MÚSICA E MÚSICOS NA TRÍPLICE FRONTEIRA (BRASIL, ARGENTINA, PARAGUAI)
DOI:
https://doi.org/10.48075/rtc.v20i39.9811Keywords:
fronteiras, músicos, práticas musicais, história oralAbstract
This article aims at raising some questions concerning the Triplice Fronteira, thetriple border composed by the towns of Foz de Iguazu in Brazil, Ciudad Del Leste inParaguay and Puerto Iguazu in Argentina. The article analyses two musicians’ interviewsabout their work in those borders: the Paraguayan harpist Casemiro Pinto, whose artisticperformance takes place in Foz do Iguazu and the composer Braulio Toledo, known asCaraicho Toledo, who performs in the border of the Argentinean town of Missiones. Byanalyzing their musical practice, the article leads to the perception that other borders,different from those delimited by the geopolitical division between countries, may be established.In fact, in those musicians’ cases, both the idea of the border as a space for mutualcollaboration and fluidity of unlimited cultural exchanges and the conception of border as anarea for the sheer expression of conflicts and confronts are discharged. The co-existence of the diverse times in the building of those countries borders facilitates the understanding ofperiods of generalized silence imposed by their dictatorship systems, making the symbolicborder questions be moved torwards the inland of the nations.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-CompartilhaIgual 4.0 Internacional, o que permite compartilhar, copiar, distribuir, exibir, reproduzir, a totalidade ou partes desde que não tenha objetivo comercial e sejam citados os autores e a fonte.