Leser und dichterlesung subjektive: responsive prozesse, emanzipierte und performative

Authors

  • Ana Rosa Gonçalves De Paula Guimaraes
Supporting Agencies

Keywords:

Reader, reading, reception, subjectivity, emancipation.

Abstract

The aim of this study is to present the ways by which the work of literary reading is born through the eyes and voice of an "other" - the reader, a subject agent in the act of reading. For this, it started with the main guiding elements of literary theory, of the possibilities unleashed by literature and reading, while the discovery of an unknown universe. In order to fundamental work on how the player plays an active and performative role, it was appealed to the aesthetics of reception, the theoretical reference, especially Iser (1979a; 1979b) and Lima (1979). They were listed and discussed some concepts for the dialogue between text and reader, such as, for example, the "playing field" of "textual empty" where apparent absence in the text will be converted into presences and a new final product formed - resulting from natural reading achieved by the effects of an "other". Later, some subjective questions were brought in order to see how the text of the interaction with the reader, calls on him to an introspective movement of rescue previously understood experience and a subject-reader possessor desires, identifications and expectations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARISTÓTELES. Arte Poética. Trad. P. Nassetti. São Paulo: Martin Claret, 2007.

CALVINO, I. Por que ler os clássicos. Tradução de Nilson Moulin. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

CANDIDO, A. A literatura e a vida social. In: Literatura e sociedade: estudos de teoria literária. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011.

CHIAPPINI, L. Reinvenção da catedral: língua, literatura, comunicação – novas tecnologias e políticas de ensino. São Paulo: Cortez, 2005.

ISER, W. A interação do texto com o leitor. In: JAUSS, Hans Robert et al. A literatura e o leitor: textos de estética da recepção. Coord. e Trad. Luiz Costa Lima. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979a.

ISER, W. O jogo do texto. In: JAUSS, Hans Robert et al. A literatura e o leitor: textos de estética da recepção. Coord. e Trad. Luiz Costa Lima. 2 ed. rev. e amp. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979b.

LIMA, L. C. O leitor demanda (d)a literatura. In: JAUSS, Hans Robert et al. A literatura e o leitor: textos de estética da recepção. Coord. e Trad. Luiz Costa Lima. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

MACHADO, A. M. Como e por que ler os clássicos desde cedo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2002.

MARTINS, M. H. O que é leitura? São Paulo: Brasiliense, 1992.

MENESES, A. B. A Palavra Poética: Experiência Formante. In: PASSOS, C. R. P.; ROSENBAUM, Y. (Org.). Escritas do Desejo: Crítica Literária e Psicanálise. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2011.

MOISÉS, C. F. Poesia e utopia: sobre a função social da poesia e do poeta. São Paulo: Escrituras Editora, 2007.

NAZAR, T. P. O sujeito e seu texto – psicanálise, arte, filosofia. Rio de Janeiro: Cia de Freud, 2009.

KON, N. K. Psicanálise e Literatura: Ambiguidades e Confluências. In: PASSOS, C. R. P.; ROSENBAUM, Y. (Org.). Escritas do Desejo: Crítica Literária e Psicanálise. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2011.

PASSOS, C. R. P. O Desejo e a Criação Literária (Relações: autor/texto, texto/leitor) In: PASSOS, C. R. P.; ROSENBAUM, Y. (Org.). Escritas do Desejo: Crítica Literária e Psicanálise. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2011.

PROUST, M. Sobre a Leitura. Trad. Carlos Vogt. Campinas, SP: Pontes, 2003.

RANCIÉRE, J. A partilha do sensível: estética e política. Trad. Mônica Costa Neto. São Paulo: EXO experimental org., Ed 34, 2005.

RANCIÉRE, J. O espectador emancipado. Trad. José Miranda Justo. Portugal: Orfeu Negro, 2010.

SILVA, V. M. A. Teoria da Literatura. 8 ed. Coimbra: Livraria Almedina, 2006.

WILLEMART, P. A pequena letra em teoria literária: a literatura subvertendo as teorias de Freud, Lacan e Saussure. São Paulo: Annablume, 1997.

Published

06-07-2016

How to Cite

GUIMARAES, A. R. G. D. P. Leser und dichterlesung subjektive: responsive prozesse, emanzipierte und performative. Travessias, Cascavel, v. 10, n. 2, p. e14514, 2016. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/14514. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

[DT] LITERATURA, LEITORES, TEXTOS PRETEXTOS E DESTERRITORIALIDADES.