Thematic workshops in school physical education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2021.n3.27063

Keywords:

Body Culture, Citizenship, Critical Pedagogy

Abstract

BACKGROUND: Physical Education is the discipline of the school curriculum that addresses body culture, with the purpose of introducing and integrating the student into this sphere of knowledge, forming the citizen who will produce, reproduce and transform this culture. Enabling diverse experiences within the scope of body practices and strengthening the participation of students in classes are fundamental factors in the development of the discipline. 
OBJECTIVE: This report aims to present and discuss the proposal for thematic workshops in school Physical Education classes, based on the opinions of elementary and high school students from a federal public school in the city of Niterói (RJ, Brazil). 
METHODS: The investigation is characterized as a qualitative critical research that used as a record, the answers given by approximately 160 students in the evaluations of the discipline, which, in addition to guiding the decision making for the performance of the activities, constituted the body of the investigation that we present here. 
RESULTS: We realized that thematic workshops enabled the expansion of knowledge and experiences related to body culture and greater maturity in the relationship of students with the discipline, with colleagues in different classes and with the teacher. 
CONCLUSION: It was noticeable that students’ perception of school Physical Education changed, as well as the expansion of critical awareness, collaborating with the development of citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luciana Santos Collier, Colégio Universitário Geraldo Reis (COLUNI/UFF)

Professora EBTT de Educação Física do Colégio Universitário Geraldo Reis (COLUNI/UFF)Doutora em Ciências (IOC/Fiocruz)Pós-doutorado em Promoção da Saúde na Escola (UniRioja/Espanha)Membro do Grupo de Pesquisa Schools for Health in Europe (SHE) e do Grupo de Pesquisa Clínica  em Epidemiologia e Tecnologias Inovadoras em Saúde (Fiocruz)

References

BETTI, M. Ensino de 1º e 2º graus: educação física para quê? Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Brasília, v. 13, n. 2, p. 282-7, 1992.

BETTI, M. Valores e finalidades na educação física escolar: uma concepção sistêmica. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Brasília, v. 16, n. 1, p. 14-21, 1994.

BETTI, M.; ZULIANI, L. R. Educação física escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 73-81, 2002.

BLOOM, L. R.; SAWIN, P. Ethical responsibility in feminist research: Challenging ourselves to do activist research with women in poverty. International Journal of Qualitative Studies in Education, London, v. 22, n. 3, p. 333-51, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília-DF: MEC, Secretaria de Educação Básica, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acessado em: Acessado em: 5 de março de 2021.

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf. Acessado em: Acessado em: 12 de abril de 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei número 9.394, 20 de dezembro de 1996. Brasília/DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acessado em: Acessado em: 20 de maio de 2019.

CHICATI, K. C. Motivação nas aulas de educação física no ensino médio. Revista da Educação Física, v. 11, n. 1, p. 97-105, 2000.

DELMANTO, D.; FAUSTINONI, L. E. Os relatos de prática e sua importância no processo de produção e socialização do conhecimento. Reorientação curricular do 6º ao 9º ano: currículo em debate – Relatos de Práticas Pedagógicas. Goiânia: SEE/GO, 2009. p. 10-12.

FARIAS, U. F.; NOGUEIRA, V. A.; SOUSA, C. A.; MALDONADO, D. T. Educação Física escolar no ensino fundamental: o planejamento participativo na organização didático-pedagógica. Motrivivência, Florianópolis, v. 31, n. 58, p. 1-24, 2019.

FARIAS, U. F.; SOUSA, C. A.; MALDONADO, D. T.; SANTOS MOREIRA, V.; JANUARIO, P. C. S. No caminho de novas práticas pedagógicas em educação física escolar. Conexões, Rio Claro, v. 15, n. 4, p. 486-504, 2017.

FERREIRA, H. S. Abordagens da educação física escolar: da teoria à prática [recurso eletrônico]. Fortaleza: Assembleia Legislativa do Estado do Ceará: EdUECE, 2019. Disponível em: http://www.uece.br/eduece/dmdocuments/Abordagens%20da%20educacao%20fisica%20-%20ebook%202019.pdf. Acessado em: 5 de março de 2021.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GARCIA, L. F.; CORRÊA, E. A.; RAMOS, G. N. S.; FERREIRA, L. A. Polibol na educação física: análise de um processo de ensino na escola. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 19, n. 2, p. 1-7, 2021.

MOREIRA, C. H., MACIEL, L. F. P.; NASCIMENTO, R. K.; FOLLE, A. Motivação de estudantes nas aulas de educação física: um estudo de revisão. Corpoconsciência, Cuiabá, v. 21, n. 2, p. 67-79, 2017.

NEIRA, M. G. O currículo cultural da Educação Física: uma resposta aos dilemas da contemporaneidade. Revista Linhas, Florianópolis, v. 16, n. 31, p. 276-304, 2015.

NEIRA, M. G. Incoerências e inconsistências da BNCC de educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Brasília, v. 40, n. 3, p. 215-23, 2018b.

NEIRA, M. G. O currículo cultural da educação física: pressupostos, princípios e orientações didáticas. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 16, n. 1, p. 4-28, 2018a.

PAIXÃO, J. A.; DELLA LUCIA, E. M.; SOUZA, J. T.; SOUZA, E. E. O trato dos conteúdos da educação física: uma análise a partir da perspectiva do professor atuante na educação básica. Revista Teoria e Prática da Educação, Maringá, v. 20, n.2, p. 33-44, 2017.

SANTOS, B. S. A gramática do tempo. Para uma nova cultura política. 2. ed. São Paulo: Editora Cortez. 2006.

SILVA, A. C.; RODRIGUES, G. M.; FREIRE, E. S. Educação física no ensino médio: as percepções dos estudantes sobre as aulas. Pensar a Prática, Goiânia, v. 20, n. 4, p. 781-92, 2017.

SOARES, C. L.; CASTELLANI FILHO, L.; TAFFAREL, C. N. Z.; VARJAL, E.; ESCOBAR, M. O.; BRACHT, V. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

Published

01-09-2021

How to Cite

COLLIER, L. S. Thematic workshops in school physical education. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 19, n. 3, p. 175–181, 2021. DOI: 10.36453/cefe.2021.n3.27063. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/27063. Acesso em: 6 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação Física Escolar: desafios e possibilidades na atualidade