Possible strategies for assessing learning about sport in badminton project at school
DOI:
https://doi.org/10.36453/2318-5104.2020.v18.n2.p101Keywords:
Sport pedagogy, Assessment, BadmintonAbstract
BACKGROUND: We believe that a good teaching, experience and learning program has in its elaboration and planning a good proposal for continuous assessment for the success of the students and the teacher
OBJECTIVE: To describe the assessment instruments developed by Physical Education teachers based on a proposal to teach badminton to adolescents in a program during the school shift.
METHODS: The scenario for the application of the project took place in a public institution of municipal basic education in the city of São Paulo, with the participation of 15 students of elementary school II of the 8th and 9th years. The activities took place over the four two month blocks of the year 2019, between the months of March and December, comprising 72 theoretical and practical classes, including diagnostic, formative and summative assessments.
RESULTS: For the diagnostic evaluation, an instrument was elaborated with the purpose of understanding the student’s intention and expectation about the participation of the project and also, the knowledge about racket sports. In addition, a mind map was applied to assess historical and cultural aspects of badminton. For formative assessment, we developed two instruments for tactical-technical assessment and conducted conversation and observation rounds as instruments to assess the socio-educational aspect of the players. Finally, a questionnaire was prepared for summative assessment with the intention of verifying whether the initial expectations were met at the end of the project.
CONCLUSION: Based on the observed, lived, problematized and evaluated experience, we present different assessment instruments at the different stages of the badminton project at school: diagnostic, formative and somative.
Downloads
References
ABURACHID, L. M. C; GRECO, P. J. Processos de validação de um teste de conhecimento tático declarativo no tênis. Revista da Educação Física, Maringá, v. 21, n. 4, p. 603-10, 2010.
ALVAREZ, T. B. R; STUCCHI, S. Introdução ao movimento do Badminton. Movimento & Percepção, Espírito Santo do Pinhal, v. 9, n. 13, p. 140-9, 2008.
ARRUDA, E. P. S.; CRUZ, R. W. S.; SOARES, L. E. S.; ANTÉRIO, D.; MELO, C. V.; FARIAS, G. P. O badminton nas aulas de educação física: um relato de experiência. Coleção Pesquisa em Educação Física, Várzea Paulista, v. 12, n. 2, p. 111-20, 2013.
BELLI, T.; GINCIENE, G.; CASTRO, L. B.; SOATI, K. C.; MISUTA, M. S.; GALATTI, L. R. Pedagogia do esporte e tênis de mesa: novas perspectivas para o ensino-treino do efeito na iniciação esportiva tardia. Pensar a Prática, Goiânia, v. 20, n. 2, p. 420-9, 2017.
CORREIA, P. R. M.; SILVA, A. C. da; ROMANO JUNIOR, J. G. Mapas conceituais como ferramenta de avaliação na sala de aula. Revista Brasileira de Ensino de Física, São Paulo, v. 32, n. 4, p. 4402:1-8, 2010.
GALATTI, L. R.; REVERDITO, R. S.; SCAGLIA, A. J.; PAES, R. R.; SEOANE, A. M. Pedagogia do esporte: tensão na ciência e o ensino dos jogos esportivos coletivos. Revista da Educação Física, Maringá, v. 25, n. 1, p. 153-62, 2014.
GALATTI, L. R.; BETTEGA, O. B.; PAES, R. R.; REVERDITO, R. S.; SEOANE, A. M; SCAGLIA, A. J. O ensino dos jogos esportivos coletivos: avanços metodológicos dos aspectos estratégico-tático-técnicos. Pensar a prática, Goiânia, v. 20, n. 3, p. 639-54, 2017.
GALATTI, L. R.; PAES, R. R.; COLLET, C.; SEOANE, A. M. Esporte contemporâneo: perspectivas para a compreensão do fenômeno. Corpoconsciência, Cuiabá, v. 22, n. 3, p. 115-27, 2018.
