Developing with capoeira at school: systematic review
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2023.31491Keywords:
motors skills, physical education, schoolAbstract
BACKGROUND: Capoeira was born from the desire of black people for freedom, and its history is strongly intertwined with the colonial Brazil period. Blacks, over time, began to realize the need to elaborate a way to protect themselves. Today, capoeira is part of the content to be worked on in physical education at school, and just like any other sport, it has the function of developing a body culture of movement and assisting in the development of motor skills.
OBJECTIVE: To demonstrate the contribution of capoeira to the development of students’ motor skills in the school context.
METHODS: A systematic review was carried out on studies published in Portuguese, in the following databases: Scielo, BVS, Academic Google, which address the theme, Capoeira and the development of motor skills, which was not analyzed to achieve the objective of the research, based on the following keywords: capoeira, physical education, motor development, motor skills, school.
RESULTS: When searching the databases, 1,121 studies were found, 10 in Scielo, 17 in BVS, and 1,094 in Academic Google and after submitting to the inclusion and exclusion criteria, 5 studies were included in the review, three in physical education school and two at the Association of Parents, Friends and the Disabled.
CONCLUSION: The practice of capoeira proves to be effective, as it works with a wide variety of movements, thus contributing to the development of motor skills of practitioners.
Downloads
References
AMORIM, S. S.; MACHADO, T. T. “O berimbau me deu o compasso”: a capoeira e suas manifestações em Sergipe, no século XIX. Revista Brasileira de História da Educação, v. 18, p. 1-21, 2018. DOI: https://doi.org/10.4025/rbhe.v18.2018.e027
BATISTA, W. A. Capoeira e cotidiano escolar. Revista Babilônia, v. 6, p. 47-57, 2018. Disponível em: http://ebrevistas.eb.mil.br/index.php/RB/article/view/3303
BRASIL. História e cultura afro-brasileira no currículo da rede de ensino no
Brasil. Brasília: Senado Federal, 2003. Regionais de Educação Física: Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1998. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/
BRASIL. Ministério da Saúde. Diretrizes metodológicas: elaboração de revisão sistemática e metanálise de ensaios clínicos randomizados. Brasília: Editora do Ministério da Saúde, 2012. Disponível em: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1254554
BRASIL. Resolução nº 44, de 16 de fevereiro de 2016. Diário Oficial da União. Ministério do Esporte. Conselho Nacional do Esporte, Brasília, DF, 2016. Disponível em: https://www.gov.br/pt-br/servicos/acessar-o-diario-oficial-da-uniao
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Educação física. Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro07.pdf
CACCIATORE, R. O.; CARNEIRO, N. H.; GARCIA JUNIOR, J. R. Aprendizagem da capoeira e desenvolvimento das capacidades físicas de pré-escolares por meio do lúdico. Revista Colloquium Vitae, v. 2, n. 1, p. 1-8, 2010. DOI: http://dx.doi.org/10.5747/cv.2010.v02.n01.v021
COLUMÁ, J. F.; CHAVES, S. F. Capoeira e psicomotricidade: brincando e aprendendo a jogar. Petrópolis: Vozes, 2017.
COSTA, L. F. R.; REIS, L. Capoeira: um universo de linguagens. Simpósio de TCC e Seminário de IC. Anais do Simpósio ICESP, Brasilia, v. 1, p. 1160-73, 2016. Disponivel em: http://nippromove.hospedagemdesites.ws/anais_simposio/arquivos_up/documentos/artigos/1dd5f2fc33063b4f4781ce4d2ec2014e.pdf
ERIKSON, E. H. Identidade, juventude e crise. São Paulo: Zahar, 1968
FREITAS, J. L. Capoeira na educação física: como ensinar? 3. ed. Curitiba: Progressiva, 2013.
GALLAHUE, D. L.; OZMUN, J. C.; GOODWAY, J. D. Compreendendo o desenvolvimento motor: bebês, crianças, adolescentes e adultos. 7. ed. Porto Alegre: Artmed; 2013.
GALVÃO, T. F.; PANSANI, T. S. A.; HARRAD, D. Principais itens para relatar revisões sistemáticas e meta-análises: a recomendação PRISMA. Epidemiologia a Serviço da Saúde, v. 24, n. 2, 2015. Disponível em: http://scielo.iec.gov.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-49742015000200017&lng=pt&nrm=iso
GUTERRES, G. C. Aprendizagem lúdica da capoeira e nível de flexibilidade e equilíbrio de escolares dos anos iniciais. 2015. 43f. Monografia (Especialização em Educação Física) – Universidade Federal de Santa Maria, Quaraí, 2015. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/19251/TCCE_EFIAI_EaD_2015_ZANELLA_ANGELA.pdf?sequence=1&isAllowed=y
HARTER, S. The construction of the self: A developmental perspective. Washington: Guilford Press, 1999.
