The influence of scholar physical education in the choice on performance sport of adult’s athletes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2023.31696

Keywords:

Athletes, Education, School, Sport

Abstract

BACKGROUND: Physical education classes are important for teaching sports. As well as the possibility of training future athletes.
OBJECTIVE: To analyze the opinion of athletes about the influence of school sports on the choice of performance sport.
METHODS: This is a descriptive study with a quantitative approach. A semi-structured questionnaire was used to meet the objectives of the study and applied in virtual form.
RESULTS: A total of 135 athletes were evaluated, with a mean of 24.8±5.8 years old. A total of 44.4% of the athletes pointed out that the school influenced their choice to continue practicing sports and 91.1% reported that the school is fundamental for the development of future athletes and the detection of new talents in the sport.
CONCLUSION: Schoolar sport influences the choice of high-performance sport and the formation of fundamental skills for development in sport, since it was found that the first contact with sports comes directly from physical education classes at school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Thiago Medeiros da Costa Daniele, Universidade de Fortaleza (UNIFOR), Fortaleza

Docente da Universidade de Fortaleza (UNIFOR), e do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva (PPGSC) – UNIFOR, Fortaleza, Brasil.

References

ANDRADE, M. X. de; CARLET, R.; SHAMAH, M. E. do P.; ELIAS, L. de O.; VOSER, R. da C. O futsal como formador de atletas para o futebol: uma revisão narrativa. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, v. 14, n. 57, p. 161-70, 2022. Disponível em: http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/1213. Acesso em: 19/06/2023.

BENTO, J. O. Desporto, corpo e saúde – ensaio para um discurso maior. In: GUEDES, O. C. Atividade física e esportes: Contextos e perspectivas evolutivas. João Pessoa: Unipê, 2001. p. 66-72.

BETTI, M. Educação física e sociedade. São Paulo: Movimento, 1991.

BRACHT, V.; ALMEIDA, F. Q. A política de esporte escolar no Brasil: a pseudovalorização da educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 24, n. 3, p. 87-101, 2003. Disponível em: http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/765 Acesso em: 5/06/2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 20/06/2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Decreto n°. 69.450. 1971. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/D69450.htm Acesso em: 20/06/2023.

BRASIL. Ministério do Esporte. Dimensões pedagógicas do esporte. Brasília: UnB/CEAD, 2004. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/123456789/228/modulo02DimensoesPedagogicasEsporte.pdf?sequence=3 Acesso em: 20/06/2023.

BRASIL. Ministério dos Esportes. Decreto Lei n° 9.615, de 24 de março de 1998. Lei Pelé. Diário Oficial Federal. Brasília. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9615consol.htm Acesso em: 19/06/2023.

CASTELLANI FILHO, L. Política educacional e educação física. Campinas: Autores Associados, 1998.

DARIDO, S. C.; RANGEL, I. C. A. Educação física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

GUEDES, O. C. Atividade física e esportes: contextos e perspectivas evolutivas. João Pessoa: Unipê, 2001.

HERDEIRO, R. C. A relação entre esporte escolar e esporte de alto rendimento: recreação, reprodução e distinção. 2013. 151f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade de Brasília, Brasília, 2013. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/14728 Acesso em: 14/06/2023.

MILLEN NETO, A. R.; FERREIRA, A. C.; SOARES, A. J. G. Políticas de esporte escolar e a construção social do currículo de educação física. Motriz, v. 17, n. 3, p. 416-23, 2011. DOI: https://doi.org/10.1590/S1980-65742011000300005

MOREIRA, W. W. Educação física escolar: uma abordagem fenomenológica. Unicamp: Campinas, 1995.

RAMOS, J. J. Os exercícios físicos na história e na arte. São Paulo: Ibrasa. 1982.

ROSA, C. F.; COSTA, N. R.; NAVARRO, A. C. A prática do futsal feminino na formação das jogadoras brasileiras de futebol. Revista Brasileira de Futsal e Futebol, v 1, n. 2, p. 9, 2009. Disponível em: http://www.rbff.com.br/index.php/rbff/article/view/19 Acesso em: 20/06/2023.

SOARES, T. SILVA, M. A. A educação física escolar e o esporte de alto rendimento. 2019. 25f. TCC (Graduação em Educação Física) - Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2019. Disponível em: https://repositorio.ucs.br/xmlui/handle/11338/5569 Acesso em: 15/06/2023.

TANI, G.; KOKUBUN, E.; MANOEL, E. J.; PROENÇA, J. E. Educação física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo: EPU, 2006.

TUBINO, M. J. G. O que é Esporte? São Paulo: Ibrasa, 1993.

Published

07-12-2023

How to Cite

DANIELE, T. M. da C. The influence of scholar physical education in the choice on performance sport of adult’s athletes. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 21, p. e31696, 2023. DOI: 10.36453/cefe.2023.31696. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/31696. Acesso em: 16 may. 2024.