Reflections on research in Physical Education: approaches to phenomenology and ethnography

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2023.30238

Keywords:

Physical Education, Phenomenology, Ethnography

Abstract

BACKGROUND: Thinking about the epistemological aspects that subsidize the different looks at Physical Education and how it establishes itself to base different researches within the theoretical field, is of fundamental relevance in postgraduate studies. Thus, the objective of this essay was to analyze and understand how the epistemological bases of phenomenology and ethnography have influenced research in Physical Education, especially in the affirmation of a new paradigm of science.
DEVELOPMENT: For this, we used as a method a bibliographical review of articles, texts and books that discuss the different epistemological bases going through the origin and characteristics of positivist science to the new research paradigms. The results point to a social perspective of understanding the phenomena, seeking a new paradigm of science, post-abyssal and that considers alternative knowledge.
CONCLUSION: It is concluded that phenomenology and ethnography are approaches that look at and are inserted from the point of view of culture and that the contributions to Physical Education point to a social look at the understanding of the phenomena possible to establish a new paradigm of science, post abyssal that consider alternative knowledge understanding our current society in its multiple dimensions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALTHUSSER, L. Ideologia e aparelhos ideológicos de estado. 3. ed. Lisboa: Presença/Martins Fontes, 1980. p. 9.

ANDRÉ, M. E. D. A. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 1995.

BATISTA, G. A. Filosofia, ciência e educação no pensamento de Francis Bacon. Educação Unisinos, v. 19, n. 1, p. 101-13, 2015. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/4496/449644339011.pdf

BICUDO, M. A. V. A contribuição da fenomenologia à educação. In: BICUDO, M. A. V.; CAPPELLETTI, I. F. (Org.). Fenomenologia: uma visão abrangente da Educação. São Paulo: Olho d’Água, 1999. p. 11-55.

BICUDO, M. A. V. Aspectos da pesquisa qualitativa efetuada em uma abordagem fenomenológica. In: BICUDO, M. A. (Org.). Pesquisa qualitativa segundo uma visão fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2011, p. 29-40. Disponível em: http://www.mariabicudo.com.br/resources/CAPITULOS_DE_LIVROS/Aspectos%20da%20pesquisa%20qualitativa%20efetuada.pdf Acesso em: 20/12/2022.

BICUDO, M. A. V. Filosofia da educação matemática: fenomenologia, concepções, possibilidades didático-pedagógicas. São Paulo: UNESP, 2010.

BICUDO, M. A. V. Pesquisa qualitativa: segundo uma visão fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2001.

BICUDO, M. A. V. Sobre a fenomenologia. In: BICUDO, M. A. V. Pesquisa fenomenológica em educação: possibilidades e desafios. Revista Paradigma, v. 41, (Edición Cuadragésimo Aniversario: 1980-2020), p. 30-57, 2020. DOI: http://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2020.p30-56.id928

BICUDO, M. A. V.; ESPOSITO, V. H. C. (Orgs.). Pesquisa qualitativa em educação: um enfoque fenomenológico. Piracicaba: UNIMEP, 1994. p. 15-22.

BICUDO, M. A. V.; PAULO, R. M. Um exercício filosófico sobre a pesquisa em educação matemática no Brasil. Boletim de Educação Matemática, v. 25, p. 251-298, 2011. Disponível em: http://mariabicudo.com.br/resources/ARTIGOS/Um%20exercicio%20filosofico%20sobre%20a%20pesquisa.pdf Acesso em: 20/12/2022.

BOGDAN, R; BIKLEN, S. Qualitative research for education: An introduction to theories and methods. Boston: Allyn e Bacon, 2006.

BRAGA, M.; GUERRA, A.; REIS, J. C. Um novo olhar para a natureza. In: CARMO, P. S. (Org.). Breve história da ciência moderna. Merleau-Ponty: Uma Introdução. São Paulo: EDUC, 2004. Série Trilhas.

CÔNSOLI, D. de A.; CARNEIRO, F. F. B.; FERREIRA NETO, A. As pesquisas etnográficas na área educação física. In: XXI Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte e VIII Congresso Internacional de Ciências do Esporte. Anais... Natal: Universidade Federal do Rio Grande do Norte/CBCE, 2019. Disponível em: http://congressos.cbce.org.br/index.php/conbrace2019/8conice/

CRESWELL, J. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Artmed, 2010.

DE ALMEIDA, F. Q.; BRACHT, V.; FERREIRA GHIDETTI, F. A presença da fenomenologia na educação física brasileira: implicações para o estudo do corpo e outras problematizações. Educación Física y Ciencia, v. 15, n. 2, 2013. Disponível em: http://www.scielo.org.ar/pdf/efyc/v15n2/v15n2a01.pdf Acesso em: 20/12/2022.

DETONI, A. R. Investigações acerca do espaço como um modo de existência e da geometria que ocorre no pré-reflexivo. 2002. 275f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2000. Disponível em: http://www.mariabicudo.com.br/resources/RESUMOS_T_e_D/r17.pdf

FENSTERSEIFER, P. E. A educação física na crise da modernidade. Ijuí: Unijui, 2001.

