Evaluation in school physical education: new or old parameters?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2021.n3.27499

Keywords:

Evaluation, Education, Teacher, Physical Education

Abstract

BACKGROUND: Traditionally, school evaluation has been characterized by the classification, inclusion and exclusion of students from the educational system. Progressive educators have suggested rethinking assessment as an ongoing practice of collecting information about the teaching and learning process that aims to contribute to the education of the student. In terms of Physical Education, a discipline historically marked by the paradigm of physical fitness and sports training, evaluation has received new ideas, in order to expand the analysis of learning, beyond the motor dimension. However, research indicates few changes in the evaluation scenario of Physical Education at school. 
OBJECTIVE: Identify concepts and evaluation practices of Physical Education teachers who teach in schools in the State of Goiás, Brazil. 
METHODS: A qualitative research was carried out. For data collection, a questionnaire elaborated on an electronic platform was used. The instrument was sent to 54 Physical Education teachers and was answered by 22 teachers who are part of the authors’ personal contact network. Of this total, 22 teachers answered the questionnaire. The data obtained were analyzed following the content analysis methodology. 
RESULTS: It was possible to observe that there is a greater concern of teachers in evaluating cognitive learning, as well as the student’s integral development at the expense of the physical dimension, which demonstrates a certain approach to the new theories of assessment. At the same time, it was found that almost all teachers assess participation, demonstrating that this practice remains frequent. 
CONCLUSION: It is concluded that there are advances in the conceptions and practices of teachers aiming at formative assessment. However, breaking with the tradition of evaluating the participation and summation policy of schools still represents a challenge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Iris Reis Souza, Sem vínculo Institucional, Goiânia

Licenciado em Educação Física, com Especialização em Educação Física escolar.

Moisés Sipriano Resende, Sem vínculo Institucional, Goiânia

Mestre em Educação Física.

References

AFONSO, A. J. Avaliação educacional: regulação e emancipação. São Paulo: Cortez, 2002.

AGUIAR, L. F. A avaliação nas aulas de educação física nas turmas de ensino médio de uma escola pública do interior de Goiás. 2014. 35f. Monografia (Licenciatura em Educação Física) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2014.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2010.

BRATIFISCHE, S. A. Avaliação em educação física: um desafio. Revista da Educação Física, Maringá, v. 14, n. 2, p. 21-31, 2003.

FERNANDES, D. Avaliação das aprendizagens: desafios às teorias, práticas e políticas. Lisboa: Texto, 2005.

FERNANDES, S.; GREENVILE, R. Avaliação da aprendizagem na educação física escolar. Motrivivência, Florianópolis, v. 19, n. 28, p. 120-38, 2007.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

FREITAS, L. C. Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática. 11. ed. São Paulo: Papirus, 1995.

GASPARIN, J. L. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2002.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GOIÁS. Secretaria de Estado da Educação. Documento Curricular para Goiás/DC-GO. Goiânia, 2018. Disponível em: https://cee.go.gov.br. Acessado em: 30 de maio de 2021.

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MENDES, H. E.; BARBOSA-RINALDI, I. P. Avaliação da aprendizagem na educação física escolar. Pensar en Movimiento, São José, v. 18, n. 1, p. 1-13, 2020.

MINAYO, M. C. S. O desafio da pesquisa social. In: DESLANDES, S. F.; GOMES, R.; MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 28. ed. Petrópolis: Vozes: 2009. p. 9-29.

NOVAES, R. C.; FERREIRA. M. S.; MELLO, J. G. As dimensões da avaliação na Educação Física escolar: uma análise da produção do conhecimento. Motrivivência, Florianópolis, v. 26, n. 42, p. 146-60, 2014.

OLIVEIRA, L. R.; MOLINA NETO, V.; WITTIZORECKI, E. S.; BOSSLE, F. Avaliação nas aulas de educação física da rede municipal de ensino de Porto Alegre: um estudo de caso. Lecturas: Educación Física y Deportes, Revista Digital, Buenos Aires, v. 11, n. 97, 2006. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd97/avalia.htm. Acessado em: 10 de janeiro de 2021.

SANTOS, W.; FROSSARD, M. L.; MATOS, J. M. C.; FERREIRA NETO, A. Avaliação em educação física escolar: trajetória da produção acadêmica em periódicos (1932-2014). Movimento, Porto Alegre, v. 24, n. 1, p. 9-22, 2018.

SILVA, J. F.; BANKOFF, A. D. P. Métodos de avaliação em educação física no ensino fundamental. Conexões, Campinas, v. 8, n. 1, p. 54-76, 2010.

Published

01-09-2021

How to Cite

SOUZA, I. R.; RESENDE, M. S. Evaluation in school physical education: new or old parameters?. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 19, n. 3, p. 43–49, 2021. DOI: 10.36453/cefe.2021.n3.27499. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/27499. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação Física Escolar: desafios e possibilidades na atualidade