Influences, implications and remnants of the critical didactic-pedagogical propositions of Brazilian Physical Education in the National Curricular Common Base
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2021.n3.27511Keywords:
Physical Education, Didactic-pedagogical propositions, National Common Curriculum BaseAbstract
OBJECTIVE: To analyze the possible convergences and dissonances between the critical didactic-pedagogical propositions of Physical Education (PE) and the National Common Curricular Base (NCCB), seeking to understand if there is any influence of the propositions in the formulation of this document.
METHODS: We used qualitative research of the documentary analysis type with a descriptive-exploratory nature.
RESULTS: From what we analyzed in the course of the research, we obtained results regarding the similarities between the NCCB and the critical propositions, such as the organization of the contents, the need to problematize sport, integral education, interdisciplinarity and the guiding axes of the process of classes, as well as the dimensions of knowledge, abilities and competences. In addition, some differences were also identified, such as the critical view of the world, presented by the propositions and the view towards the world of work, proposed by NCCB, in addition to the absence of student participation in the construction of classes in the NCCB and the lack of methodological procedures in the document.
CONCLUSION: In short, we can see throughout the NCCB the remnants and contributions of the critical propositions, however, it is possible to notice the lack of elements of PE historically built by the propositions. NCCB presents itself as an advance in terms of educational standards, but it can be seen as a setback in relation to historical achievements in the field of PE.
Downloads
References
BETTI, M. O que a semiótica inspira ao ensino da educação física. Discorpo, São Paulo, n. 3, p. 25-45, 1994.
BRACHT, V. Educação física e aprendizagem social. 2. ed. Porto Alegre: Magister, 1992.
BRACHT, V. A constituição das teorias pedagógicas da educação física. Caderno CEDES, São Paulo, v. 19, n. 48, p. 69-88, 1999.
BRASIL. Constituição da República Federal do Brasil de 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acessado em: 12 maio 2021.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acessado em: 11 de maio de 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/CONSED, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acessado em: 11 de maio de 2021.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. Fixa diretrizes e bases para o ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 12 ago. 1971. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-5692-11-agosto-1971-357752-publicacaooriginal-1-pl.html>. Acessado em: 11 de maio de 2021.
BOSCATTO, J. D.; IMPOLCETTO, F. M.; DARIDO, S. C. A Base Nacional Comum Curricular: uma proposição necessária para a educação física? Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 96-112, 2016.
CALLAI, A. N. A.; BECKER, E. P.; SAWITZKI, R. L. Considerações acerca da educação física escolar a partir da BNCC. Conexões, Campinas, v. 17, p. 1-16, 2019.
CASSIO, F. L. Base Nacional Comum Curricular: ponto de saturação e retrocesso na educação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 12, n. 23, p. 239-53, 2018.
DAOLIO, J. Educação física e o conceito de cultura. Campinas: Autores Associados, 2004.
DARIDO, S. C. Educação física na escola: questões e reflexões. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2003.
GRUPO DE TRABALHO PEDAGÓGICO UFPE-UFSM. Visão didática da educação física: análises críticas e exemplos práticos de aulas. Rio de Janeiro: Livro Técnico, 1991.
HILDEBRANDT-STRAMANN, R.; LAGING, R. Concepções abertas no ensino da educação física. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 1986.
HILDEBRANDT-STRAMANN, R.; LAGING, R. Concepções abertas ao ensino da educação física. 2. ed. Rio de Janeiro: Ao Livro Técnico, 2005.
HIRAI, R. T.; CARDOSO, L. C. Possibilidades para o ensino orientado na problematização: para a realização da concepção de “aulas abertas às experiências”. Movimento, Porto Alegre, v. 15, n. 1, p. 1-18, 2009.
IMPOLCETTO, F. M.; DARIDO, S. C. Organização curricular na educação física escolar. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 601-17, 2017.
KUNZ, E. Educação física: ensino & mudanças. Ijui: Unijui, 1991.
KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. 5. ed. Ijui: Unijui, 1994.
LIRA NETO, J. F. Relações entre a proposta das concepções abertas no ensino da educação física e o método Paulo Freire. Conexões, Campinas, v. 6, n. 2, p. 62-81, 2008.
MARTINELI, T. A. P.; MAGALHÃES, C. H.; MILESKI, K. G.; ALMEIDA, E. M. de. A educação física na BNCC: concepções e fundamentos políticos e pedagógicos. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 48, p. 76-95, 2016.
MINAYO, M. C. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 21.ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
NEIRA, M. G. Incoerências e inconsistências da BNCC de educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, São Paulo, v. 40, n. 3, p. 216-23, 2018.
NEIRA, M. G.; SOUZA JUNIOR, M. S. A Educação física na BNCC: procedimentos, concepções e efeitos. Motrivivência, v. 28, n. 48, p. 188-206, 2016.
NEIRA, M. G.; ALVIANO JUNIOR, W. A.; ALMEIDA D. F. de. A primeira e segunda versões da BNCC: construção, intenções e condicionantes. EccoS, São Paulo, n. 41, p. 31-44, 2016.
PERRENOUD, P. O que fazer da ambiguidade dos programas escolares orientados para as competências. Pátio Revista Pedagógica, Porto Alegre, v. 23, p. 8-11, 2002.
PINHEIRO, E. G. A Educação física escolar na Base Nacional Comum Curricular: dinâmicas de um movimento em construção. 2018. 381f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2018.
ROCHA, M.; SILVA, H.; SILVA, D. Educação integral e escola em tempo integral: em busca da formação emancipadora. Revista de Pesquisa Interdisciplinar, Cajazeiras, n. 2, Sup., p. 354-65, 2017.
SOARES, C. L.; TAFFAREL, C. N. Z.; VARJAL, M. E. M. P.; CASTELLLANI FILHO, L.; ESCOBAR, M. O.; BRACHT, V. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.
SOARES, C. L.; TAFFAREL, C. N. Z.; VARJAL, M. E. M. P.; CASTELLLANI FILHO, L.; ESCOBAR, M. O.; BRACHT, V. Metodologia do ensino de educação física. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
TRICHES, E. de F; ARANDA, M. A. de M. A formulação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) como ação da política educacional: breve levantamento bibliográfico (2014-2016). Revista Online de Extensão e Cultura Realização, Dourados, v. 3, n. 5, p. 81-98, 2016.
VAGO, T. M. O “esporte na escola” e o “esporte da escola”: da negação radical para uma relação de tensão permanente - Um diálogo com Valter Bracht. Movimento, Porto Alegre, v. 3, n. 5, p. 4-17, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Direitor Autorais Partilhados
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.