Relations of literature for children and youth with other areas: the formation of the reader

Authors

  • Viviane Bordin-Luiz
  • Gilmei Francisco Fleck
Supporting Agencies

Keywords:

Reading, literary reading, teaching of literature, literary literacy.

Abstract

This article presents discussions and literature reading practices in the classroom for students of the sixth grade of elementary school, from the relationship between text and art and cultural objects, based on intertextuality, aimed at the formation of the literary reader. This discussion part of a cutout in the dissertation research being developed in the Professional Master's Program in Letters (PROFLETRAS), the State University of Western Paraná (UNIOESTE), campus of Cascavel and is based on the intertextuality of assumption to build proposals of literary literacy. The theoretical basis for such considerations are reading concepts, literature, children's literature and the experience of the Spanish researcher Antonio Mendoza Fillola with intertextuality and comparative literature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CANDIDO. A. Vários Escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2011.

COLOMER. T. Andar entre livros: a leitura literária na escola. São Paulo : Global, 2007

COSSON, R. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.

COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2014.

COSTA, M.M. Metodologia do ensino da literatura infantil. Curitiba: Ibepx, 2007.

DEHAENE, S. Os neurônios da leitura: como a ciência explica a nossa capacidade de ler. Porto Alegre: Penso, 2012.

FILLOLA, A. M. Literatura comparada e intertextualidad. Madrid: La Muralla, 1994.

FIORIN, J. L. Introdução ao pensamento de Bakthin. São Paulo: Ática, 2008.

KLEIMAN, A. (org) Os significados do letramento: uma perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1999.

KLEIMAN, A. Texto e leitor: aspectos cognitivos da Leitura. Campinas: Pontes Editores, 2013

KOCH, I. V. O texto e a construção dos sentidos. São Paulo: Contexto, 2001.

LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Ática, 1997.

PETIT, M. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. São Paulo: Ed. 34, 2008.

ZUCKI, R. Práticas de leitura do texto literário nos anos iniciais do ensino fundamental. Dissertação (Mestrado) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2015, 160 f.

Published

26-08-2016

How to Cite

BORDIN-LUIZ, V.; FLECK, G. F. Relations of literature for children and youth with other areas: the formation of the reader. Travessias, Cascavel, v. 10, n. 2, p. e14798, 2016. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/14798. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] LITERATURA, LEITORES, TEXTOS PRETEXTOS E DESTERRITORIALIDADES.