Written reflective professional in initial teacher training: inquiries in systemic functional linguistics
Keywords:
Literacy, gender, transitivity.Abstract
This is a research developed in the Master's in Language and Literature Teaching (MLLT), the Federal University of Tocantins. The aim is to analyze how the teacher in initial training, here called student-teacher if autorrepresenta through its professional reflective writing and how these self-representations indicate their practice of literacy in the complex stage of context. The data analyzed are mandatory supervised practice reports produced at the end of Supervised Internship discipline of a Full Degree in Education, with specialization also in School Management. The data were produced in the first half of 2011 during the regency period. The documentary and qualitative approach type, our research is part of the interdisciplinary field of Applied Linguistics (AL). As the main theoretical and methodological support, we mobilize the guidelines of Systemic Functional Linguistics (SFL), especially with regard to the Transitivity System prayer.Downloads
References
BARBARA, L.; MACÊDO, C. M. M. Linguística sistêmico-funcional para a análise de discurso: um panorama introdutório. Cadernos de Linguagem e Sociedade. Brasília: UNB/PPGL, 2009. n. 10, v. 1, p. 89-107.
CUNHA, M. A. F. da; SOUZA, M. M. de. Transitividade e seus contextos de uso. Rio de Janeiro: Lucerna, 2007.
EGGINS, S. An Introduction to Systemic Functional Linguistics. 2ª ed. London: Continuum, 2004.
FARAH, B. F. Representações de Professores da Escola Básica feitas por alunos-mestre em Relatórios de Estágio Supervisionado da Licenciatura em Letras. In: I Seminário de Língua e Literatura da UEPA, 2013, Conceição do Araguaia. Anais do I Seminário de Língua e Literatura da UEPA, 2013.
FONTANA, R. A. C. Estágio: Do labirinto aos frágeis fios de Ariadne. In.: GONÇALVES, A. V. et al (orgs). Estágio Supervisionado e Práticas Educativas: Diálogos interdisciplinares. Dourados (MS): Editora UEMS, 2011. p. 19-32.
HALLIDAY, M. A. K. An Introduction to Functional Grammar. Hodder Education, 1994.
HALLIDAY, M.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. Halliday’s Introduction to Functional Grammar. 4th. Ed. London: Routledge, 2014.
HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. An Introduction to Functional Grammar. Hodder Education, 2004.
KLEIMAN, A. Letramento e suas Implicações para o Ensino de Língua Materna. In.: Signo. Santa Cruz do Sul, v.32 n.53, p1-25, dez 2007.
LATOUR, B. Ciência em Ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo: Editora UNESP, 2000.
MALINOWSKI, B. Coral gardens and their magic. United Kingdom: Read Books, 1935.
MELO, L. C. de. et al. Escrita acadêmica na escrita reflexiva profissional: citações de literatura científica em relatórios de estágio supervisionado. Bakhtiniana: revista de estudos do discurso. São Paulo: PUC/SP, 2013 (no prelo).
PEREIRA, B. G. Professores em Formação Inicial no Gênero Relatório de Estágio Supervisionado: Um estudo em licenciaturas paraenses. 2014. 140 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Língua e Literatura) – Universidade Federal do Tocantins, Araguaína, 2014.
PEREIRA, B. G. Uma Reflexão da Linguística Sistêmico-Funcional em Relatórios de Estágio Supervisionado Obrigatório em Licenciaturas Paraenses. In: I Seminário de Língua e Literatura da UEPA, 2013, Conceição do Araguaia. Anais do I Seminário de Língua e Literatura da UEPA, 2013a.
PEREIRA, B. G. Escrita Reflexiva Profissional em Relatórios de Estágio em Licenciaturas Paraenses: Um panorama introdutório. In: I Simpósio de Linguística, Literatura e Ensino do Tocantins (I SILLETO), 2013, Araguaína. Anais do I Simpósio de Linguística, Literatura e Ensino do Tocantins (I SILLETO), 2013b.
PUCCETTI, R. O Ensino em Artes e a Formação Reflexiva: Olhares sobre a formação docente. In.: GONÇALVES, A. V. et al (orgs). Estágio Supervisionado e Práticas Educativas: Diálogos interdisciplinares. Dourados (MS): Editora UEMS, 2011. p. 101-124.
ROSSI, A. M; FUZER, C. Representações para homens e mulheres em um texto bíblico. In.: Revista Querubim. Rio de Janeiro, v.1 n.08, p. 10-23, fev. 2012.
SILVA, W. R. Reflexão pela escrita no estágio supervisionado da licenciatura: Pesquisa em linguística aplicada. 2014a (no prelo).
SILVA, W. R. Considerações sobre o Contexto de Cultura na Linguística Sistêmico-Funcional. 2014b (no prelo).
SILVA, W. R. Estudos do letramento do professor em formação inicial nos estágios supervisionados das licenciaturas. In.: SILVA, W. R. (org). Letramento do Professor em Formação Inicial: Interdisciplinaridade no Estágio Supervisionado da Licenciatura. Campinas/São Paulo: Pontes Editores, 2012. p. 27-52.
SILVA, W. R.; BARBOSA, S. M. A. D. Desafios do Estágio Supervisionado numa licenciatura dupla: flagrando demandas e conflitos. In.: GONÇALVES, A. V. et al (orgs). Estágio Supervisionado e Práticas Educativas: Diálogos interdisciplinares. Dourados (MS): Editora UEMS, 2011. p. 181-206.
SILVA, W. R.; PEREIRA, B. G. Letramento Acadêmico no Estágio Supervisionado da Licenciatura. In.: Raído, Dourados: Editora da UFGD, v.7 , n.13, p. 37 - 60 jan./jun. 2013.
THOMPSON, G. Introducing Functional Grammar. 3rd. Ed. London: Routledge, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Creative Copyright Notice
Policy for Free Access Journals
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1. Authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License, which allows sharing the trial with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are authorized to take additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the work version, published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
3. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes, as well as increase both impact and citation of the published trial (See The Effect of Free Access).
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution–NonCommercial-shareaswell 4.0 International License, which allows you to share, copy, distribute, display, reproduce, completely or part of the work, since there is no commercial purpose, and authors and source are cited.