A philosophy for a new high school
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2001.v3.i1.p115Keywords:
Philosophy, Contextualization, Interdisciplinarity, High School, LearningAbstract
The philosophy of the new High School aims to build curricular organization alternatives committed to the meaning of work in a globalized context and with the active subject in the world of work and social practice. This article discusses a philosophical, contextualized, and interdisciplinary action plan, considering the development of competencies for learning to know, do, live together, and be, as fundamental pillars for individual formation in contemporary society.
Downloads
References
BASTIEN, C. Lês connaissances de l'enfant à adulte. Paris: Colin, 1997.
BERGER, P. Socialização: como ser membro de uma sociedade. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1977.
DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. São Paulo/Brasília, 1998.
DIRETRIZES CURRICULARES NACIONAIS PARA ENSINO MÉDIO. Lei 9.396/06.
FAZENDA, I. C. A Academia vai à escola. São Paulo: Papirus, 1995.
FERREIRA, A. B. H. Novo dicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.
JANTSCH, A. P. Interdisciplinaridade para além da filosofia do sujeito. Petrópolis: Vozes, 1995.
JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.
MORRIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2000.
NAMO DE MELLO, G. Relatora do parecer da CEB, nº 15, 1998.
PARÂMETROS CURRICULARES NACIONAIS. Ensino Médio. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Brasília: MEC/SEF, 1999.
SACRISTÁN, J. G. Poderes instáveis em educação. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.
SACRISTÁN, J. G. Escolarização e cultura: a dupla determinação. In: SILVA, L. E. (Org.). Novos mapas culturais, novas perspectivas educacionais. Porto Alegre: Sulina, 1996.
TORRES, J. S. Globalização e interdisciplinaridade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2000 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.