Influences, implications and remnants of the critical didactic-pedagogical propositions of Brazilian Physical Education in the National Curricular Common Base

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2021.n3.27511

Keywords:

Physical Education, Didactic-pedagogical propositions, National Common Curriculum Base

Abstract

OBJECTIVE: To analyze the possible convergences and dissonances between the critical didactic-pedagogical propositions of Physical Education (PE) and the National Common Curricular Base (NCCB), seeking to understand if there is any influence of the propositions in the formulation of this document.
METHODS: We used qualitative research of the documentary analysis type with a descriptive-exploratory nature.
RESULTS: From what we analyzed in the course of the research, we obtained results regarding the similarities between the NCCB and the critical propositions, such as the organization of the contents, the need to problematize sport, integral education, interdisciplinarity and the guiding axes of the process of classes, as well as the dimensions of knowledge, abilities and competences. In addition, some differences were also identified, such as the critical view of the world, presented by the propositions and the view towards the world of work, proposed by NCCB, in addition to the absence of student participation in the construction of classes in the NCCB and the lack of methodological procedures in the document.
CONCLUSION: In short, we can see throughout the NCCB the remnants and contributions of the critical propositions, however, it is possible to notice the lack of elements of PE historically built by the propositions. NCCB presents itself as an advance in terms of educational standards, but it can be seen as a setback in relation to historical achievements in the field of PE.

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Author Biographies

Larissa Gandarela, Universidade Federal de Sergipe (UFSE), Aracajú

Graduanda em Educação Física/Licenciatura, pela Universidade Federal de Sergipe. Bolsista do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC), pelo CNPq. Membro do Grupo de Pesquisa Projeto Erguer - Investigando Relação Entre Atividade Física, Comportamento Sedentário e Desempenho Cognitivo em Escolares e membro do Centro de Investigação em Saúde, Atividade Física e Esporte (SAFE). Graduada em Tecnologia em Eventos, pelo Instituto Federal da Bahia - IFBA (2017)

Bianca Raquel dos Santos Silveira, Universidade Federal de Sergipe (UFSE), Aracajú

Graduanda em Educação Física Licenciatura, pela Universidade Federal de Sergipe. E-mail: biancarssilveira@gmail.com

Beatriz Barreto e Silva, Universidade Federal de Sergipe (UFSE), Aracajú

Graduanda do curso de Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal de Sergipe. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Sociedade, Cultura e Educação Física - GEPESCEF, da Universidade Federal de Sergipe. Bolsista de Iniciação Científica (COPES/UFS/CNPq).

Josefa Graziele Santos Santana, Universidade Federal de Sergipe (UFSE), Aracajú

Graduanda em Educação Física (Licenciatura) , pela Universidade Federal de Sergipe. Membro do projeto de Pesquisa - Projeto Erguer, investigando relação entre atividade física, comportamento sedentário e desempenho cognitivo em escolares. Participa atualmente de dois grupos de pesquisa, sendo eles o Centro de Investigação em Saúde, Atividade Física e Esporte (SAFE) e o Grupo de Pesquisa em Avaliação, Política, Gestão e Organização da Educação ( APOGEU)

Laís Vitória Souza Silva Santos, Universidade Federal de Sergipe (UFSE), Aracajú

Graduanda em Educação Física Licenciatura, pela Universidade Federal de Sergipe.

Cristiano Mezzaroba, Universidade Federal de Sergipe (UFSE), Aracajú

Doutor em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Professor do Departamento de Educação Física da Universidade Federal de Sergipe e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED/UFS). Coordenador do GEPESCEF – Grupo de Estudos e Pesquisas Sociedade, Cultura e Educação Física/UFS. Aracaju – SE, Brasil. Também atua como pesquisador no Laboratório de Pesquisas Sociológicas Pierre Bourdieu (LAPSB/UFSC) e no Núcleo de Estudos e Pesquisas Educação e Sociedade Contemporânea (UFSC/CNPq).

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Published

18-11-2021

How to Cite

GANDARELA, L.; SILVEIRA, B. R. dos S.; SILVA, B. B. e; SANTANA, J. G. S.; SANTOS, L. V. S. S.; MEZZAROBA, C. Influences, implications and remnants of the critical didactic-pedagogical propositions of Brazilian Physical Education in the National Curricular Common Base. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 19, n. 3, p. 125–133, 2021. DOI: 10.36453/cefe.2021.n3.27511. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/27511. Acesso em: 8 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Educação Física Escolar: desafios e possibilidades na atualidade