Surfing in times of remote learning: experiences of supervised curricular internship in Physical Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2023.29595

Keywords:

Intership, Remote teaching, Sufing

Abstract

OBJECTIVE: To report the experience of the didactic unit with the theme surf in the Supervised Internship in Physical Education, and more specifically, to analyze how these classes materialized through remote teaching.
METHODS: This qualitative research dealt with a descriptive experience report about the surfing content, in the application school of the Federal University of Maranhão - University College (COLUN/UFMA), starting from a joint analysis between intern and supervisor considering: regulations of the internship at higher education institutions and the application school; the field notebook records of the actors in the process, in addition to curricular documents such as the National Common Curricular Base - BNCC (BRASIL, 2018) and the teaching plan of the didactic unit.
RESULTS: It is noteworthy that the recognition of the concepts and practices experienced during the didactic sequence obtained a pedagogical treatment that fulfilled the demands of the internship, making this process an important phase for the development of the initial training of the intern inserted in this process. Students recognized the importance of getting to know less accessible practices.
CONCLUSION: We believe that ownership of all stages of the process is crucial for interns and supervisors and not just a one-way path. We conclude that the students expanded their views on the content worked to other modes in the field of knowing and doing, understanding that these walk together, regardless of the context, whether in person or remotely.

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Author Biographies

Camila Fernanda Pena Pereira, Colégio Universitário (COLUN/UFMA), São Luis

Mestra em Educação Física pelo Programa Associado de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade de Pernambuco e Universidade Federal da Paraíba - UPE/UFPB. Especialista em Educação Integral e Licenciada em Educação Física, com núcleo de aprofundamento em Lazer, pela Universidade Federal do Maranhão- UFMA. Professora de Educação Física na Educação Básica e Tecnológica do Colégio Universitário - COLUN/UFMA. Vice-Secretaria Estadual do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE/MA). Atua no Programa de Formação de Professores da Educação Básica do Plano Nacional de Ações Articuladas do MEC-PARFOR pela UFMA na qualidade de Professora-pesquisadora Formador I (Curso de Licenciatura em Educação Física). Integra o Grupo de Estudos e Pesquisas Pedagógicas em Educação Física -GEPPEF/DEF/UFMA desde 2009. Estuda a área de Educação Física e Educação, com ênfase em Educação Física Escolar e Práticas Pedagógicas.

Samara Rubia Silva, Instituto Federal do Paraíba (IFPB), Campus Princesa Isabel

Mestrado em Educação Física pelo Programa Associado de Pós-graduação UPE/UFPB. Professora do Instituto Federal da Paraíba (IFPB-Princesa Isabel). Possui Especialização em Educação Física Escolar e graduação em Licenciatura em Educação Física, ambas pela Escola Superior de Educação Física da Universidade de Pernambuco - ESEF/UPE.

Mayrhon José Abrante Farias, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT), Tocantinópolis

Doutor em Educação Física pelo Programa de Pós-graduação em Educação Física da Universidade de Brasília - PPGEF/UnB (2019) e Mestre pela mesma instituição (2015). É professor adjunto do Curso de Licenciatura em Educação Física da Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT/ Tocantinópolis)

Ernesto Vandré Teixeira Madeira, Universidade Federal do Maranhão (UFMA), São Luís

Professor de Educação Física - Licenciado pela Universidade Federal do Maranhão

Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas Pedagógicas em Educação Física -GEPPEF/DEF/UFMA

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Published

02-01-2023

How to Cite

PENA PEREIRA, C. F.; SILVA, S. R. .; FARIAS, M. J. A.; MADEIRA, E. V. T. Surfing in times of remote learning: experiences of supervised curricular internship in Physical Education . Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 21, p. e29595, 2023. DOI: 10.36453/cefe.2023.29595. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/29595. Acesso em: 4 jul. 2024.