IPHAN. Instituto de Patrimônio Histórico e Artístico Nacional. Dossiê: inventário para registro e salvaguarda da capoeira como patrimônio cultural do Brasil. 2007. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/Dossiê_capoeira.pdf
LOTT, W. P. A Capoeira no Brasil da proibição a salvaguarda. Licere, v. 21, n. 4, p. 450-70, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/licere/article/view/1949
LUSSAC, R. M. P. Especulações acerca das possíveis origens indígenas da capoeira e sobre as contribuições desta matriz cultural no desenvolvimento do jogo-luta. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 29, n. 2, p. 267-78, 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-55092015000200267
MALINA, R. M. Growth, maturation, and physical activity. Champaign: Human Kinetics, 2015.
MELO, V. T. A capoeira na escola e na educação física. Motrivivência, n. 37, p. 190-9, 2011. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2011v23n37p190
MOURA, S. A. T. Nas palmas da capoeira: resistência cultural pela Chapada dos Negros em Arraias/TO (1984 a 2012). 2013. Dissertação (Mestrado em Ciências Humanas e da Terra) - Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2012. Disponível em: http://tede2.pucgoias.edu.br:8080/handle/tede/3314
PALMA, L. E.; MANTA, S. W.; LEHNHARD, G. R.; MATTHES, S. E. R. Ensino da capoeira para pessoas com deficiência intelectual. Revista da Sobama, v. 13, n. 1, p. 27-30, 2012. DOI: https://doi.org/10.36311/2674-8681.2012.v13n1.3605
PAULA, T. G.; BEZERRA, W. P. As vantagens do ensino da capoeira nas aulas de educação física escolar. Lecturas: Educación Física y Deportes, Buenos Aires, Revista Digital, v. 18, n. 188, 2014. Disponivel em: https://www.efdeportes.com/efd188/ensino-da-capoeira-nas-aulas-de-educacao-fisica.htm
REIS FILHO, A. D.; SCHULLER, J. A. P. A capoeira como instrumento pedagógico no aprimoramento da coordenação motora de pessoas com síndrome de Down. Pensar a Prática, v. 13, v. 2, p. 1-21, 2010. Disponível em: https://revistas.ufg.br/fef/article/view/7532
RIBEIRO, A. D.; JUNIOR SILVA, J.; SEDORKO, C. M. A Capoeira como conteúdo da educação física nos anos iniciais do ensino fundamental. 2018. 14 f. Trabalhos de Conclusão de Curso (Graduação em Educação Física) - Faculdade Sant’ana, Paraná, 2016. Disponível em: https://santanapg.com.br/revista/index.php/tcc/article/view/53
SERBELO, R. A prática da capoeira dentro do ensino/aprendizagem com base na BNCC. Vitae Brasil, Planeta Educação. São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.plannetaeducacao.com.br/portal/inspiracao/a/377/a-pratica-da-capoeira-dentro-do-ensinoaprendizagem-com-base-na-bncc Acessado em: 18/09/2023.
SILVA, G. S.; SOUZA, C. V. de; RIBEIRO, T. C. M.; OLIVEIRA, E. C. da S. Cultura afro-brasileira: a capoeira na escola e na educação física. Temas em Educação Física Escolar, v. 4, n. 2, p. 94-113, 2019. DOI: https://doi.org/10.33025/tefe.v4i2.2247
SILVA, M. A. A. Análise da produção em capoeira na revista movimento de 2008 a 2018. 2018. 44f. TCC (Graduação em Educação Física) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/17260
SILVA, P. C. C.; FERREIRA, J. K. S.; HESS, C. M.; TOLEDO, E. Capoeira- e formação inicial em educação física: um estudo de caso. Pensar a Prática, v. 22, p. 1-20, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.5216/rpp.v22.51454
SILVA, T. F. da. A capoeira como estratégia de intervenção para modificar o comportamento social de jovens da comunidade Matinha do município de Teófilo Otoni - Minas Gerais. 2017. 31f. Monografia (Especialização em Estratégia Saúde da Família) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte - Minas Gerais, 2017. Disponível em: https://www.nescon.medicina.ufmg.br/biblioteca/imagem/THIAGO-FERNANDES-SILVA.pdf
SOUSA, F. F. de. A influência da capoeira na antecipação perceptiva em alunos dos anos iniciais do ensino fundamental. 2016. 51f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) - Universidade de Brasília, Brasília, 2016. Disponível em: https://bdm.unb.br/handle/10483/20396
UNESCO. Capoeira torna-se Patrimônio Imaterial da Humanidade. UNESCO, 2014. Disponível em: https://ich.unesco.org/en/RL/capoeira-circle-00892
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.