GONZALEZ, F. J. Sistema de classificação de esportes com base nos critérios: cooperação, interação com o adversário, ambiente, desempenho comparado e objetivos táticos da ação. Lecturas, Educación Física y Deportes, Revista Digital, Buenos Aires, v. 10, n. 71, 2004. Disponível em: <https://www.efdeportes.com/efd71/esportes.htm>. Acessado em: 28 de março de 2020.
HIRAMA, L. K.; JOAQUIM, C. S.; COSTA, R. R.; MONTAGNER, P. C. Propostas interacionistas em pedagogia do esporte: aproximações e características. Conexões, Campinas, v. 12, n. 4, p. 51-68, 2014.
LEONARDI, T. J.; GALATTI, L. R.; SCAGLIA, A. J.; DE MARCO, A.; PAES, R. R. Pedagogia do esporte: sinalização para a avaliação formativa da aprendizagem. Pensar a Prática, Goiânia, v. 20, n. 1, p. 216-29, 2017.
MACHADO, G. V.; GALATTI, L. R.; PAES, R. R. Seleção de conteúdos e procedimentos pedagógicos para o ensino do esporte em projetos sociais: reflexões a partir dos jogos esportivos coletivos. Motrivivência, Florianópolis, n. 39, p. 164-76, 2012.
MACHADO, G. V.; GALATTI, L. R.; PAES, R. R. Pedagogia do esporte e o referencial histórico-cultural: interlocução entre teoria e prática. Pensar a Prática, Goiânia, v. 17, n. 2, p. 414-30, 2014.
MACHADO, G. V.; GALATTI, L. R.; PAES, R. R. Pedagogia do esporte e projetos sociais: interlocuções sobre a prática pedagógica. Movimento, Porto Alegre, v. 21, n. 2, p. 405-18, 2015.
MENDES, E. H; BARBOSA-RINALDI, I. P. Avaliação da aprendizagem na educação física escolar: caminhos percorridos e desafios atuais. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 18, n. 1, p. 119-23, 2020.
PEREIRA, L. S.; BARROCAS, R. Conhecimentos prévios na educação física escolar: uma contribuição para a aprendizagem significativa. In: VIII Encontro Nacional de Pós Graduação. Anais do Encontro Nacional de Pós Graduação, Santos, v. 3, n. 1, p. 144-8, 2019.
REVERDITO, R. S.; GALATTI, L. R.; LIMA, L. A.; NICOLAU, P. S.; SCAGLIA, A. J.; PAES, R. R. O Programa Segundo Tempo (PST) em municípios brasileiros: indicadores de resultado no macrossistema. Journal of Physical Education, Maringá, v. 27, n. 1, p. 1-14, 2016.
SCAGLIA, A. J.; REVERDITO, R. S.; GALATTI, L. R. A contribuição da pedagogia do esporte ao ensino do esporte na escola: tensões e reflexões metodológicas. Legados do Esporte Brasileiro. Florianópolis: UDESC, 2014. p. 45-86.
PROGRAMA MAIS EDUCAÇÃO SÃO PAULO. Decreto nº 54.452, de 11/10/13, Portaria nº 5.930, de 14/10/13. Projetos do contraturno escolar. Diário Oficial da Cidade de 15 de outubro, p. 13, 2013. Disponível em: <http://legislacao.prefeitura.sp.gov.br/leis/portaria-secretaria-municipal-da-educacao-5930-de-15-de-outubro-de-2013>. Acessado em: 28 de março de 2020.
SILVA, J. V. P.; SOUZA, L. C. L.; CALADO, K. T. O. L.; SILVA, C. B.; REVERDITO, R. S. Família dos jogos esportivos com raquetes: metodologia e procedimentos pedagógicos. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Taguatinga, v. 25, n.4, p. 117-27, 2017.
VANCINI, R. L.; CASTARDELI, E. C.; SARRO, K. J.; FACHINA, R. J. F. G.; ANDRADE, M. S.; LIRA, C. A. B. A pedagogia do ensino das modalidades esportivas coletivas e individuais: um ensaio teórico. Conexões, Campinas, v. 13, n. 4, p. 137-54, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Direitor Autorais Partilhados
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.