Sport and the resocialization of ex-prisioners: an integrative review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2023.30806

Keywords:

Sports, Socialization, Penitentiary, Detainee

Abstract

BACKGROUND: The re-socializing of inmates is a challenge for the Brazilian prison system. Given this, sports are used as a methodological resource for citizenship education, since people who practice expand and facilitate the socio-educational process for an effective society return.
OBJECTIVE: Analyze the importance of sports for the ex-prisoners’ rehabilitation.
METHODS: It carried an integrative review out based on exploratory qualitative research. Searches were carried out in databases such as the BVS Regional Portal, CAPES Portal, University repositories, newspapers and sports magazines over the 10-year period through thematic analysis and research for the collection of scientific studies.
RESULTS: The search resulted in 169 studies. From these, 45 articles were selected by reading themes and Abstracts to investigate which were included in the profile and aim. To the established criteria and that would add to the research, it selected 13 articles in the end.
CONCLUSION: It was found that sport, regardless of the modality, becomes an excellent tool in helping resocialization and behavior change if associated with a Physical Education Professional who is competent and has skills, and theoretical and practical knowledge regarding sporting values and principles.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Breno da Silva Sousa, Faculdade Ieducare (FIED), Tianguá

Bacharel em Educação F´ísica pela Faculdade Ieducare - FIED.

José Airton dos Santos Júnior, Faculdade Ieducare (FIED), Tianguá

Bacharel em Educação Física pela Faculdade Ieducare - FIED.

Gabriel Oliveira do Nascimento, Faculdade Ieducare (FIED), Tianguá

Acadêmico de Educação Física pela Faculdade Ieducare - FIED.

Felipe Ferreira da Silva, Universidade Federal do Cear´á (UFC), Sobral

Mestrando em Biotecnologia pela Universidade Federal do Ceará

Lais Raiane Feitosa Melo Paulino, Faculdade Ieducare (FIED), Tianguá

Docente do curso de Educação Física da Faculdade Ieducare - FIED.

References

ANTUNES, S.; SILVA, O. G. T. da. O esporte na ressocialização de jovens em conflito com a lei-um estudo de caso. Pensar a Prática, v. 21, n. 1, p. 169-77, 2018. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v21i1.46586

BAILY, R. Evaluating the relationship between physical education, sport, and social inclusion. Educational Review, v. 1, n. 57, p. 71-90, 2005. DOI: https://doi.org/10.1080/0013191042000274196

BARBOSA, J. S.; ARAÚJO, M.A.L. de. Cultura (corporal), educação e exporte - a formação cidadã de jovens no sertão baiano. Revista Conexão UEPG, v. 15, n. 1, p. 83-91, 2019. DOI: https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.15.i1.0011

BARCINSKI, M.; CÚNICO, S. D.; BRASIL, M. V. Significados da ressocialização para agentes penitenciárias em uma prisão feminina: entre o cuidado e o controle. Trends in Psychology, v. 25, p. 1257-69, 2017. DOI: https://doi.org/10.9788/TP2017.3-16Pt

BRASIL. Casa Civil. Lei n° 7210, de 11 de julho de 1984. Institui a Lei de Execução Penal – LEP. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7210.htm Acesso em: 07 de abril de 2022.

CHAMARRO, A. Deporte y ocio para la reinserción de reclusos: la experiencia del Centro Penitenciario de Pamplona. Revista de psicología del deporte, v. 2, n. 2, p. 87-97, 1993. Disponível em: https://ddd.uab.cat/pub/revpsidep/19885636v2n2/19885636v2n2p87.pdf

CHAMARRO, A. L.; BLASCO, T.; PALENZUELA, D. L. La práctica de ejercicio en las prisiones: factores asociados a la iniciación y el mantenimiento. Revista de Psicología del Deporte, v. 7, n. 2, p. 69-93, 1998. Disponível em: https://ddd.uab.cat/pub/revpsidep/19885636v7n2/19885636v7n2p69.pdf

COSSETIN, A. A. H.; GOULARTE, R. F.; NUNES FILHO, G.; ALVES, C. R. da S. T. O atual cenário penitenciário brasileiro: descaso e abandono da função reabilitadora. Revista Interdisciplinar de Ensino, Pesquisa e Extensão, v. 9, n. 1, p. 380-8, 2021. DOI: https://doi.org/10.33053/revint.v9i1.660

COURTENAY, W. H.; SABO, D. Preventive health strategies for men in prison. In: COURTENAY, W. H. Dying to be man. New York: Routledge, 2011.

ELGER, B. S. Prison life: Television, sports, work, stress, and insomnia in a remand prison. International Journal of Law and Psychiatry, v. 32, n. 2, p. 74-83, 2009. DOI: https://10.1016/j.ijlp.2009.01.001

EZEOKEKE, C. O. Pena mais rígida: justiça ou vingança. 2 ed. Fortaleza: Premius, 2011.

