Physical education professionals working in leisure area: is there a sea of opportunities in the “Mar de Minas” [Sea of Minas]?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2023.29936

Keywords:

physical education, leisure, professional performance

Abstract

OBJECTIVE: The general goal of this study was to understand the opportunities for physical education professionals to work with leisure in the context of tourism in the city of Capitólio - MG.
METHODS: The study involved mapping tourist attractions and accommodation facilities located within the limits of the municipality of Capitólio - MG regarding leisure interests and opportunities for physical education professionals to work.
RESULTS: 18 Tourist Attractions and 15 Accommodations were mapped. The vast majority of these spaces/businesses focused on physical-sports interests, but evidence of physical education professionals working in these places was not found. Several opportunities for action and intervention of the physical education professional in leisure were identified, not only with physical-sports interests.
CONCLUSION: The work of physical education professionals provides opportunities for new relationships involving leisure and expanding the job market, qualifying the experiences provided to the tourist, beyond the physical-sports interests. The study can raise awareness of various local actors about the need for articulation between public authorities, local businesses, and even the university to think about professional activity in leisure in the context of tourism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Álisson Vinícius Ramos de Oliveira, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Unidade Passos, Passos

Bacharel em Educação Física pela UEMG, Unidade Passos (MG). Guia de Turismo regional (MG), nacional e da América do Sul. Professor do Curso Técnico de Guia de Turismo do Estado de Minas Gerais.

Gabriela Baranowski-Pinto, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Unidade Passos, Passos

Doutora em Psicologia pela University of Connecticut. Mestre em Estudos do Lazer pela UFMG. Profa. da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Unidade Passos - MG. 

References

ANDRADE, E. Guia dos roteiros turísticos do lago de Furnas e do Parque Nacional da Serra Canastra 13/14. Oásis de Minas, n. 1, 2013.

ANDRADE, R. D.; SHWARTZ, G. M.; FELDEN, E. P. G. Variantes socioeconômicas e o envolvimento no lazer: análise com a escala de práticas no lazer (EPL). Licere, v. 21, n. 1, p. 292-312, 2018. DOI: https://doi.org/10.35699/1981-3171.2018.1779

ANTUNES, P. C.; NEVES, R. L. R.; FURTADO, R. P. O lazer em ações do ministério da saúde: ênfase no lazer ativo. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, v. 5, n. 2, p. 3-19, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/602

GOMES, C. L. Lazer: necessidade humana e dimensão da cultura. Revista Brasileira de Estudos do Lazer, v. 1, n. 1, p. 3-20, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/430

GOMES, C. L.; AMARAL, M. Metodologia aplicada ao lazer. Brasília: UniSESI, 2005.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. População estimada. Diretoria de Pesquisas, Coordenação de População e Indicadores Sociais, jul., 2021. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/mg/capitolio/panorama. Acesso em: 07/10/2022.

ISAYAMA, H. F. Atuação do profissional de educação física no âmbito do lazer: a perspectiva da animação cultural. Motriz, v. 15, n. 2, p. 407-13, 2009. DOI: https://doi.org/10.5016/2577

ISAYAMA, H. F.; SÁ, E. P. Lazer, empresa e atuação profissional. v. 12. Brasília: UniSESI, 2006.

KURIMORI, M. R. Análise dos impactos socioambientais do turismo no município de Capitólio - MG. 2018. 120f. Monografia (Graduação em Engenharia Ambiental) – Universidade de São Paulo, Lorena, 2018. Disponível em: http://sistemas.eel.usp.br/bibliotecas/monografias/2018/MEA18004.pdf

MACHADO, A. F.; SOUSA, B. B.; KELMER, M. A. O turismo de natureza em Capitólio – MG: Práticas e impactos. Revista Americana de Empreendedorismo e Inovação, v. 2, n. 3, p. 86-96, 2020. Disponível em: https://periodicos.unespar.edu.br/index.php/raei/article/view/3245/2315

MELO, V. A. A animação cultural: conceitos e propostas. Campinas: Papirus, 2006.

MELO, V. A.; ALVES JUNIOR, E. D. Introdução ao lazer. Barueri: Manole, 2003.

COB. Comitê Olímpico Brasileiro. Município de Capitólio (MG) vira a ‘casa’ da canoagem velocidade por 30 dias. Portal do Comitê Olímpico do Brasil, 04/02/2021. Disponível em: www.cob.org.br/pt/galerias/noticias/municipio-de-capitolio-mg-vira-a-casa-da-canoagem-velocidade-por-30-dias/. Acesso em: 15/06/2021.

PAIXÃO, J. A. Esportes de aventura como conteúdo possível nas aulas de educação física escolar. Motrivivência, v. 23, n. 50, p. 170-82. 2017. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n50p170

PREFEITURA MUNICIPAL DE CAPITÓLIO. Portal da Prefeitura Municipal de Capitólio. Disponível em: https://www.capitolio.mg.gov.br/portal/noticias/0/9/936/Atrativos-Turisticos/. Acesso em: 27/09/2021.

SILVA, C. P.; MARQUES, V. G. G.; PINTO, G. B. O participante de lazer esportivo como turista em potencial. Revista Brasileira de Estudos de Lazer, v. 2, n. 3, p. 101-22. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbel/article/view/500/337

Published

06-02-2023

How to Cite

RAMOS DE OLIVEIRA, Álisson V.; BARANOWSKI-PINTO, G. Physical education professionals working in leisure area: is there a sea of opportunities in the “Mar de Minas” [Sea of Minas]? . Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 21, p. e29936, 2023. DOI: 10.36453/cefe.2023.29936. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/29936. Acesso em: 17 jul. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.