Training teachers in foreign language - an art of state research

Authors

  • Alessandra Leles Rocha
  • Maria Marta Carrijo de Oliveira
Supporting Agencies

Keywords:

Teacher training, modern foreign language, teaching.

Abstract

The purpose of this paper is to describe the present reality of teacher education in a foreign language, in Brazil and, from that, to establish the main challenges of this training, based on academic literature and point out the demand of scientific publication about the subject, in the view of the brazilian geographical diversity. The methodology used was search art state, whose corpus rise from theses bank of CAPES - Higher Education Personnel Training Coordination. The sampling was based on the search titles "Teacher Training for Foreign Language Teaching." 32 abstracts were specifically found about this approach. The results reflect the literature and show that teachers need for the good result of their work the constant critical reflection process on their own performance and improvement.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALENCAR, C. Educar é humanizar. In: ALENCAR, C; GENTILI, P. Educar na esperança em tempos de desencanto. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001. p. 97-118.

CAVALLARI, J. S. O lugar da língua materna na constituição identitária do sujeito bilíngue. Trabalhos em Linguística Aplicada, v. 43, n. 1, p. 171-183, Jan./Jun. 2004. Disponível em:< http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-18132004000100014>. Acesso em: 03 ago. 2016.

GIMENEZ, T. N.; CRISTOVÃO, V. L. L. Derrubando paredes e construindo pontes: formação de professores de língua inglesa na atualidade. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 4, n. 2, p. 85-95. 2004. Disponível em:< http://www.scielo.br/pdf/rbla/v4n2/05.pdf>. Acesso em: 03 ago. 2016.

GUIMARÃES, V. S. Formação de Professores: saberes, identidade e profissão. 4. ed. Campinas, SP: Papirus, 2004. 128 p.

MALATÉR, L. S. de O. Discurso de uma futura professora sobre sua identidade profissional. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 8, n. 2, p. 445-464, 2008.

MEJÍA, M. N. A., RODEA, M. C., CASTRO, H. M. da S. G., GONZÁLEZ, L. H. A formação teórico-crítica do docente: a pesquisa-ação, uma experiência no México. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 7, n. 1, p. 183-206, 2007.

PERRENOUD, P. Construir competências desde a escola. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1999. 86 p.

ROMANOVISKI, J. P.; ENS, R. T. As pesquisas denominadas do tipo "Estado da Arte" em educação. Diálogo Educacional, Curitiba, v. 6, n. 19, p. 37-50, set/dez. 2006.

TARDIF, M.; LESSARD, C.. O trabalho docente – Elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 2005. 317 p.

VIANNA, C. P. O sexo e o gênero da docência. Cadernos PAGU (17/18) 2001/02: pp.81-103. Disponível em:< http://www.scielo.br/pdf/cpa/n17-18/n17a03>. Acesso em: 02/01/2015.

PARÂMETROS CURRICULARES NACIONAIS. PCNs – Línguas Estrangeiras. Disponível em http://www.portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/pcn_estrangeira.pdf e http://www.portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/14_24.pdf. Acesso em: 10 jan. 2015.

ROLNIK, R.; KLINK, J. Crescimento econômico e desenvolvimento urbano: por que nossas cidades continuam tão precárias? Novos estud. - CEBRAP [online], n.89, p. 89-109, 2011. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/nec/n89/06.pdf>. Acesso em: 03 ago. 2016.

TEIXEIRA, C. S.; RIBEIRO, M. A. A. Ensino de Língua Estrangeira: concepções de Língua, Cultura e Identidade no contexto do Ensino/Aprendizagem. Linha d’Água, USP, São Paulo, n. 25 (1), p. 183-201, 2012. Disponível em:<http://www.revistas.usp.br/linhadagua/article/view/37372>. Acesso em: 03 ago. 2016.

Published

19-08-2016

How to Cite

ROCHA, A. L.; DE OLIVEIRA, M. M. C. Training teachers in foreign language - an art of state research. Travessias, Cascavel, v. 10, n. 2, p. e14712, 2016. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/14712. Acesso em: 30 jun. 2024.

Issue

Section

EDUCAÇÃO