Educational practice of physical education teachers and the contents covered in a school at the municipal education system of Florianópolis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2021.n3.27456
Supporting Agencies
CNQP

Keywords:

Educational Practice, Physical Education, Body Culture of Movement

Abstract

OBJECTIVE: To understand the educational practice and what content is covered by three Physical Education teachers at a school in the Municipal Education Network of Florianópolis-SC.
METHODS: As a theoretical-methodological approach, we adopted exploratory research of a qualitative character in the form of content analysis through data triangulation. It was characterized as a field study and as data collection instruments, the field diary, participant observation and informal dialogues were used. The research was carried out in a school in the city of Florianópolis-SC. As subjects of the research, three Physical Education teachers participated spontaneously.
CONCLUSION: We conclude that the predominant contents among teachers were sports, games and games and body practices in nature. At the end of the study, we understand that educational practices differ from subject to subject, even being in the same school, and that the contents are sometimes repeated, but are approached in different ways from the perspective of Physical Education of each teacher, which moved through the concept of body culture of movement, motor development and the practice of physical and sports activity.

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Author Biographies

Vitor Silva Gonçalves, Prefeitura Municipal de Florianópolis, Florianópolis

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC) na linha de Sociologia e História da Educação, professor da Rede Municipal de Ensino de Florianópolis e membro do Núcleo de Estudos Pedagógicos em Educação Física (NEPEF) e do Grupo de Pesquisa e Estudos em Prática Educativa, Identidade Docente e Cultura Escolar.

Leonardo da Fonseca Rocha, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis

Graduando no curso de Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente é bolsista no Programa Institucional de Bolsas de Estágio atuando no Colégio de Aplicação com sextos e nono ano do Ensino Fundamental. Membro do Núcleo de Estudos Pedagógicos em Educação Física e Grupo de Estudos e Pesquisa em Prática Educativa, Identidade Docente e Cultura Escolar (NEPEF/GEPPICE). Atua principalmente nas seguintes temáticas de investigação: trabalho docente, identidade docente, cultura escolar, prática educativa e objetos de ensino em Educação Física Escolar.

 

Sérgio de Oliveira Júnior, Secretaria de Estado da Educação de Santa Catarina (SED-SC), Florianópolis

Possui graduação em Educação Física pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (2016) e mestrado em Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE/UFSC pela Universidade Federal de Santa Catarina (2019). Atualmente é professor de educação física - Secretaria de Educação do Estado de Santa Catarina. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: trabalho docente, professor iniciantes e professor de educação física.

Victor Julierme Santos da Conceição, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis

Possui graduação em Educação Física Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (2002), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2006) e doutorado em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2014). Atualmente é professor com dedicação exclusiva na Universidade Federal de Santa Catarina, atuando no Colégio de Aplicação e no Programa de Pós Graduação em Educação. Tem experiência na área de Educação Física escolar e se dedica a pesquisar os seguintes tópicos de investigação: Cultura escolar, Identidade docente, Socialização profissional.

Francisco Emílio de Medeiros, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis

Doutor em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (2011). Mestre em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (1999). Especialização em Educação Física Escolar pela Universidade Federal de Santa Catarina (1993). Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal de Pernambuco (1989). Professor da Rede de Ensino Público da Prefeitura Municipal de Florianópolis (1993 a 2013). Desde 2013 é professor no Departamento de Educação Física da Universidade Federal de Santa Catarina. Atua principalmente nas seguintes temáticas de conhecimento: Educação Física escolar; Educação Física na Educação Infantil; Memória da Cultura Lúdica de Infância; Metodologias de Ensino em Educação Física; e Estágios de Aprendizagem da Docência em Educação Física. Membro do LABPHYSIS - Laboratório Physis de Pesquisa em Educação Física, Sociedade e Natureza; integrante do GEPPICE - Grupo de Estudos e Pesquisas em Prática Educativa, Identidade Docente e Cultura Escolar; e atual coordenador do NEPEF - Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação Física

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Published

01-12-2021

How to Cite

GONÇALVES, V. S.; ROCHA, L. da F.; JÚNIOR, S. de O.; CONCEIÇÃO, V. J. S. da; DE MEDEIROS, F. E. Educational practice of physical education teachers and the contents covered in a school at the municipal education system of Florianópolis. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 19, n. 3, p. 109–115, 2021. DOI: 10.36453/cefe.2021.n3.27456. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/27456. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação Física Escolar: desafios e possibilidades na atualidade

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