Tennis inclusion in the training of physical education teachers: teaching experiences and reconstruction in the degree course
DOI:
https://doi.org/10.36453/2318-5104.2020.v18.n2.p79Keywords:
Physical Education, School, Sport Pedagogy, TennisAbstract
BACKGOUND: In this article we expose the development of an experience linked to tennis in the physical education undergraduate school.
OBJECTIVE: Based on the assumptions of sport pedagogy, we aimed to offer a series of games starting from volleyball, a well-known sport, for tennis. Second, to promote the problematization of the “elitization” of the sport and to outline possibilities for making balls and rackets for the game of tennis.
METHODS: This experience report was developed in the sport pedagogy discipline of the physical education degree course, with 6th semester students. It was a group that brought together different levels of skills and sports experiences, everyone had experiences with sports, but with few modalities. Four classes were held, for a total of 16 hours, between practical and theoretical activities. At the end of the experiment, we conducted a semi-structured interview with 6 students who participated in the classes and the making and testing of the materials.
RESULTS: The students showed involvement and mobilization with the offered content (proposed series of games from a known practice, volleyball, to a lesser known one, tennis). They developed their proposals for making materials with creativity and in their reports they said it was a very feasible possibility of promoting this type of class in schools, even though the absence of official materials can be felt.
CONCLUSION: These possibilities, inserted in the training course, allow the undergraduate student to glimpse possibilities of action with the modality in the daily pedagogical practice at school.
Downloads
References
ABURACHID, L. M. C.; FRANCISCO, P. S.; SILVA, S. R.; FERREIRA, T.; GRECO, P. J. O desafio de ensinar esportes: aspectos pedagógicos a serem considerados na práxis. Corpoconsciência, Cuiabá, v. 23, n. 3, p. 122-33, 2019.
BAYER, C. O ensino dos desportos colectivos. Lisboa: Dinalivro, 1994.
BRACHT, V. Dilemas no cotidiano da Educação Física escolar: entre o desinvestimento e a inovação pedagógica. Salto para o Futuro, Rio de Janeiro, v. 21, n. 12, p. 14-20, 2011.
BRASIL . Ministério do Esporte. Diesporte: diagnóstico nacional do esporte. O perfil do sujeito praticante ou não de esportes e atividades físicas da população brasileira. Brasília: Ministério do Esporte; 2016. 70 p. (Caderno 2). Disponível em: <http://www.esporte.gov.br/diesporte/diesporte_revista_2016.pdf>. Acessado: 15 de janeiro de 2019.
DIAS, J. M.; SANTOS, S. G.; SILVA, O. J.; ABES, L. O.; CARABAGIALLE, M. A.; SIQUEIRA, S. G. O ensino e aprendizagem de tênis nos cursos de educação física. In: Jornada Internacional de Treinamento e Organização do Tênis, 4. Anais... Florianópolis: NETEC, 2002, p. 105-107.
GALATTI, L. R.; PAES, R. R. Fundamentos da Pedagogia do Esporte no cenário escolar. Movimento & Percepção, Espírito Santo do Pinhal, v. 6, n.9, p. 16-25, 2006.
GINCIENE, G. Tênis de campo. In: GONZÁLEZ, F. J.; DARIDO, S. C.; OLIVEIRA, A. A. B. (Org.). Esportes de marca e com rede divisória ou muro/parede de rebote. Maringá: Eduem, 2014. p. 157-205.
GINCIENE, G.; ABURACHID, L. M. C. (Org.) Esportes de marca e com rede divisória ou muro/parede de rebote. Maringá: Eduem, p. 63-109. 2014.
GINCIENE, G.; IMPOLSETTO, F. M.; DARIDO, S. C. Possibilidades pedagógicas para o ensino do tênis na escola. Conexões, Campinas, v. 15, n. 4, p. 505-21, 2017.
GONZÁLEZ, F. J. Sistema de classificação de esportes com base nos critérios: cooperação, interação com o adversário, ambiente, desempenho comparado e objetivos táticos da ação. Lectures: Educación Física y Deportes, Revista Digital, Buenos Aires, v. 10, n. 71, 2004. Disponível em: <https://www.efdeportes.com/efd71/esportes.htm>. Acessado: 15 de março de 2020.
GONZÁLEZ, F. J.; DARIDO, S. C.; OLIVEIRA, A. A. B. Esportes de marca e com rede divisória ou muro/parede de rebote: badminton, peteca, tênis de campo, tênis de mesa, voleibol, atletismo. 2. ed. Maringá: Eduem, 2017.
GUIOTI, T. T.; TOLEDO, E.; SCAGLIA, A. J. Esportes de raquete para deficientes intelectuais leves: uma proposta fundamentada na pedagogia do esporte. Revista Brasileira Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 20, n. 3, p. 357-70, 2014.
KRÜGER, G. O tênis de campo como uma possibilidade para as aulas de educação física escolar. Cadernos de Formação RBCE, Rio de Janeiro, v. 4, n. 1, p. 60-9, 2013.
LEONARDO, L.; SCAGLIA, A. J.; REVERDITO, R. S. O ensino dos esportes coletivos: metodologia pautada na família dos jogos. Motriz, Rio Claro, v. 15, n. 2, p. 263-46, 2009.
MILISTETD, M.; DUARTE, T.; RAMOS, V.; MESQUITA, I. M. R; NASCIMENTO, J. V. A aprendizagem formal de treinadores esportivos: desafios da formação inicial universitária em educação física. Pensar a Prática, Goiânia, v. 18, n. 4, p. 982-94, 2015.
PAES, R. R.; MONTAGNER, P. C.; FERREIRA, H. B. Pedagogia do esporte: iniciação e treinamento em basquetebol. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2009.
PNUD. Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento. Movimento é vida: Atividades físicas e esportivas para todas as pessoas. Relatório de Desenvolvimento Humano Nacional. Brasília, 2017. Disponível em: <http://movimentoevida.org/sumario/capitulo-4/>. Acessado em: 15 de janeiro de 2019.
SCAGLIA, A. J.; REVERDITO, R. S.; LEONARDO, L.; LIZANA, C. J. R. O ensino dos jogos esportivos coletivos: as competências essenciais e a lógica do jogo em meio ao processo organizacional sistêmico. Movimento, Porto Alegre, v. 19, n. 4, p. 227-49, 2013.
SCAGLIA A. J.; REVERDITO, R. S.; GALATTI L. R. A contribuição da pedagogia do esporte ao ensino do esporte na escola: tensões e reflexões metodológicas. In: MARINHO, A.; NASCIMENTO, J. V.;
OLIVEIRA, A. A. B. (Orgs.). Legados do esporte brasileiro. Florianópolis: UDSC, 2014.
SILVA, J. Esportes de raquetes: a boa prática na educação física escolar. In: BRANCHER, E. A; SALVATI, D. O. (Orgs.). Boas práticas na educação física catarinense. Florianópolis: CREF3/SC, 2019, p. 154-67.
SILVA, J. V. P.; SOUZA, L. C. L.; CALADO, K. T. O. L.; SILVA, C. B.; REVERDITO, R. S. Família dos jogos esportivos com raquetes: metodologia e procedimentos pedagógicos. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Taguatinga, v. 25, n.4 p. 117-27, 2017.
VENDITTI JUNIOR, R.; SOUSA, M. A. Tornando o “jogo possível”: reflexões sobre a pedagogia do esporte: os fundamentos dos jogos desportivos coletivos e a aprendizagem. Pensar a Prática, Goiânia, v. 11, n. 1, p. 47-58, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Direitor Autorais Partilhados
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.