GOLDNER, L. J. Educação física e saúde: benefício da atividade física para a qualidade de vida. 2013. 24f. TCC (Graduação em Educação Física) - Universidade Federal do Espírito Santo, 2013. Disponível em: https://cefd.ufes.br/sites/cefd.ufes.br/files/Monografia%20-%20Leonardo%20Goldner.pdf

GONZALEZ, B. C. H.; LIMA, L. M.; LOPES, L. V. do V.; XAVIER JÚNIOR, W. L. T.; NEGREIROS, W. Ressocialização do apenado: dificuldades no retorno ao seio social. Jornal Eletrônico, v. 8, n. 2, p. 14, 2016. Disponível em: https://jornaleletronicofivj.com.br/jefvj/article/view/475/453

HIRAMA, L. K.; MONTAGNER, P. C. Algo para além de tirar da rua: o ensino do esporte em projeto socioeducativo. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 34, p. 149-64, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32892012000100011

HITCHOCK, H. Prisons-Exercise versus recreation. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, v. 61, n. 6, p. 84-8, 1990. DOI: https://doi.org/10.1080/07303084.1990.10604561

MARCÃO, R. Curso de execução penal. 2 ed. São Paulo: Saraiva, 2005.

MORAES, A. M.; MORAES, B. M. de; RAMOS, V. M. A prática da atividade física no presídio: o que pensam os apenados? Caderno de Educação Física e Esporte, v. 12, n. 1, p. 47-54, 2014. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/9794/8797

MOSCOSO-SÁNCHEZ, D.; DE LÉSÉLEUC, E.; RODRÍGUEZ-MORCILLO, L.; GONZÁLEZ-FERNÁNDEZ, M.; PÉREZ-FLORES, A.; MUÑOZ-SÁNCHEZ, V. Expected outcomes of sport practice for inmates: A comparison of perceptions of inmates and staff. Revista de Psicología del Deporte, v. 26, n. 1, p. 37-48, 2017. Disponível em: https://hal.science/hal-01680416v1/document

ORTEGA, G.; ABAD, M. T.; GIMÉNEZ, F. J.; DURÁN, L. J.; FRANCO, J.; JIMÉNEZ, A. C.; ROBLES, J. Satisfacción de los internos de centros penitenciarios con el programa deportivo educativo de baloncesto desarrollado por la Fundación Real Madrid. Cuadernos de Psicología del Deporte, v. 17, n. 3, p. 143-8, 2017. Disponível em: https://revistas.um.es/cpd/article/view/313921

SILVA JÚNIOR, E. C. da. O caráter ressocializador da pena: as políticas públicas prisionais no processo de ressocialização do reeducando. Revista TrêsPontos, v. 12, n. 2, p. 59-67, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistatrespontos/article/view/3343/2123

SILVA, H. D. P. da; FERREIRA, L. L.; BUGARIM, J. P.; DONDONI, D. Z.; FERREIRA, N. F. O exercício físico como processo de ressocialização para penitenciários: uma revisão de literatura. Revista Portuguesa de Ciências e Saúde, v. 1, n. 1, p. 21-39, 2020. Disponível em: https://www.revistas.editoraenterprising.net/index.php/rpcs/article/view/277/450

SILVA, M. M. A. da; DOS RIOS, M. S. O esporte como componente fundamental da educação básica. 2022. 25f. TCC (Gradação em educação Física) – UNINTER Centro Internacional, São Paulo, 2022. Disponível em: https://repositorio.uninter.com/handle/1/778

SILVA, N. C. G.; MADRID, F. D. M. L. Crise da pena de prisão e do sistema penitenciário. ETIC - Encontro de Iniciação Científica, v. 11, n. 11, p. 1-19, 2015. Disponível em: http://intertemas.toledoprudente.edu.br/index.php/ETIC/article/view/5077/4736

SOARES, M. D. S; DANTAS, J. P. S. A importância social e pedagógica da atividade física na cadeia pública masculina de Boa Vista – Roraima. Revista Norte Científico, v. 13 n. 1, p. 1-16, 2018. Disponível em: https://periodicos.ifrr.edu.br/index.php/norte_cientifico/article/view/854

WHITTEMORE, R.; KNAFL, K. The integrative review: updated methodology. Journal of Advanced Nursing, v. 52, n. 5, p. 546-53, 2005. Disponível em: https://moodle.ufsc.br/pluginfile.php/4226292/mod_resource/content/1/

Published

03-07-2023

How to Cite

SOUSA, B. da S.; DOS SANTOS JÚNIOR, J. A.; NASCIMENTO, G. O. do; SILVA, F. F. da; PAULINO, L. R. F. M. Sport and the resocialization of ex-prisioners: an integrative review . Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 21, p. e30806, 2023. DOI: 10.36453/cefe.2023.30806. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/30806. Acesso em: 17 jul. 2024.