L. A. Aspectos psicológicos que influenciam na concentração de jogadores de tênis. Revista de Iniciação Científica, Criciúma, v. 15, n. 2, p. 64-72, 2017.

IVOSKUS, D. Obsesión digital: usos y abusos em la red. Buenos Aires: Grupo Editorial Norma, 2010.

KEEN, A. Vertigem digital: por que as redes sociais estão nos dividindo, diminuindo e desorientando. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

LORIMER, R.; JOWETT, S. Feedback information in the empathic accuracy of sport coaches. Psychology of Sport and Exercise, Amsterdam, v. 11, n. 1, p. 12-17, 2010.

MACHADO, A. A.; GOMES, R. Psicologia do esporte - da escola à competição. Várzea Paulista: Fontoura, 2011.

MOIOLI, A. A relação das novas mídias de comunicação e o esporte: rupturas e conflitos para a formação moral a partir da representação social do futebol. 2013. 308f. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Humano e Tecnologias) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2013.

MORÃO, K. G. Os efeitos do sexting no contexto esportivo universitário: uma tentativa de traçar o perfil dos envolvidos. 2017. 134f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento Humano e Tecnologias) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2017.

MORÃO, K. G.; OLIVEIRA, V. A exposição dos atletas diante das novas mídias digitais. In: ARONI, A. L.; MORÃO, K. G.; BAGNI, G.; MACHADO, A. A. (Orgs.). Os esportes e as novas tecnologias. São Paulo: Hipótese, 2018. p. 139-153.

MORÃO, K. G.; VERZANI, R. H. Do bullying ao ciberbullying: as tecnologias como maximizadoras dos conflitos no esporte. In: ARONI, A. L.; MACHADO, A. A. Novas mídias e esporte: teoria e aplicação. Saarbrücken: Novas Edições Acadêmicas, 2015. p. 2-17.

MORENO, R. M. Auto-eficácia de tenistas e desempenho esportivo: perspectivas da psicologia do esporte. 2007. 197f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Motricidade) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2007.

REBUSTINI, F.; ZANETTI, M. C.; MOIOLI, A.; SCHIAVON, M. K.; MACHADO, A. A. Twitter e esporte de alto rendimento. Coleção Pesquisa em Educação Física, Várzea Paulista, v. 10, n. 6, p. 141-6, 2011.

SAFERNET. #IndicadoresHelpline. 2019. Disponível em: <https://helpline.org.br/indicadores/>. Acessado em: 21 de janeiro de 2019.

SAMULSKI, D. Psicologia do esporte: Manual para a educação física, psicologia e fisioterapia. Barueri: Manole, 2002.

THOMAS, J. R.; NELSON, J. K.; SILVERMAN, S. J. Métodos de pesquisa em atividade física. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2012.

VAZ, Y. C. O tênis de mesa: uma revisão de literatura do esporte e uma análise entre autores da psicologia sobre sua preparação psicológica. 2015. 49f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Educação Física) - Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2015.

VERZANI, R. H.; MORÃO, K. G.; BAGNI, G.; MACHADO, A. A.; SERAPIÃO, A. B. S. Interferências da cibercultura em atletas de alto rendimento: olhar sobre futebolistas. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, São Paulo, v. 10, n. 40, p.583-8, jan./dez., 2018. Disponível em: <http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/637/519>. Acessado em: 09 de janeiro de 2020.

WEINBERG, R. S.; GOULD, D. Fundamentos da psicologia do esporte e do exercício. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2017.

ZYSMAN, M. Bullying: cómo prevenir e intervir situaciones de acoso escolar. Buenos Aires: Paidós, 2014.

Published

16-06-2020

How to Cite

MORÃO, K. G.; BAGNI, G.; VERZANI, R. H.; MACHADO, A. A. The dark side of virtual world and its consequences for racquet sports athletes . Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 18, n. 2, p. 31–37, 2020. DOI: 10.36453/2318-5104.2020.v18.n2.p31. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/24066. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Esportes de Raquete