Written reflective professional in initial teacher training: inquiries in systemic functional linguistics

Authors

  • Bruno Gomes Pereira
Supporting Agencies

Keywords:

Literacy, gender, transitivity.

Abstract

This is a research developed in the Master's in Language and Literature Teaching (MLLT), the Federal University of Tocantins. The aim is to analyze how the teacher in initial training, here called student-teacher if autorrepresenta through its professional reflective writing and how these self-representations indicate their practice of literacy in the complex stage of context. The data analyzed are mandatory supervised practice reports produced at the end of Supervised Internship discipline of a Full Degree in Education, with specialization also in School Management. The data were produced in the first half of 2011 during the regency period. The documentary and qualitative approach type, our research is part of the interdisciplinary field of Applied Linguistics (AL). As the main theoretical and methodological support, we mobilize the guidelines of Systemic Functional Linguistics (SFL), especially with regard to the Transitivity System prayer.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBARA, L.; MACÊDO, C. M. M. Linguística sistêmico-funcional para a análise de discurso: um panorama introdutório. Cadernos de Linguagem e Sociedade. Brasília: UNB/PPGL, 2009. n. 10, v. 1, p. 89-107.

CUNHA, M. A. F. da; SOUZA, M. M. de. Transitividade e seus contextos de uso. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.

EGGINS, S. An Introduction to Systemic Functional Linguistics. 2ª ed. London: Continuum, 2004.

FARAH, B. F. Representações de Professores da Escola Básica feitas por alunos-mestre em Relatórios de Estágio Supervisionado da Licenciatura em Letras. In: I Seminário de Língua e Literatura da UEPA, 2013, Conceição do Araguaia. Anais do I Seminário de Língua e Literatura da UEPA, 2013.

FONTANA, R. A. C. Estágio: Do labirinto aos frágeis fios de Ariadne. In.: GONÇALVES, A. V. et al (orgs). Estágio Supervisionado e Práticas Educativas: Diálogos interdisciplinares. Dourados (MS): Editora UEMS, 2011. p. 19-32.

HALLIDAY, M. A. K. An Introduction to Functional Grammar. Hodder Education, 1994.

HALLIDAY, M.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. Halliday’s Introduction to Functional Grammar. 4th. Ed. London: Routledge, 2014.

HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. An Introduction to Functional Grammar. Hodder Education, 2004.

KLEIMAN, A. Letramento e suas Implicações para o Ensino de Língua Materna. In.: Signo. Santa Cruz do Sul, v.32 n.53, p1-25, dez 2007.

LATOUR, B. Ciência em Ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo: Editora UNESP, 2000.

MALINOWSKI, B. Coral gardens and their magic. United Kingdom: Read Books, 1935.

MELO, L. C. de. et al. Escrita acadêmica na escrita reflexiva profissional: citações de literatura científica em relatórios de estágio supervisionado. Bakhtiniana: revista de estudos do discurso. São Paulo: PUC/SP, 2013 (no prelo).

PEREIRA, B. G. Professores em Formação Inicial no Gênero Relatório de Estágio Supervisionado: Um estudo em licenciaturas paraenses. 2014. 140 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Língua e Literatura) – Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2014.

PEREIRA, B. G. Uma Reflexão da Linguística Sistêmico-Funcional em Relatórios de Estágio Supervisionado Obrigatório em Licenciaturas Paraenses. In: I Seminário de Língua e Literatura da UEPA, 2013, Conceição do Araguaia. Anais do I Seminário de Língua e Literatura da UEPA, 2013a.

PEREIRA, B. G. Escrita Reflexiva Profissional em Relatórios de Estágio em Licenciaturas Paraenses: Um panorama introdutório. In: I Simpósio de Linguística, Literatura e Ensino do Tocantins (I SILLETO), 2013, Araguaína. Anais do I Simpósio de Linguística, Literatura e Ensino do Tocantins (I SILLETO), 2013b.

PUCCETTI, R. O Ensino em Artes e a Formação Reflexiva: Olhares sobre a formação docente. In.: GONÇALVES, A. V. et al (orgs). Estágio Supervisionado e Práticas Educativas: Diálogos interdisciplinares. Dourados (MS): Editora UEMS, 2011. p. 101-124.

ROSSI, A. M; FUZER, C. Representações para homens e mulheres em um texto bíblico. In.: Revista Querubim. Rio de Janeiro, v.1 n.08, p. 10-23, fev. 2012.

SILVA, W. R. Reflexão pela escrita no estágio supervisionado da licenciatura: Pesquisa em linguística aplicada. 2014a (no prelo).

SILVA, W. R. Considerações sobre o Contexto de Cultura na Linguística Sistêmico-Funcional. 2014b (no prelo).

SILVA, W. R. Estudos do letramento do professor em formação inicial nos estágios supervisionados das licenciaturas. In.: SILVA, W. R. (org). Letramento do Professor em Formação Inicial: Interdisciplinaridade no Estágio Supervisionado da Licenciatura. Campinas/São Paulo: Pontes Editores, 2012. p. 27-52.

SILVA, W. R.; BARBOSA, S. M. A. D. Desafios do Estágio Supervisionado numa licenciatura dupla: flagrando demandas e conflitos. In.: GONÇALVES, A. V. et al (orgs). Estágio Supervisionado e Práticas Educativas: Diálogos interdisciplinares. Dourados (MS): Editora UEMS, 2011. p. 181-206.

SILVA, W. R.; PEREIRA, B. G. Letramento Acadêmico no Estágio Supervisionado da Licenciatura. In.: Raído, Dourados: Editora da UFGD, v.7 , n.13, p. 37 - 60 jan./jun. 2013.

THOMPSON, G. Introducing Functional Grammar. 3rd. Ed. London: Routledge, 2014.

Published

06-07-2016

How to Cite

PEREIRA, B. G. Written reflective professional in initial teacher training: inquiries in systemic functional linguistics. Travessias, Cascavel, v. 10, n. 2, p. e14314, 2016. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/14314. Acesso em: 18 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] LITERATURA, LEITORES, TEXTOS PRETEXTOS E DESTERRITORIALIDADES.