The teaching in early childhood education: a look from the supervised internship in physical education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2023.30652

Keywords:

Early childhood education, Teaching, Physical education

Abstract

BACKGROUND: The present text was elaborated from the pedagogical experience offered by the discipline Supervised Internship in School Physical Education II, which integrates the curriculum of the Physical Education Degree course at the Federal University of Santa Catarina (UFSC).
OBJECTIVE: Discuss the formative experience provided by the supervised internship in Physical Education in the context of Early Childhood Education.
METHODS: The empirical reality of the research was an Early Childhood Education Center located in the city of Florianópolis and the interventions were carried out with children aged between three and five years, linked to Group 4 and Group 5 of the referring institution. As a data source, a class observation form was used, which supported the elaboration and execution of the proposed intervention planning. The document totaled 15 pages with detailed descriptions of each class observed and compiled analyzes of the proposals developed with each of the groups.
RESULTS: The results consider two points of analysis: a) The times of Early Childhood Education; b) The rhythmic and playful experience with the rope. This interventional pedagogical proposal confirmed the relevance of the theme developed so that children could identify their own rhythms and appropriate others, as well as the importance of valuing children’s cultural patrimony and physical education in this educational stage.
CONCLUSION: In conclusion, it is pointed out that this formative experience provided those involved with a set of significant learnings for the increment of teaching practice, with emphasis on preparation for work in Early Childhood Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lauryn Nunes de Quadros, Universidade Federal de Santa Catarina

Degree in Physical Education from the Federal University of Santa Catarina.

Camila Bressan Fogaça, Universidade Federal de Santa Catarina

Degree in Physical Education from the Federal University of Santa Catarina.

Rogério Santos Pereira, Universidade Federal de Santa Catarina

PhD in Physical Education from the Federal University of Santa Catarina. Professor of the Physical Education course at the Federal University of Santa Catarina.

Fabiane Castilho Teixeira Breschiliare, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis

Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Educação Física Associado UEM/UEL; Mestre em Educação Física pelo Programa de Pós Graduação Associado UEM/UEL (2012); Especialista em Prescrição Personalizada de Exercícios Físicos- Personal Training pela UEM (2010); Graduada em Educação Física pela UEM (2008). Participante de grupos de pesquisas que direcionam seus estudos à formação e à intervenção profissional. Atua, sobretudo, nos seguintes temas: educação física, dimensão didático-pedagógica, metodologia da pesquisa, formação e intervenção profissional. 

References

AZEVEDO, H. H.; SCHNETZLER, R. P. Necessidades formativas de profissionais de Educação Infantil. 2001. In: XXIV Reunião Anual Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. Anais... ANPED, Caxambu. Disponível em: http://24reuniao.anped.org.br/T0707185822605.doc Acesso em: 10/05/2022.

BENJAMIN, W. Reflexões sobre o brinquedo, a criança e a educação. São Paulo: Editora 34, 2004

BOARETTO, J. D. Educação física na educação infantil: da estruturação à implementação pedagógica. 2019. 225f. Tese (Doutorado em Educação Física) - Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2019. Disponível em: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/handle/1/6321 Acesso em: 27/05/2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF: MEC/SEF, 2010 Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9769-diretrizescurriculares-2012&category_slug=janeiro-2012-pdf&Itemid=30192 Acesso em: 10/11/2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. DF: MEC. Brasília,2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ Acesso em: 10/11/2022.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Brasília, DF. MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/rcnei_vol1.pdf

BUENO, F. C. R. Padrão de coordenação do pular corda: um estudo desenvolvimental. 2004. 115f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Estadual Paulista, São Paulo, 2004. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/87384/bueno_fcr_me_rcla.pdf;sequence=1 Acesso em: 27/09/2022.