FOLLE, A.; BOSCATTO, J. D.; BIANCHI, P. Educação física e fenomenologia: aproximações e distanciamentos. Lecturas: Educación Física y Deportes, Revista Digital, Buenos Aires, v. 12, n. 116, 2008. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd116/educacao-fisica-e-fenomenologia.htm

FRANCO, M. A.; MENDES, M. I. B. de S. Fenomenologia e educação física: uma revisão dos conceitos de corpo e motricidade. Motrivivência, v. 27, n. 45, p. 209-18, 2015. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2015v27n45p209

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1989.

GEERTZ, C. O saber local: novos ensaios em antropologia interpretativa. Petrópolis: Vozes, 1997.

HILDEBRANDT, R. Textos pedagógicos sobre o ensino da educação física. Ijuí: Unijuí, 2001.

HUSSERL, E. A crise da humanidade europeia e a filosofia. Lisboa: LusoSofia, 2008.

HUSSERL, E. Investigações lógicas: sexta investigação - elementos de uma elucidação fenomenológica do conhecimento. São Paulo: Nova cultural, 1988.

KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte. 5. ed. Ijuí: Unijuí, 2003.

MAGNANI, J. G. C. Antropologia e educação física. In: CARVALHO, Y. M.; RUBIO K. (Orgs.). Educação física e ciências humanas. São Paulo: Hucitec, 2001. p. 17-26. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/barbaqua/issue/download/233/225

MAIA, M. F. G.; ROCHA, J. D. T. A fenomenologia na pesquisa em educação: um olhar sobre a etnometodologia e a etnopesquisa crítica. Atos de Pesquisa em Educação, v. 11, n. 3, p. 718-36 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.7867/1809-0354.2016v11n3p718-736

MARICONDA, P. R. Galileu e a ciência moderna. Cadernos de Ciências Humanas – Especiaria, v. 9, n. 16, 2006, p. 267-92. Disponível em http://www.uesc.br/revistas/especiarias/ed16/16_2_galileu_e_a_ciencia_moderna.pdf Acesso em: 20/12/2022.

MATTOS, C. L. G. A abordagem etnográfica na investigação científica. In: MATTOS, C. L. G.; CASTRO, P. A. de. (Orgs.). Etnografia e educação: conceitos e usos. Campina Grande: EDUEPB, 2011. p. 49-83.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2011.

MOLINA NETO, V. Etnografia (verbete). In: GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. (Orgs.). Dicionário crítico de educação física. Ijuí: UNIJUÍ, 2005. p. 183-85.

MOLINA NETO, V. Etnografia: uma opção metodológica para alguns problemas de investigação no âmbito da educação física. In: MOLINA NETO, V.; TRIVIÑOS, A. N. S. (Orgs.). A pesquisa qualitativa na educação física: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Sulina, 2010. p. 113-45.

MONDINI, F.; PAULO, R. M.; MOCROSKY, L. F. As contribuições da fenomenologia à Educação. In: V Seminário Internacional de Pesquisa e Estudos Qualitativos. Anais... Foz do Iguaçu: SE&PQ/Universidade Estadual do Oeste do Paraná, 2018. Disponível em: https://sepq.org.br/eventos/vsipeq/documentos/98629980087/11 Acesso em: 20/12/2022.

MOREIRA, D. O método fenomenológico na pesquisa. São Paulo: Thomson, 2002.

MOREIRA, W. W. Educação física escolar: uma abordagem fenomenológica. 1990. 162f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1990.

MOURA, D. L. M.; SOARES, A. J. G. Cultura e educação física: uma análise etnográfica de duas propostas pedagógicas. Movimento, v. 20, n. 2, p. 687-709, 2014. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.40533

OLIVEIRA, R. C.; DAOLIO, J. Pesquisa etnográfica em educação física: uma (re)leitura possível. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v. 15, n. 1, p. 137-43, 2007. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/rbcm/article/view/740

PACHECO, A. C.; SILVEIRA, R. da; STIGGER, M. P. Etnografias: notas sobre percursos teórico-metodológicos de produção de conhecimento na educação física. Motrivivência, v. 32, n. 61, p. 1-15, 2020. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e61637

PEIXOTO, A. J. Fenomenologia, ética e educação: uma análise a partir do pensamento de Husserl. Revista Fragmentos de Cultura, v. 21, n. 7/9, p. 489-503, 2011. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8635482/3275

SANTOS, B. S. Um discurso sobre as ciências na transição para uma ciência pós-moderna. Estudos Avançados, v. 2, n. 2, p. 46-71, 1988. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-40141988000200007

SOUSA, J. M. Um olhar etnográfico sobre o currículo. Revista Práxis Educacional, v. 13, n. 25, p. 18-35, 2017. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/952

SURDI, A. C.; KUNZ, E. Fenomenologia, movimento humano e a educação física. Movimento, v. 16, n. 4, p. 263-90, 2010. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.16075

TOURINHO, C. D. C. Fenomenologia e ciências humanas: a crítica de Husserl ao positivismo. Revista de Filosofia Aurora, v. 22, n. 31, p. 379-89, 2010. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/aurora/article/view/2497

Published

30-05-2023

How to Cite

MACHADO, D.; MANTOVANI , T. V. L.; FILGUEIRAS , I.; FREIRE, E. dos S. Reflections on research in Physical Education: approaches to phenomenology and ethnography. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 21, p. e30238, 2023. DOI: 10.36453/cefe.2023.30238. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/30238. Acesso em: 17 jul. 2024.