The teaching of adventure practices and the contextualization of the social determination of health
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2021.n3.27473Keywords:
Physical education, Practical body adventure, Collective health, SchoolAbstract
BACKGROUND: This article presents a didactic sequence with the content of corporal practices of adventure, taking as main focus the articulations with the debate on collective health from the historical pedagogy-critical and curricular principles for dealing with the knowledge of the critical-overcoming approach. Understanding that collective health is based on a dialectical contribution and that it takes the whole of the individual in this historical particularity, we defend that this concept of health has sufficient scope to dialogue with the teaching of the different activities of Body Culture in the search for a critical training.
OBJECTIVE: The objective is to present the theoretical-methodological path of the teaching of the corporal practices of adventure considering the possibilities of enjoyment and living in urban environment, more specifically in the parks of the city of Goiânia, GO, Brazil.
METHODS: The methodology of exposition was outlined based on the principles of an experience report, which aims to present in detail a pedagogical proposal already materialized in dialogue with the scientific production.
RESULTS: a) the process of teaching and learning the corporal practices of adventure on land, in the air and in the water, in their modalities tree climbing, slackline and stand up paddle and technical, historical and vertigo dimensions; b) Debate on the forms of access to the practices of adventure and exploration of public spaces in Goiânia; c) Understanding the contradictions about the particularity of our society (capitalism); d) Construction of alternative material.
CONCLUSION: The students understood the concepts of the corporal practices of adventure and the social determinants of health, criticizing the lack of public policies of access to body culture and pointing out alternative (and provisional) possibilities for the community to experience and enjoy these goods, even against the logic of capital.
Downloads
References
ANDRADE, L. C.; ANDRADE, J. da S. de; MOURA, S. de A. Pedagogia histórico-crítica e educação física: o ensino das práticas corporais de aventura nos anos iniciais. Motrivivência, Florianópolis, v. 32, n. 63, p. 1-15, 2020.
BAGNI, G.; MORÃO, K. G.; VERZANI, R. H.; MACHADO, A. A. Análise de jovens no âmbito esportivo: um relato de experiência. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 2, p. 119-22, 2019.
BONFIM, I. G.; BASTOS E. N. E.; GÓIS, C. W. de L.; TÓFOLI, L. F. Apoio matricial em saúde mental na atenção primária à saúde: uma análise da produção científica e documental. Interface: Cominicação, Saúde e Educação, Botucatu, v. 17, n. 45, p. 287-300, 2013.
BONFIM, M. R.; COSTA, J. L. R.; MONTEIRO, H. L. Ações da educação física na saúde coletiva brasileira: expectativas versus evidências. Revista Brasileira de Atividade Física e Saúde, Florianópolis, v. 17, n. 3, p. 167-73, 2012.
CAMPOS, F. E.; AGUIAR, R. A. T.; BELISÁRIO, A. S. A formação superior dos profissionais de saúde. In: GIOVANELLA, L.; ESCOREL, S.; LOBATO, L. V. C.; NORONHA, J. C.; CARVALHO, A. I. (Org.). Políticas e sistema de saúde no Brasil. 2. ed. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2008.
CARVALHO, S. R. Saúde coletiva e promoção à saúde: uma reflexão sobre os temas do sujeito e da mudança. Campinas: DMPS/UNICAMP, 2005.
ESCOBAR, M. O.; TAFFAREL, C. N. Z. A cultura corporal. In: HERMIDA, J. F. (Org.). Educação física: conhecimento e saber escolar. João Pessoa: EDUFPB, 2009. p. 173-80.
FERREIRA, J. K. S.; SILVA, P. C. da C. Práticas corporais de aventura na natureza na educação infantil: um relato de experiência. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 18, n. 3, p. 157-64, 2020.
LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítico-social dos conteúdos. 13. ed. São Paulo: Loyola, 1985.
MACHADO, M. H.; VIEIRA, A. L. S.; OLIVEIRA, E. Gestão, trabalho e educação em saúde: perspectivas teórico-metodológicas. In: BAPTISTA, T. W. F.; AZEVEDO, C. S.; MACHADO, C. V. (Org.). Políticas, planejamento e gestão em saúde: abordagens e métodos de pesquisa Rio de Janeiro: Fiocruz; 2015. p. 1-2.
MOURA, D. L.; SANTANA , M. A.; XAVIER JUNIOR, J. F.; SILVA, J. C. S.; LIMA, J. M. G.; ARAÚJO, J. G. E.; SOUSA, C. B. Dialogando sobre o ensino da educação física: práticas corporais de aventura na escola. Curitiba: CRV, 2018.
PAIM, J. S.; ALMEIDA FILHO, N. de. Saúde coletiva: uma “nova saúde pública” ou campo aberto a novos paradigmas? Revista Saúde Pública, São Paulo, v. 32, n. 4, p. 299-316, 1998.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas: Autores Associados, 2019.
SCABAR, T. G.; PELICIONI, A. F.; PELICIONI, M. C. F. Atuação do profissional de Educação Física no Sistema Único de Saúde: uma análise a partir da Política Nacional de Promoção da Saúde e das Diretrizes do Núcleo de Apoio à Saúde da Família – NASF. Journal of the Heath Sciences Institute, São Paulo, v. 30, n. 4, p. 411-8, 2012.
SCHWARTZMAN, S. Ciência, universidade e ideologia: a política do conhecimento. Rio de Janeiro: Centro Edelstein, 2008.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2012.
SOARES, C. L.; TAFFAREL, C.; VARJAL, E.; CASTELLANI, L. F.; ESCOBAR, M. O.; BRACHT, V. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992
SOUZA, J. P.; LOBO,C. C.; ANJOS, C. L.; PASSARELI, L. F. M. Ansiedade pré-competitiva em atletas das categorias de base: relato de experiência em campeonato brasileiro de judô. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 17, n. 2, p. 77-81, 2019.
TAFFAREL, C. N. Z. Pedagogia histórico-crítica e metodologia de ensino crítico-superadora da educação física: Nexos e determinações. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 27, n. 1, p. 5-23, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Direitor Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.