Challenges imposed to the physical education classes in the pandemic: paths to reframe the teacher’s work
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2021.n3.27461Keywords:
School Physical Education, Technology, Pedagogical PracticeAbstract
BACKGROUND: With the advent of the Covid-19 pandemic, many challenges arose so that the educational activities could be continued without many losses to the students. However, the lack of mastery of educational technologies showed itself as a barrier to the teachers as well as to the students.
OBJECTIVE: So, the present text has as aim to reflect how in pandemic times the school Physical Education reframed itself, considering the experiences reported by Physical Education teachers of the public school system.
METHODS: This study, of qualitative approach, is characterized as a multi-case study, adopted as research instrument a semi-structured interview with two male and two female teachers who work in the public education network, state and municipal, and one in each level (early childhood education, early years of elementary school, final years of elementary school and high school).
RESULTS: Even with the investigated scenario and its difficulties, the teachers performed their work in the best possible way and, therefore, we identified a kind of unison manifestation of the teachers, both in what is concerned to the positive actions as to the difficulties experienced. This manifestation was organized in categories, specifically six, namely: learning and adapting the content to the classes; support in theoretical-methodological bases in the educational networks; activities with family support; institutional support; what can I move forward?
CONCLUSION: The persistence and resilience of each one allowed the school Physical Education to be present in the daily school activities of all levels of education, even in an adapted way. We reinforce the responsibility of the researchers of teacher formation institutions to give visibility to the elements that contribute to the maintenance of body practice, of the Physical Education classes in different contexts so these can be accessible and reverberate with quality between teachers and students.
Downloads
References
ARREDONDO, S. C.; DIAGO, J. C. Avaliação educacional e promoção escolar. São Paulo: Unesp, 2009.
BARTHOLO, M. H. C. L. Relatos do fazer pedagógico. Rio de Janeiro: NOOS, 2001.
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Portugal: Porto, 1994.
DIAS SOBRINHO, J. Avaliação educativa: produção de sentidos com valor de formação. Revista Avaliação, Campinas, v. 13, n. 1, p. 193-207, 2008.
FERNANDES, D. Avaliar para aprender: fundamentos, práticas e políticas. São Paulo: Unesp, 2009
GODOI, M.; KAWASHIMA, L. B.; GOMES, L. de A.; CANEVA, C. As práticas do ensino remoto emergencial de educação física em escolas públicas durante a pandemia de Covid-19: reinvenção e desigualdade. Prática Docente, Confresa, v. 6, n. 1, e012, 2021.
LUCKESI, C. C. Avaliação em educação: questões epistemológicas e práticas. São Paulo: Cortez, 2018.
LUCKESI, C. C. Sobre notas escolares: distorções e possibilidades. São Paulo: Cortez, 2014.
MOREIRA, E. C.; PEREIRA, R. S.; LOPES, T. C.; SANTOS, E. S. O. dos; SCHÜLLER, J. A. de P.; GOMES, C. F. Proposta pedagógica para o ensino da educação física em Cuiabá: relatos de uma formação continuada. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 8, n. 3, p. 278-90, 2014.
SACRISTÁN, J. G. O currículo avaliado. In: SACRISTÁN, J. G. O currículo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SILVA, A. J. F. da; PEREIRA, B. K. M.; OLIVEIRA, J. A. M. de; SURDI, A. C.; ARAÚJO, A. C. de. A adesão dos alunos às atividades remotas durante a pandemia: realidades da educação física escolar. Corpoconsciência, Cuiabá, v. 24, n. 2, p. 57-70, 2020.
SILVA, A. J. F. da; SILVA, C. C. da; TINÔCO, R. de G.; VENÂNCIO, L.; SANCHES NETO, L.; ARAÚJO, A. C. de. Desafios da educação física escolar em tempos de pandemia: notas sobre estratégias e dilemas de professores(as) no combate à Covid-19 (Sars-Cov-2). Cenários Educacionais, Caetité, v. 4, n. 10618, p. 1-27, 2021.
TRIVINÕS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
VIANNA, H. M. Avaliação educacional. São Paulo: Ibrasa, 2000.
VIEIRA, D. A.; COSTA, L. S. da; NEGRÃO, A.; MONTEIRO-SANTOS, R. A perspectiva do professor de educação física para as aulas no contexto da pandemia de Covid-19. Revista Eletrônica Nacional de Educação Física, Montes Claros, v. 11, n. 16, p. 45-66, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Direitor Autorais Partilhados
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.