Bullying: perceptions of future teachers in the school ambient
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2021.n3.27502Keywords:
Bullying, Physical Education, BehaviorAbstract
BACKGROUND: Bullying is a phenomenon that suggests acts of physical and/or verbal violence that occur repetitively with one or more victims. Such phenomenon began to achieve notoriety from studies published in 1980.
OBJECTIVE: To identify within the school context, from the speeches of academics, the role of Physical Education in order to overcome bullying.
METHODS: This study has the character of being an exploratory research of a qualitative nature in which 20 students of Physical Education from Pará State University took part. Based on interviews, content analysis was employed.
RESULTS: The results showed that practice and theory regarding to concepts are aligned with combating bullying, in addition to reflecting that even aggressors sometimes experience some type of abuse in other environments, the main motivations for bullying are related to phenotype and behavior, and Physical Education can be a discipline that contributes in the improvement of students.
CONCLUSION: Its concludes that the role of Physical Education in combating bullying is directly linked to the way the teachers positions theirselves regarding this practice.
Downloads
References
ALMEIDA, K. L.; CAVALCANTE, A.; SILVA, J. S. C. Importância da identificação precoce da ocorrência do bullying: uma revisão de literatura. Revista de Pediatria [s.l.], v. 9, n. 1, p. 8-16, 2008.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. 3. ed. São Paulo: Edições 70, 2016.
BOTELHO, R.; SOUZA, J. M. C. Bullying e educação física na escola: características, casos, consequências e estratégias de intervenção. Revista de Educação Física, Rio de Janeiro, v. 139, p. 58-70, 2007.
BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente. Brasília: Senado Federal, Subsecretaria de Edições Técnicas, 2005. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm>. Acessado em: 24 de setembro de 2021.
CRESPAN, A. G.; AHLERT, A. Agressividade e violência na escola: olhares sobre a educação física. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 13, n. 2, p. 71-84, 2015.
FANTE, C. Fenômeno bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. Campinas: Verus, 2005.
FERNANDES, G.; YUNES, M. A. M.; TASCHETTO, L. R. Bullying no ambiente escolar: o papel do professor e da escola como promotores de resiliência. Revista Sociais e Humanas, Santa Maria, v. 30, n. 3, p. 141-54, 2017.
FORLIM, B. G.; STELKO-PEREIRA, A. C.; WILLIAMS, L. C. de A. Relação entre bullying e sintomas depressivos em estudantes do ensino fundamental. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 31, n. 3, p. 367-75, 2014.
FREIRE, P. Pedagogia da tolerância. São Paulo: Paz e Terra, 2016.
FREIRE, P. Professora, sim; tia, não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo, Paz e Terra, 2015.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GIORDANI, J. P.; SEFFNER, F.; DELL’AGLIO, D. D. Violência escolar: percepções de alunos e professores de uma escola pública. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 21, n. 1, p. 103-111, 2017.
LOPES NETO, A. A. Bullying: comportamento agressivo entre estudantes. Jornal de Pediatria, São Paulo, v. 81, n. 5, p. s164-s72, 2005.
MARTINS, M. J. D. O problema da violência escolar: uma clarificação e diferenciação de vários conceitos relacionados. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 18, n. 1, p. 93-115, 2005.
MATOS, K. dos S.; ZOBOLI, F.; MEZZAROBA, C. O bullying nas aulas de educação física escolar: corpo, obesidade e estigma. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 7, n. 2, p. 272-95, 2012.
MELIM, F. M. O.; PEREIRA, M. B. F. L. de O. Prática desportiva, um meio de prevenção do bullying na escola? Movimento, Porto Alegre, v. 19, n. 2, p. 55-77, 2013.
MELIM, F. M. O.; PEREIRA, M. B. F. L. de O. A influência da educação física no bullying escolar: a solução ou parte do problema? Revista Ibero Americana de Educación, Madrid, v. 67, n. 1, p. 65-84, 2015.
MELLO, F. C. M.; SILVA, J. L. D.; OLIVEIRA, W. A. D.; PRADO, R. R. D.; MALTA, D. C.; SILVA, M. A. A prática de bullying entre escolares brasileiros e fatores associados, Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar 2015. Ciência & Saúde Coletiva, São Paulo, v. 22, p. 2939-48. 2017.
SALMIVALLI, C. Participant role approach to school bullying: Implications for interventions. Journal of Adolescence, Amsterdam, v. 22, n. 4, p. 453-9, 1999.
SCHMITT, M. Â. Ação-reflexão-ação: a prática reflexiva como elemento transformador do cotidiano educativo. Protestantismo em Revista, São Leopoldo, v. 25, p. 59-65, 2011.
SILVA, J. L. D.; OLIVEIRA, W. A. D.; MELLO, F. C. D. M.; PRADO, R. R. D.; SILVA, M. A. I.; MALTA, D. C. Prevalência da prática de bullying referida por estudantes brasileiros: dados da Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar, 2015. Epidemiologia e Serviços de Saúde, São Paulo, v. 28, p. e2018178, 2019.
VIANNA, J. A.; SOUZA, S. M. de; REIS, K. P. dos. Bullying nas aulas de Educação Física: a percepção dos alunos no Ensino Médio. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, Rio de Janeiro, v. 23, n. 86, p. 73-93, 2015.
ZEQUINÃO, M. A.; MEDEIROS, P. D.; PEREIRA, B.; CARDOSO, F. Bullying escolar: um fenômeno multifacetado. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 42, p. 181-98, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Direitor Autorais Partilhados
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.