A philosophy for a new high school

Authors

  • André Anderson Rossato Faculdade de Educação Física de Jacarezinho (FAEFIJA), Jacarezinho

DOI:

https://doi.org/10.36453/cefe.2001.v3.i1.p115

Keywords:

Philosophy, Contextualization, Interdisciplinarity, High School, Learning

Abstract

The philosophy of the new High School aims to build curricular organization alternatives committed to the meaning of work in a globalized context and with the active subject in the world of work and social practice. This article discusses a philosophical, contextualized, and interdisciplinary action plan, considering the development of competencies for learning to know, do, live together, and be, as fundamental pillars for individual formation in contemporary society.

Downloads

References

BASTIEN, C. Lês connaissances de l'enfant à adulte. Paris: Colin, 1997.

BERGER, P. Socialização: como ser membro de uma sociedade. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1977.

DELORS, J. Educação: um tesouro a descobrir. São Paulo/Brasília, 1998.

DIRETRIZES CURRICULARES NACIONAIS PARA ENSINO MÉDIO. Lei 9.396/06.

FAZENDA, I. C. A Academia vai à escola. São Paulo: Papirus, 1995.

FERREIRA, A. B. H. Novo dicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986.

JANTSCH, A. P. Interdisciplinaridade para além da filosofia do sujeito. Petrópolis: Vozes, 1995.

JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

MORRIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2000.

NAMO DE MELLO, G. Relatora do parecer da CEB, nº 15, 1998.

PARÂMETROS CURRICULARES NACIONAIS. Ensino Médio. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Brasília: MEC/SEF, 1999.

SACRISTÁN, J. G. Poderes instáveis em educação. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999.

SACRISTÁN, J. G. Escolarização e cultura: a dupla determinação. In: SILVA, L. E. (Org.). Novos mapas culturais, novas perspectivas educacionais. Porto Alegre: Sulina, 1996.

TORRES, J. S. Globalização e interdisciplinaridade. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

Published

01-01-2000

How to Cite

ROSSATO, A. A. A philosophy for a new high school. Caderno de Educação Física e Esporte, Marechal Cândido Rondon, v. 3, n. 1, p. 115–122, 2000. DOI: 10.36453/cefe.2001.v3.i1.p115. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/cadernoedfisica/article/view/1865. Acesso em: 11 jun. 2025.