O conceito de enunciado nas propostas de produções escritas do Livro Didático Público do Paraná Língua Portuguesa e Literatura

Authors

  • Gabriela Cristina Lauermann
  • Patrícia Helena Frai

DOI:

https://doi.org/10.48075/rt.v11i23.12708
Supporting Agencies
CAPES

Keywords:

enunciado, livro Didático Público do Paraná Língua Portuguesa e Literatura, produção textual.

Abstract

This present study aims to analyze the proposals of textual productions written in the light of the bakhtinian concept of enunciation and the guiding documents of Portuguese Language teaching. The corpus of the study is made by 3 proposals from the Public School Didactic Book of Portuguese Language and Literature (2007), whose authors are professors in the public system of teaching. The teory that this study is based on is grounded in: Bakhtin ([1979] 2003), in the document Diretrizes Curriculares da Educação Básica (2008) and in the document Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio (2000). The results point to divergencies between the guiding documents of education and the methodological guidance.

Published

21-10-2015

How to Cite

LAUERMANN, G. C.; FRAI, P. H. O conceito de enunciado nas propostas de produções escritas do Livro Didático Público do Paraná Língua Portuguesa e Literatura. Trama, Marechal Cândido Rondon, v. 11, n. 23, p. 28–61, 2015. DOI: 10.48075/rt.v11i23.12708. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/trama/article/view/12708. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

ARTIGO