The teacher on cinema: reflections about hero teacher depicts on The Ron Clark story motion picture.

Authors

  • Cleyton Leite Ficher Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Ana Paula Domingos Baladeli Universidade Estadual do Oeste do Paraná
Supporting Agencies

Keywords:

Profissão professor, Discurso do herói, Imagem da docência.

Abstract

The school setting and the challenges of teacher profession are present in filmic narratives of various genres, such films illustrates that the teacher get the power to transform difficult and discredited classes. The teaching depicts on motion picture illustrate an imaginary of teachers as someone committed and determined to make a difference in students lives. According (DALTON, 1995; FABRIS, 1999; PADIAL, 2010) the sensational appeal of Hollywood productions make the teacher figure a simulacrum of the hero who has the noble mission to lead their students to the tortuous path of knowledge. This article analyzes the images of teaching from the perspective of the hero teacher present in the motion picture The Ron Clark Story (2006). The hero teacher needs to overcome obstacles, to face challenges to fulfill the mission that involves resilience, sacrifice, determination and perseverance.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cleyton Leite Ficher, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Acadêmico do curso de Pedagogia, Unioeste campus de Cascavel.

Bolsista Pibic - Brinquedoteca: ambiente de educação integral.

Ana Paula Domingos Baladeli, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutora em Letras (Linguagem e Sociedade) pela Unioeste.

Professora colaboradora no colegiado do curso de Pedagogia, Unioeste.

Membro do Imaginar Grupo de Pesquisa em Educação, Imaginário e Formação de Professores.

References

AVILDSEN, John G. (dir.). Lean on me [Motion Picture]. United States: Warner Bros., 1989.

BALADELI, Ana P. D. Cinema e docência: representações da profissão professor em narrativas fílmicas. Anais do V Simpósio de Educação e XXVI Semana de Pedagogia, Unioeste, Cascavel, 2016.

BLECKNER, Jeff (dir.). Beyond the Blackboard [Motion Picture]. United States: Hallmark Hall of Fame Productions, 2011.

BOGDANOVICH, Peter. (dir.). To Sir, with love 2. United States: Columbia Picture, 1996.

CAMPBELL, Joseph. O herói de mil faces. Tradução Adail U. Sobral. 10. ed. São Paulo: Cultrix, 1995.

DALTON, Mary. The Hollywood curriculum: who is the ‘good’ teacher? Curriculum Studies, v.3, n.1, p.23-44, 1995. Disponível em: < http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/0965975950030102> acesso em 28 abr. 2017.

DELAMARTER, Jeremy. Avoiding practice shock: using teacher movies to realign pre-service teachers’ expectations of teaching. Australian Journal of Teacher Education, v.40, issue 2, 2015. Disponível em: < https://eric.ed.gov/?id=EJ1057896> acesso em 19 jan. 2017.

FABRIS, Eli T. H. Representações de espaço e tempo no olhar de Hollywood sobre a escola. 188f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Rio Grande do Sul. 1999.

GRAVELLE, Elizabeth L. Reality check. I am not Hilary Swank: how American teacher-centric commercial films tried and failed to teach me how to be a teacher. Texas Christian University, 2015.

HAINES, Randa. (dir.). The Ron Clark Story. [Motion Picture]. United States: Alberta Film Development Program, Johnson & Johnson, 2006.

MENENDEZ, Ramón. (dir.). Stand and Deliver [Motion Picture]. United States: Warner Bros., 1988.

MORIN, Edgar. O cinema ou o homem imaginário: ensaios de antropologia. Lisboa. Ed. Moraes, 1970.

PADIAL, Mônica N. O professor e sua figura no cinema: uma análise da docência e da educação escolar retratada em dois filmes hollywoodianos. 113f. Dissertação (Mestrado em Educação: história, política e sociedade). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2010.

TRIER, James D. The cinematic representation of the personal and Professional lives of teachers. Teacher Education Quartely. Summer, 2001. p.127-142. Disponível em:< https://www.jstor.org/stable/23478308> acesso em 03 dez. 2016.

TRIER, James D. Using popular “School Films” to engage student teachers in critical reflection. Annual Meeting of the American Educational Research Association - AERA. New Orleans, LA. April, 24-28, 2000. Disponível em: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED444993.pdf> acesso em 21 nov. 2016.

Published

26-09-2017

How to Cite

FICHER, C. L.; BALADELI, A. P. D. The teacher on cinema: reflections about hero teacher depicts on The Ron Clark story motion picture. Travessias, Cascavel, v. 11, n. 2, p. e16203, 2017. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/16203. Acesso em: 16 jul. 2024.

Issue

Section

[DT] CINEMA, EDUCAÇÃO, HISTÓRIA E OUTRAS TRAVESSIAS