BUSS-SIMÃO, M.; FIAMONCINI, L. Educação física na educação infantil: reflexões sobre a possibilidade de trabalhos com projetos. Pensar a Prática, v. 16, n. 1, p. 297-314, 2013. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v16i1.16090

CARVALHO FILHO, J. J.; BATISTA, P.; SOUZA NETO, S. O estágio supervisionado em educação física no Brasil: uma scoping review de teses e dissertações. Movimento, v. 27, e27055, 2021. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.112069

CORDERO, O. H. G. A música, o ritmo e a educação física. Revista Científica da Faculdade de Educação e Meio Ambiente, v. 5, n. 2, p. 173-86, 2014. Disponível em: http://repositorio.faema.edu.br:8000/jspui/handle/123456789/1762

COSTA, A. R. As crianças e o brincar no contexto escolar: tempos (in)sensíveis. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 42, e.2061, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/rbce.42.2019.207

COSTA, A. R.; WEYMAR, M. K.; CESTITO, R. P. S.; MARQUES, D. A. P. Educação física na educação infantil: o papel do professor de Educação Física. In: XII Congreso Argentino de Educación Física y Ciencias, 2017. Anais... Ensenada, Argentina. Disponível em: https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.10303/ev.10303.pdf Acesso em: 15/05/2022.

FIOR, M. O ritmo e sua importância na educação infantil. 2015. 33f. Monografia (Especialização em Educação Física Infantil e Séries Iniciais) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/15715/TCCE_EFIAI_EaD_2015_FIOR_MILENE.pdf Acesso em: 27/09/2022.

FLORES, P. P.; OLIVEIRA, A. A. B.; MARTINS, R. G. L.; BOTH, J.; KRUG, H. N. O processo de identização docente em um curso de educação física na perspectiva de seus discentes. Journal Physical Education, v. 30, e.3075, p. 1-12, 2019.DOI: https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v30i1.3075

FLORIANÓPOLIS. Prefeitura Municipal de Florianópolis Secretaria Municipal de Educação. A educação física na educação infantil da rede municipal de ensino de Florianópolis. Florianópolis, SC. 2016. Disponível em: https://www.pmf.sc.gov.br/entidades/educa/index.php?cms=legislacao++leis+e+orientacoes+++dei Acesso em: 10/11/2022.

GALLAHUE, D.; OZMUN, J. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. 3. ed. São Paulo: Phorte, 2001.

GANDARA, M. Atividades ritmadas para crianças. Campinas: Gandara, 1985.

KRAMER, S.; NUNES, M. F. R.; CORSINO, P. Infância e crianças de 6 anos: desafios das transições na educação infantil e no ensino fundamental. Educação e Pesquisa, v. 37, n. 1, p. 69-85, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022011000100005

LA BLANCA, J. M. O professor de educação infantil: uma análise das concepções de docência na produção acadêmica. 2014. 195f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/129076/330194.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 20/09/2022.

MARQUES, D. A. P.; SURDI, A. C.; DE ASSIS, M. D. P.; KUNZ, E. Das técnicas específicas e do mundo vivido: implicações sobre o imitar e o criar na dança. Pensar a Prática, v. 17, n. 3, p. 849-64, 2014. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v17i3.26903

MELLO, A. da S.; ZANDOMINEGUE, B. A. C.; BARBOSA, R. F. M.; MARTINS, R. L. del R.; SANTOS, W. A educação infantil na base nacional comum curricular: pressupostos e interfaces com a educação física. Motrivivência, v. 28, n. 48, p. 130-49, 2016. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p130

MUSSI, R. F. F.; FLORES, F. F.; DE ALMEIDA, C. B. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento científico. Práxis Educacional, v. 17, n. 48, p. 60-77, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010

NASCIMENTO, A. M. Reflexões sobre o tempo no cotidiano da educação Infantil. Vertentes, v. 31, p. 110-7, 2008. Disponível em: https://ufsj.edu.br/portal-repositorio/File/vertentes/Vertentes_31/anelise_do_nascimento.pdf

NASCIMENTO, J. Y. V.; MARQUES, D. B.; SILVA, J. S. Educação física na educação infantil: estágio supervisionado com crianças. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 1, p. 3442-54, 2021. DOI: https://doi.org/10.34117/bjdv7n1-232

NEVES, V. F.; GOUVÊA, M. C.; CASTANHEIRA, M. L. A passagem da educação infantil para o ensino fundamental: tensões contemporâneas. Educação e Pesquisa, v. 37, n. 1, p. 121-40, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022011000100008

NOGUEIRA, V. A.; FARIAS, U. S.; MALDONADO, D. T. Práticas pedagógicas inovadoras nas aulas de educação física escolar: indícios de mudanças 2. ed. Curitiba: CRV, 2017.

