O Ensino de Sociologia na Rede Pública na Região de Toledo/PR: Professores, Trajetórias e Métodos.
DOI:
https://doi.org/10.48075/rtc.v17i34.8980Keywords:
Sociologia – Ensino – Formação.Abstract
The mandatory character of the discipline of sociology in the school curriculumrecently acquired not only increased the interest in the area of education, but made the
revitalization of such discussion was necessary. Therefore, the objectives of the teaching
methodologies adopted and returned to space for discussion, as well as reflection on the
training of teachers currently in office. The main purpose of this article is to make the fist
analysis of the profile of teachers of social science at the municipality of Toledo/PR and,
secondarily, to extend theis observations, to extend their observations to understand the
placement of these professionals faze daily obstacles of teaching practices. The educational
proposals, the resistance encountered, the methodologies adopted and efforts to ensure
continuous improvement are some of the points addressed in this study. For both, there
were eleven’s interviews with teachers who teach the discipline in the region of interest
during the first months of 2010. Taking into account the development of a quality look to the
information collected, the number of interviews was achieved by saturation of the responses,
the collection was interrupted for the approach of similarity between the responses became
constant. The survey instrument used corresponded to a semi-structured questionnaire
containing eighteen open-ended questions answered in writing by teachers themselves. The
intention was to ensure greater freedom to research participants and enable them to reflect
on their own practices in the mediated who attended or responded to inquiries made.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.