Physical education training under the leisure: what to reveal the teachers UEPA?
DOI:
https://doi.org/10.36453/cefe.2011.v10.n18.p29Keywords:
Physical Education, Leisure, Profissional FormationAbstract
The study aimed to analyze the speech of the professors of "Leisure Studies" Course of Physical Education, University of Pará-UEPA. Methodology: We used semi-structured interview followed by discourse analysis. The study subjects were four teachers who ministered during the year 2009. The Problem: How to contribute to a qualitative training in discipline "Leisure Studies" from the analysis of their speech in the course of Physical Education UEPA? Results: The training in physical education focused on the field for recreation occurs through an investigative teaching practice under the foundations of education PROJECT, which is based on the connection between teaching, research and extension. We note that not all teachers recognize that teaching practice PROJECT that is developed as guiding discipline, realizing the need to consolidate this action, although there is a common understanding between them, understanding leisure as a social right.
Downloads
References
ANDRÉ, M.; LÜDKE, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: UPE, 1986.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GOMES, C. L. Competências profissionais para a formação em recreação. Congresso Nacional de Recreación Coldeportes - Funlibre, 5., 2006, Bogotá. Anais... Bogotá: Funlibre, 2006. Disponível em: http://www.redcreacion.org/documentos/congreso9/CLGomes.html. Acesso em: [data de acesso].
GOMES, C. L. A contribuição da pesquisa para a formação profissional em lazer. In: ISAYAMA, H. F. (Org.). Lazer em estudo: currículo e formação profissional. Campinas: Papirus, 2010. p. 87-101.
ISAYAMA, H. F. Recreação e lazer como integrantes de currículos dos cursos de graduação em Educação Física. 2002. 250 f. Tese (Doutorado em Educação Física) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2002.
ISAYAMA, H. F. Recreação e lazer na formação profissional em Educação Física: reflexões sobre o currículo. In: WERNECK, C. L. (Org.). Lazer, recreação e educação física. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. p. 173-214.
ISAYAMA, H. F. Formação profissional. In: GOMES, C. L. (Org.). Dicionário crítico do lazer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004. p. 93-96.
ISAYAMA, H. F. Formação profissional no âmbito do lazer: desafios e perspectivas. In: ISAYAMA, H. (Org.). Lazer em estudo: currículo e formação profissional. Campinas: Papirus, 2010. p. 9-25.
MARCELLINO, N. C. Lazer e educação. Campinas: Papirus, 1987.
MARCELLINO, N. C. Lazer e sociedade: algumas aproximações. In: MARCELLINO, N. C. (Org.). Lazer e sociedade: múltiplas relações. Campinas: Alínea, 2008. p. 11-26.
MARCELLINO, N. C. Políticas de lazer: mercadores ou educadores? Os cínicos bobos da corte. In: MARCELLINO, N. C. (Org.). Políticas públicas de lazer. Campinas: Alínea, 2008b. p. 21-41.
MARIN, E. C. Currículo e formação do profissional do lazer. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 23, n. 1, p. 123-130, 2001.
MONTENEGRO, G. M. O discurso dos professores na formação do curso de Educação Física-UEPA. 2010. 62 f. Monografia (Especialização em Lazer) - Universidade do Estado do Pará, Belém, 2010.
MOREIRA, W. W. Corporeidade e lazer: a perda do sentimento de culpa. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Brasília, v. 11, n. 3, p. 85-90, 2003.
PIMENTEL, G. G. Lazer: fundamentos, estratégias e atuação profissional. Jundiaí: Fontoura, 2003.
SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez, 2007.
TAFFAREL, C. Formação de professores de Educação Física: a história como matriz científica. Disponível em: http://hpopnet.sites.uol.com.br/forma_prof.pdf.
VALENTE, M. C. A disciplina Recreação e Lazer no currículo de formação de profissionais de Educação Física: o que dizem e o que fazem os professores do Nordeste do Brasil. 1993. 120 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1993.
WERNECK, C. L. G. A formação no lazer em nossa moderna sociedade: repensando os limites, os horizontes e os desafios para a área. Revista Licere, Belo Horizonte, v. 1, n. 1, p. 47-65, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Direitos Autorais Partilhados

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os direitos autorais permitem descarregar, compartilhar, copiar, distribuir, adaptar, transformar, exibir, reproduzir a totalidade ou partes do artigo para qualquer propósito legal, desde que não tenha fins lucrativos e seja citada a fonte.
Informamos que todo o conteúdo do texto publicado, e dos seus possíveis erros ortográficos e gramaticais, é de inteira responsabilidade de seus autores, não cabendo ao Caderno de Educação Física e Esporte, ou aos nossos Avaliadores Ad Hoc, por qualquer implicação legal ou por eventual negligência à língua portuguesa ou à estrangeira.