PEREIRA, S. G. P.; MILAN, J. F.; BOROWSKI, E. B. V.; ALMEIDA, T. R. DE; FARIAS, G. O. Trajetória de estudantes na formação inicial em educação física: o estágio curricular supervisionado em foco. Journal Physical Education, v. 29, e.2959, 2018. DOI: https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v29i1.2959

PINHO, V.; GRUNENNVALDT, J.; GELAMO, K. O lugar da educação física na educação infantil, existe? Motrivivência, v. 28, n. 48, p. 222-40, 2016. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n48p222

PINTO, R. M. A formação de professores para a educação infantil: desafios para a universidade. Pensar a Prática, v. 4, p. 135-48, 2000-2001. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v4i0.82

QUADROS, L. N.; LISBÔA, M. M.; PINTO, F. M. A ponte Brodowski-Campeche: uma ressignificação das brincadeiras através das obras de Cândido Portinari IN: PINTO, F. M.; WEBER, M.; COSTA, A (Orgs.). Experiências Educativas: infância e Educação do Corpo na obra Portinari. Florianópolis, 2021. p. 330-86.

RAMOS, J. S. S. (Des)organização do tempo pedagógico na educação infantil: significações docentes. Saberes, v. 2, n. especial, p. 92- 110, 2011. Disponível em: http://www.periodicos.ufrn.br/ojs/index.php/saberes/index

RICHTER, A. C.; VAZ, A. F. Corpos, saberes e infância: um inventário para estudos sobre a educação do corpo em ambientes educacionais de 0 a 6 anos. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 26, n. 3, p. 79-93, 2005. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/161

RICHTER, A. C.; VAZ, A. F. Momentos do parque em uma rotina de educação infantil: corpo, consumo, barbárie. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 673-84, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022010000300002

RODRIGUES, R. M.; FIGUEIREDO, Z. C.; ANDRADE FILHO, N. F. Relações socioprofissionais como elemento de influência na construção das identidades docentes. Movimento, v. 18, n. 4, p. 175-95, 2012. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.29905

ROSEMBERG, F. Formação do profissional de educação infantil através de cursos supletivos. In: BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Por uma política de formação do profissional da Educação Infantil. Brasília, p. 51-63, 1994.

RUSSO, A. C. R. Brincadeiras de pular corda: aprendendo e ensinando com a sua trajetória histórica. 2018. 181f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2018. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/153650 Acesso em: 19/10/2022.

SILVA, C. P. P. Experiência pedagógica do conteúdo jogos com corda nas aulas de educação física a partir das intervenções do estágio supervisionado no 6o ano do Ensino Fundamental II. 2019. 109f. Monografia (Graduação em Educação Física) – Universidade Federal de Alagoas, Arapiraca, 2019. Disponível em: https://ud10.arapiraca.ufal.br/repositorio/publicacoes/3092 Acesso em: 27/09/2022.

SILVA, N. M. da. Brincando de corda: verificando os benefícios. 2014. 20f. Monografia. (Graduação em Educação Física) – Centro Universitário do Sul de Minas, Varginha, 2014. Disponível em: http://repositorio.unis.edu.br/handle/prefix/1895 Acesso em: 20/09/2022.

SILVEIRA, J. Reflexões sobre a presença da educação física na primeira etapa da educação básica. Motrivivência, v. 27, n. 45, p. 13-27, 2015. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2015v27n45p13

SILVEIRA, J. Reflexões sobre a presença da educação física na primeira etapa da educação básica. Motrivivência, v. 27, n. 45, 2015. DOI: https://doi.org/10.5007/2175-8042.2015v27n45p13

VERDERI, E. B. L. P. Dança na escola. São Paulo: Phorte, 2000.

VYGOSTKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

Published

23-06-2023

How to Cite

NUMES DE QUADROS, L.; BRESSAN FOGAÇA, C.; SANTOS PEREIRA , R.; TEIXEIRA BRESCHILIARE, F. C. The teaching in early childhood education: a look from the supervised internship in physical education. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 21, p. e30652, 2023. DOI: 10.36453/cefe.2023.30652. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/30652. Acesso em: 11 may. 2024.