The recategorization of the term "youth" in a perspective of linguistic-discursive analysis

Authors

  • Suany Oliveira de Moraes
  • Celina Aparecida Garcia de Souza Nascimento
Supporting Agencies

Keywords:

Text linguistics, referencing, argumentative orientation, youth.

Abstract

The present article aims to analyze the recategorization of the term “youth”, from the point of linguistic-discursive view, in a cutout on the exclusion of young people in the Educator’s Manual of the National Program for Youth Inclusion – Projovem Urbano. For such analysis, we will use some of the theoretical contributions, proposed by Text Linguistics, concerning the construction of objects-of-speech and the argumentative orientation of the enunciation. For that, we shared reflections about the referential processes of Apothéloz (2003), Koch (2005), Cavalcante, Custódio Filho and Brito (2014), and Cavalcante (2005, 2014). We consider that this brief analysis can provide an initial contribution to research in Text Linguistics, once it takes an educational speech, broadcast on a government document, to establish sense relations in favor of a particular project of saying.

Downloads

Download data is not yet available.

References

APOTHÉLOZ, D. Papel e funcionamento da anáfora na dinâmica textual. In: CAVALCANTE, M. M.; RODRIGUES, B. B.; CIULLA, A. (Org.). Referenciação. São Paulo: Contexto, 2003. p. 53-84.

CARDOSO, S. H. B. A questão da referência: das teorias clássicas à dispersão dos discursos. Campinas-SP: Autores Associados, 2003. Cap. 3-4.

CAVALCANTE, M. M. Anáfora e dêixis: quando as retas se encontram. In: KOCH, I. V.; MORATO, E. M.; BENTES, A. C. (Org.). Referenciação e discurso. São Paulo: Contexto, 2005. p. 125-149.

CAVALCANTE, M. M. Os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2014.

CAVALCANTE, M. M.; CUSTÓDIO FILHO, V.; BRITO, M. A. Coerência, referenciação e ensino. São Paulo, Cortez, 2014. (Coleção Trabalhando Com... Na Escola, 7).

KOCH, I. V. O texto e a construção dos sentidos. São Paulo: Contexto, 2007.

KOCH, I. V. Referenciação e orientação argumentativa. In: KOCH, I. V.; MORATO, E. M.; BENTES, A. C. (Org.). Referenciação e discurso. São Paulo: Contexto, 2005. p. 32-52.

KOCH, I. G. V.; ELIAS, V. M. Texto e contexto. In: ______. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2006. p. 57-73.

MARCUSCHI, L. A.; KOCH, I. V. Estratégias de referenciação e progressão referencial na língua falada. In: ABAURRE, M. B.; RODRIGUES, A. C. S. (Org.). Gramática do português falado. Campinas-SP: Editora da UNICAMP, 2002. V.8, Parte I.

MOURA NEVES, M. H. Referenciar ou: a criação da rede referencial na linguagem. In: ______. Texto e gramática. São Paulo: Contexto, 2005. p. 75-130.

SALGADO, M. U. C. (Org.). Manual do Educador: orientações gerais. Brasília, DF: Programa Nacional de Inclusão de Jovens – Projovem Urbano, 2012. (Coleção Projovem Urbano).

Published

12-08-2016

How to Cite

DE MORAES, S. O.; NASCIMENTO, C. A. G. de S. The recategorization of the term "youth" in a perspective of linguistic-discursive analysis. Travessias, Cascavel, v. 10, n. 2, p. e14662, 2016. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/14662. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

LINGUAGEM